کد خبر: 344919
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۰۹:۰۶:۰۰
| |

آرزویی که موزه‌ها برآورده‌اش می‌کنند

فعال شدن 25 موزه جدید در کشور از ابتدای امسال تا کنون را می‌توان از اقداماتی دانست که در راستای برآورده شدن آرزوی مدیر کل موزه‌های کشور برای ایجاد هزار موزه تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم در جلسات مختلف مطرح کرده است.

آرزویی که موزه‌ها برآورده‌اش می‌کنند
کد خبر: 344919
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۰۹:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| در آماری که اداره کل موزه‌های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موزه‌های فعال شده یا در دست راه‌اندازی در سراسر کشور در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده، از تعداد 25 موزه، 15 موزه خصوصی توسط بخش خصوصی، 9 موزه توسط بخش‌های غیر وابسته به وازتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دو موزه وابسته به این وزارتخانه اعلام شده‌اند.

این موزه‌ها در 9 استان‌ِ تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان و یزد مختلف این طور معرفی شده‌اند؛ خانه موزه «انتظامی» که وسایل شخصی عزت‌الله انتظامی را به نمایش گذاشته است، موزه «رویا پارک» با موضوعیت "علوم"، موزه «شهاب سنگ‌های ایران» که گفته می‌شود جوان‌ترین و قدیمی‌ترین شهاب سنگ شناسایی شده در ایران را در این موزه نمایش داده است، موزه «دخانیات» که اسناد و مدارک مربوط به کارخانه دخانیات در کشور را در خود دارد، کافه - موزه «لقانطه» با موضوعیت تاریخی و موزه مجازی «هنر کودکـ» با موضوعیت هنر کودکان که در تهران راه‌اندازی شده‌اند.

موزه «عصار خانه شاهی» که ادوات روغن‌کشی را نمایش می‌دهد، موزه «نجوم و سنجش»ِ کاشان که ادوات نجوم و اندازه‌گیری در آن به نمایش درآمده و موزه «هنرهای زیبا» که هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان را در معرض دید قرار داده و موزه «عروسک‌های محلی» بادرود که عروسک‌های محلی این منطقه از استان اصفهان را نمایش داده است.

موزه «تاریخ طبیعی»،‌ موزه «مجسمه آقای ازی محمدی» و موزه «ملت» که اشیای اهدایی دکتر صالحی را در استان قزوین به نمایش درآورده است.

موزه «بنزین خانه» و موزه «کارآموزان» آبادان که هر دو موزه در شهرستان آبادان در استان خوزستان، مستندات صنعت نفت را نمایش می‌دهند.

موزه «مازاری» در تربت‌حیدریه و خانه موزه «قرآیی» در رشتخوار در خراسان رضوی که هر دو کاربری مردم‌شناسی دارند.

موزه تخصصی «کبریت» از آذربایجان شرقی، موزه «عکس و سینما» در شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل، موزه «تاریخ» شهر بهاباد استان یزد و قنات موزه «قاسم‌آباد» که تمدن کاریزی را در همدان نشان می‌دهند، نیز از موزه‌های راه‌اندازی شده در طول سال 98 هستند.

همچنین چهار موزه «پرشین کت» در تهران که قصد دارد تاریخ و نژاد گربه ایرانی را بررسی کند، موزه «چاپ و نشر، تعلیم و تربیت» در شهرستان تبریز استان آذربایجان غربی که قصد دارد تاریخ صنعت چاپ را بررسی کند و دو موزه «هنر» و «ژازه تباتبایی» که توسط یک مالک در تهران در دست راه‌اندازی هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها