سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل:

بیایید به جای سرمایه‌گذاری روی خشونت روی امید سرمایه‌گذاری کنیم/ کشورها را به ابتکار «صلح هرمز» دعوت می‌کنم/ عکس یادگاری آخرین ایستگاه انجام مذاکره است نه اولین آن/ به مذاکره برگردید/ خاورمیانه بر لبه پرتگاه ایستاده است/ خاورمیانه در جنگ و خونریزی می‌سوزد

رئیس‌جمهوری در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به دولت آمریکا گفت: بیایید به جای سرمایه‌گذاری روی خشونت و اسلحه روی امید سرمایه‌گذاری کنیم، به عهد و پیمان برگردیم و بالاخره به میز مذاکره بازگردیم.

بیایید به جای سرمایه‌گذاری روی خشونت روی امید سرمایه‌گذاری کنیم/ کشورها را به ابتکار «صلح هرمز» دعوت می‌کنم/ عکس یادگاری آخرین ایستگاه انجام مذاکره است نه اولین آن/ به مذاکره برگردید/ خاورمیانه بر لبه پرتگاه ایستاده است/ خاورمیانه در جنگ و خونریزی می‌سوزد
کد خبر: 344849
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۷:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به سخنگوی سالانه خود پرداخت. او صحبت‌های خود را با تبریک به رئیس سازمان ملل به عنوان رئیس مجمع عمومی آغاز کرد و محرم و شهادت امام حسین (ع) را تسلیت گفت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، او با اشاره به وضعیت وخیم خاورمیانه به حضار گفت: خاورمیانه در آتش جنگ، خون‌ریزی، تبعیضات مذهبی و فرقه‌ای و... می‌سوزد و بزرگ‌ترین مظلوم آن مردم فلسطین هستند. طرح‌های آمریکایی‌اسراییلی مانند الحاق بلندی‌های جولان، معامله قرن، تغییر سفارت‌ها به قدس اشغالی محکوم به شکست است.

او با اشاره به اقدامات صلح‌آمیز ایران در منطقه و جهان بیان کرد: کمک‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در حوزه تامین امنیت و مقابله با تروریسم بسیار تعیین‌کننده بوده است. نمونه‌های بارز آن همکاری با روسیه و ترکیه در چارچوب آستانه برای بحران سوریه است و همکاری فعال با نمایندگان سازمان ملل متحد، گفت‌وگو با چهار کشور اروپایی و گفت‌وگوی صلح بین طرف‌های یمنی است که منجر به مذاکرات صلح در استکهلم شد.

آمریکا با تهدید ملت‌ها تلاش کرده ایران را از مزایای حضور در اقتصاد جهانی محروم کند

رئیس‌جمهوری با خطاب قرار دادن حضار در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد: از کشوری می‌آیم که از یک سال و نیم پیش با ظالمانه‌ترین تروریسم اقتصادی مقابله کرده است. آمریکا با تهدید ملت‌ها تلاش کرده ایران را از مزایای حضور در اقتصاد جهانی محروم کند. همواره برای خود و همسایگانمان صلح و پیشرفت خواسته‌ایم. هرگز تسلیم ظلم و فشار نشده‌ایم.

روحانی تاکید کرد: نمی‌توانیم دعوت به مذاکره کسانی را قبول کنیم که سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه کرامت و انسانیت مردم ما اعمال کرده‌اند. چگونه می‌توان باور کرد که فشار علیه 83 میلیون ایرانی به خصوص زنان و کودکان موجب افتخار کشوری مانند آمریکا تلقی شود و استفاده از تحریم نسبت به کشورهای مانند ایران، ونزوئلا، باکو و روسیه به یک کار دائمی از طرف آمریکایی‌ها تبدیل شده باشد.

ملت ایران این جنایتکاران را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند

او در ادامه با توجه به فشارهای آمریکا در یک سال و نیم گذشته عنوان کرد: ملت ایران این جنایتکاران را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.ایران با وجود خروج آمریکا از برجام به مدت یکسال به تعهدات هسته‌ای خود وفادار بوده است. به احترام قطعنامه شورای امنیت به اروپا فرصت دادیم به تعهدات 11 گانه خود عمل کند، اما فقط حرف‌های زیبا شنیدیم و شاهد اقدام موثری نبوده‌ایم.

روحانی همچنین با اشاره به عهدشکنی دولت آمریکا در جریان اجرای برجام و مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: اینک به همه ثابت شده که آمریکا از انجام تعهدات خود سر باز می‌زند و اروپا از اجرای تعهدات خود ناتوان است. ما هنوز هم به عهد خود به برجام متعهد هستیم، اما صبر ایران هم حدی دارد.

ما را به مذاکره می‌خوانند در حالی که خود از مذاکره گریزانند

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تاکید به خروج آمریکا از برجام گفت: ما را به مذاکره می‌خوانند در حالی که خود از مذاکره گریزانند. با همین دولت فعلی آمریکا در گفت‌وگو بودیم اما آنها بر عهد سلف خویش خط بطلان کشیدند و از جریان مذاکرات خارج شدند.

رئیس‌جمهوری اعلام کرد: به نمایندگی از مردم کشورم پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم نه است. دولت ایران زیر شدیدترین تحریم‌ها مقاومت کرده است و هرگز با وجود فشار و تحریم‌های اقتصادی باز مذاکره نمی‌کنیم. اگر پاسخ آری می‌خواهید همان‌طور که رهبر انقلاب اعلام کردند بازگشت به مذاکرات است.

روحانی با تاکید بر تعهد به برجام عنوان کرد: اگر نسبت به اسم برجام حساسیت دارید به رسم آن باز گردید. تحریم را لغو کنید تا راه مذاکره باز شود. اگر بیشتر می‌خواهید باید بیشتر هم بدهید.

او با اشاره به بهانه‌گیری‌های آمریکا مبنی بر تمایل ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تاکید کرد: اگر بر سر حرف خود هستید که آن هم عدم ساخت سلاح هسته‌ای است، این امر با نظارت آژانس انرژی هسته‌ای و بالاتر از آن با فتوای رهبر انقلاب انجام نشده است.

عکس یادگاری آخرین ایستگاه انجام مذاکره است نه اولین آن

رئیس‌جمهوری با اشاره به تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای گرفتن عکس یادگاری با سران ایران، گفت: عکس یادگاری آخرین ایستگاه انجام مذاکره است نه اولین آن.

روحانی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور با وجود تحریم‌های اعمال شده، عنواند کرد: در ایران به رغم همه سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا به سمت رشد و سازندگی اقتصاد و جامعه ایران ادامه داده و می‌دهیم. اقتصاد ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال 2018 را همراه با نرخ تورم پایین تجربه کرد. در یک سال و نیم گذشته هم با وجود شرایط تحریمی به مسیر رشد و ثبات بازگشته‌ایم. در ماه‌های اخیر رشد اقتصادی بدون نفت ایران مثبت شده و تراز تجاری هم مثبت شده است.

کشورها را به ابتکار «صلح هرمز» دعوت می‌کنم

او با تاکید بر لزوم تامین امنیت در خلیج فارس بیان کرد: امنیت در خلیج فارس و دریای عمان را با مشارکت کشورهای این منطقه می‌توان تامین کرد. به شرط آنکه امنیت را امری فراگیر در همه حوزه‌ها برای همه کشورها بدانیم. بنا به تجریه تاریخی کشورم برای تامین امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز همه کشورها را به ابتکار «صلح هرمز» دعوت می‌کنم.

روحانی درباره طرح ائتلاف صلح هرمز ادامه داد: هدف ائتلاف امید ارتقای صلح، امید و رفاه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و برقراری روابط دوستانه میان آنهاست.این ابتکار حوزه های مختلف همکاری مانند آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت، امنیت منطقه‌ای و... را نسبت به کشورهای تنگه هرمز و فراتر از آن بر می‌گیرد.

او افزود: حمایت از ائتلاف امید نیز امری ضروری است و وزیر امور خارجه ایران جزییات بیشتری از ائتلاف امید را به اطلاع کشورها خواهد رساند.

تامین امنیت منطقه نه با خروج نیروهای آمریکایی تامین می‌شود و نه با سلاح‌های آنها

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به لزوم حفظ امنیت در منطقه خاورمیانه تاکید کرد: هر نوع ائتلاف امنیتی با فرماندهی کشورهای خارج از منطقه دخالت در امور منطقه است. این در تناقض با حق تمامیت ارضی کشورهای منطقه تلقی می‌شود که باعث تشدید تنش و پیچیده‌تر شدن روابط است و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. تامین امنیت منطقه نه با خروج نیروهای آمریکایی تامین می‌شود و نه با سلاح‌های آنها.

روحانی با تاکید بر ساقط کردن داعش به کمک‌ کشورهای منطقه گفت: آمریکا بعد از 18 سال نتوانست تروریسم را در جهان کاهش دهد تا ایران با همکاری کشورهای منطقه به داعش پایان داد. امنیت را نمی‌توان خرید و توسط کشورهای خارجی تامین کرد. صلح، امنیت و استقلال کشورهای همسایه ما، صلح، استقلال و امنیت ماست. آمریکا همسایه شما نیست بلکه ایران همسایه شماست، از قدیم هم گفته‌اند اول همسایه بعد خانه.

رئیس‌جمهوری افزود: آمریکا اینجاست نه در خاورمیانه. آمریکا وکیل و کفیل هیچ کشور و دولتی نیست. هیچ دولتی کفالت خود را به دولت دیگری نمی‌سپرد.

صلح را باید درون خاورمیانه جست‌وجو کرد نه بیرون آن

او سپس با توجه به بحران یمن و اشاره تلویحی به حادثه آرامکو عنوان کرد: اگر شعله‌های یمن تا حجاز رفته باید دنبال آتش‌افروز آن بود نه اینکه مظلومان را تحت فشار قرار بدهیم. ما حاضریم برای صلح از همه توان ملی و اعتبار منطقه‌ای و بین‌المللی خود مایه بگذاریم. صلح را باید درون خاورمیانه جست‌وجو کرد نه بیرون آن. مسائل منطقه ما بزرگ‌تر از آن است که آمریکا از عهده آن برآید.

روحانی با کنایه نسبت به ناتوانی آمریکا بر سروسامان دادن به جنگ افغانستان و دیگر جنگ‌هایی در خاورمیانه به راه انداخته است، تاکید کرد: دولتی که نتوانسته مشکل افغانستان را حل و فصل کند و بانی اصلی تاسیس و گسترش طالبانی، داعشی‌گری و... بوده قادر به حل مشکلات امروز منطقه ما نخواهد بود. منطقه ما برلبه پرتگاه ایستاده است. یک جرقه می‌تواند آتش بزرگی برافروزد.

به مذاکره برگردیم

رئیس‌جمهوری با اشاره به حساس بودن شرایط منطقه خاورمیانه عنوان کرد: به هر گونه تعرض به تمامیت ارضی خود قاطعنامه پاسخ می‌دهیم. راه جایگزین ما دوستی همه ملت‌های مشترک در خلیح‌فارس و تنگه هرمز است.

روحانی در پایان تاکید کرد: این پیام مردم ایران است: بیایید به جای سرمایه‌گذاری روی خشونت و اسلحه روی امید سرمایه‌گذاری کنیم، به عهد و پیمان برگردیم و بالاخره به میز مذاکره بازگردیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها