پنجمین نمایشگاه ایران فارما به خط پایان رسید/ آغاز برنامه ریزی برای ایران فارما 2020

پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) در کنار چهارمین نمایشگاه کتب تخصصی سلامت محور و سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور و همچنین نخستین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی دارو در روز پنجشنبه چهارم مهرماه به کار خود پایان داد.

پنجمین نمایشگاه ایران فارما به خط پایان رسید/ آغاز برنامه ریزی برای ایران فارما 2020
کد خبر: 345196
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۰:۲۱:۵۲

اعتمادآنلاین| ‌ مراسم اختتامیه پنجمین رویداد بین المللی ایران فارما، عصر پنجشنبه؛ چهارم مهرماه با حضور تعداد زیادی از مدیران عرصه صنعت داروی کشور در مصلای امام خمینی تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر محمدرضا شانه ساز؛ رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر غلامحسین مهرعلیان؛ مدیر اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دکتر احمد شیبانی؛ رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و رئیس پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته)، محمد رضوانی فر؛ مدیر عامل شستا، تعدادی از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در مراسم اختتامیه ایران فارمای پنجم، اعضای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، تعدادی از مسئولان سازمان غذا و دارو، اعضای انجمن ها و سندیکاهای تولید مواد اولیه، ماشین آلات، تجهیزات و سایر مشارکت کنندگان در پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما، نمایندگان و غرفه داران چهارمین نمایشگاه کتب تخصصی سلامت محور، مشارکت کنندگان در سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور، اهالی مطبوعات و رسانه ها حضور یافتند.

مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) با پخش کلیپی از فعالیت های سه روزه این رویداد آغاز شد و سپس سخنرانان داخلی و خارجی این مراسم،پشت تریبون حاضر شدند تا در پایانِ راه، از جزئیات برپایی این نمایشگاه سه روزه سخن بگویند.

احمد شیبانی؛ رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و رئیس پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما به عنوان نخستین سخنران مراسم اختتامیه ضمن خیرمقدم به حضار از مسئولان مصلای امام خمینی (ره) تشکر کرد و گفت: این مسئولان طی سه روز گذشته همکاری بسیار خوبی در برگزاری نمایشگاه های دارویی ایران فارما، کتب، رسانه ها و صنعت چاپ با ما داشتند. او افزود: همکاران و غرفه داران با همت خود آنچه در شان داروسازی کشور است را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. او یادآور شد: مشارکت کنندگان در این نمایشگاه به جهان نشان دادند ایران علیرغم اعمال تحریم ها و مشکلات توانسته تحریم ها را به فرصت تبدیل کند.

احمد شیبانی در اختتامیه پنجمین نمایشگاه ایران فارما گفت: آنچه در شان نظام و داروسازی بود در این سه روز به نمایش درآمد و به همین خاطر، از همه همکاران و دست اندرکاران برپایی این نمایشگاه تشکر می کنیم. او از میهمانان خارجی حاضر در این رویداد بزرگ نیز قدردانی کرد و گفت: این میهمانان اظهار علاقه کرده اند تا در نمایشگاه دارویی سال بعد شرکت کنند. چرا که توانمندی و تلاش ایران طی برگزاری پنجمین نمایشگاه ایران فارما دیده شده است. او از مدیران سازمان غذا و دارو تشکر ویژه کرد و ادامه داد: همدلی بین نیروهای فعال در حوزه دارو بسیار زیاد و قابل تقدیر است.

احمد شیبانی بیان کرد: از ناشران حاضر در نمایشگاه کتب و همچنین غرفه داران نمایشگاه رسانه و فعالان صنعت چاپ و بسته بندی نیز تشکر می کنم.

او با اشاره به برگزاری بیش از 50 کارگاه آموزشی در نمایشگاه ایران فارما گفت: استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان سراسر کشور با علاقه در این کارگاه های آموزشی شرکت کردند. کارگاه هایی که با حمایت دکتر عباس کبریایی زاده ؛ نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی برنامه ریزی شده بود. دکتر شیبانی اضافه کرد: این فعالیت ها نشان می دهد نمایشگاه ایران فارما به آموزش و تخصص نیز اهمیت داده است. رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران از دکتر سعید نمکی و سورنا ستاری نیز برای حضور همدلانه در پنجمین نمایشگاه ایران فارما تشکر کرد و ادامه داد: برگزارکنندگان این نمایشگاه در موسسه رسایش، آنچه در توان داشتند به کار گرفتند تا این رویداد بزرگ دارویی در خاورمیانه رقم بخورد.

او ادامه داد: از همکاران و اعضای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به خاطر حضور دائم در این نمایشگاه تقدیر می کنم. احمد شیبانی گفت: امسال نام 550 شرکت در این نمایشگاه ثبت شد که از بین آنها 150 شرکت خارجی از چهار قاره آسیا، اروپا و استرالیا و آمریکا در این نمایشگاه حضور یافتند و بقیه شرکت ها نیز داخلی بودند.

دکتر شیبانی سخنان تعدادی از میهمانان خارجی و استقبال آنها را نقل کرد و گفت: علاوه بر 50 کارگاه آموزشی، پنل هایی طی سه روز برگزاری این نمایشگاه برپا شد. رئیس پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما با اشاره به تعداد بازدیدکنندگان پارسال گفت: طی برپایی نمایشگاه سال پیش، سی هزار بازدیدکننده از این رویداد دیدن کرده بودند اما آمار بازدیدکنندگان تا زمان برگزاری اختتامیه پنجمین نمایشگاه ایران فارما به حدود چهل هزار نفر رسیده و این موضوع مایه خوشبختی است.

دکتر احمد شیبانی از حضور دانشجویان و به خصوص اسکان 500 دانشجوی شهرستانی برای بازدید از نمایشگاه پنجم ایران فارما ابراز خشنودی کرد و گفت: چهارمین نمایشگاه کتاب ایران فارما که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، امسال 250 میلیون یارانه به دانشجویان اختصاص داد و این مقدار تخفیف، یک رکورد محسوب می شود.

دکتر احمد شیبانی درباره استقبال مشارکت کنندگان برای حضور در نمایشگاه ایران فارما 2020 گفت: امسال سال رونق تولید نام گرفت و شعار نمایشگاه پنجم ایران فارما که «ایران فارما؛رونق تولید ملی» بود نیز طی برپایی این رویداد به حقیقت پیوست.

محمدرضا شانه ساز؛ رئیس سازمان غذا و دارو معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) ضمن خیر مقدم به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حضار، از اعضای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تشکر کرد و گفت در هفته دفاع مقدس یاد و خاطره جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم را گرامی می داریم.

محمدرضا شانه ساز در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه ایران فارما گفت: نمایشگاه امسال به یک رویداد علمی، فرهنگی و تجاری تبدیل شد. او افزود: با آنکه چند سال بیشتر از برپایی این نمایشگاه ها نمی گذرد اما به سرعت رشد کرده و مراحل تکامل خود را طی کرده اند به طوری که امروز از این نمایشگاه به عنوان رویداد فرهنگی و علمی و تجاری یاد می شود. او با اشاره به اینکه این نمایشگاه به همت تولیدکنندگان داخلی شکل گرفته گفت: اهمیت این رویداد با شعار رونق تولید( مختص امسال) بیشتر است. او افزود: امروز همه مردم ایران، نخبگان و شایستگان کشور به این نتیجه رسیده اند که برای حل مشکلات داخلی کشور باید به تولید داخل اهمیت بدهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید داخلی امروز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارد. او یادآور شد: حضور در نمایشگاه ایران فارما در شرایط خاص کنونی کشور نشان می دهد که تمام حرکات دشمن برای نشان دادن انزوای ایران، نقش بر آب شده است. او گفت رشد کمی و کیفی حضور شرکت های داخلی و خارجی در این نمایشگاه نشان می دهد انسجام ملی در کشور افزایش یافته است. او گفت: کشورهایی که منافع بلندمدتی در نظر دارند این پیام را دریافت کرده اند که خارج از فشارهای بین المللی، به صورت عاقلانه تفکرو توجه کنند چون بازار ایران فرصت مغتنمی در منطقه خلیج فارس و آسیای جنوب غربی تا شمال آفریقا است و پایگاه مطلوبی برای صادرات محسوب می شود.

شانه سار گفت: توانایی داروسازان ما در کشور ما را به برند تبدیل کرده و این نمایشگاه مشت نمونه خرواری است که در این زمینه ظاهر شده است. او به عنوان داروساز از همکاران تولیدکننده حاضر در مراسم تشکر کرد و گفت: بسیاری از شرکت ها در بازدید امروز اذعان کردند توجه و رونق تولید روز به روز پرثمرتر شده است.

او بیان کرد: قاچاق داروی ما به خارج از کشورنشان از باور کشورهای همسایه نسبت به کیفیت مطلوب و اثرگذاریِ داروهای ایرانی است. چرا که این کشورها نمی توانند از مسیرهای رسمی داروهای ایرانی را خریداری کنند. او ادامه داد: امیدوار هستم به صورت قانونی بتوانیم این داروها را صادر کنیم و مردم از مزایای این صنعت به طریق رسمی بهره مند شوند. دکتر شانه ساز ادامه داد: دستاوردهای صنعت دارویی کشور در تاریخ 28 بهمن ماه با حضور فعال شرکت های مختلف داروسازی به نمایش درمی آید او ابراز امیدواری کرد تا نمایشگاه مذکور به محلی برای نمایش اقتدار کشور در عرصه ملی و بین المللی تبدیل شود. او با اشاره به اینکه توجه به کشور ما روز به روز بیشتر می شود گفت: آنچه به نمایش گذاشته ایم حاصل توانمندی صنعتگران، سیاست های درست و اقدامات عملی پیشکسوتان صنعت دارویی ماست.

شانه ساز ادامه داد: امروز خوشحالیم که از نظر علمی و با حضور جوانان به غنای علمی در صنعت داروسازی رسیده ایم. او یادآور شد: تاکنون مولکول هایی توسط این جوانان تولید شده که قابل باور نبوده است.دکتر شانه ساز گفت: این پتانسل در میان جوانان ما وجود دارد و ناشی از تلاش اساتید در دانشکده های داروسازی و سایر رشته های مرتبط- با نقش اساسی و حیاتی- است. او در عین حال اظهار امیدواری کرد نمایشگاه ایران فارما در سال های بعد پررنگ تر و با عظمت بیشتر برگزار شود.

محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، رفاه و امور اجتماعی پس از سخنرانی چند تن از مشارکت کنندگان خارجی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما گفت: این نمایشگاه یکی از بزرگترین رویدادهای دارویی درخاورمیانه و شمال آفریقاست. او هفته دفاع مقدس، نام و یاد شهدا خصوصا شهدای داروسازی را گرامی داشت و گفت: خوشحالم این نمایشگاه با شعار «ایران فارما؛ تجلی رونق تولید ملی» برگزار شد. او افزود: طی بازدید از این نمایشگاه دریافتم رویداد ایران فارما با شعاری که برای آن انتخاب شده، همخوان است. او از برگزارکنندگان این رویداد بزرگ و شرکت کنندکان داخلی و خارجی در این نمایشگاه تقدیر و تشکر کرد.

شریعتمداری حضور سفرای کشورهای مختلف در مراسم اختتامیه را گرامی داشت و گفت: ما توانستیم در شرایط فعلی کشور با مقاومت، مشکلات را پشت سر بگذاریم.

محمد شریعتمداری در اختتامیه ایران فارمای پنجم با اشاره به تحریم های اعمال شده در مورد ایران گفت: رویکرد ما با توجه به تحرکات غیراخلاقی و خارج از شئون دیپلماسی که نسبت به کشورمان اعمال شده یک رویکردِ منطقی است. او اضافه کرد: ما محکم و استوار در مسیری که در پیش گرفته ایم حرکت می کنیم و این موضوع، مایه مباهات ما است.

محمد شریعتمداری گفت: برگزاری نمایشگاه ایران فارما بدون تردید یک پاسخ محکم -به صورت عملی- به خواب های آشفته ای است که برخی کشورها علیه ایران دیده اند.

او بیان کرد: در میان ایرانیان رسیدن به شهادت، فیض عظیمی محسوب می شود و بسیار سخت است که کشورهایی با ایجاد محدودیت برای فروش نفت ایران، قصد کنند چنین ملتی را با مرگ بترسانند. او افزود: آنهایی که با محدودیت فروش نفت، تصور می کنند ایران را ترسانده اند، نشنیده اند که روزی، آرزوی رهبر ایران این بود که دهانه چاه های نفت را ببندیم و با اقتصاد غیرنفتی کشور را اداره کنیم. شریعتمداری ضمن تاکید بر اینکه اکنون ترساندن مردم ایران از آرزوی رهبرشان مضحک به نظر می رسد گفت: ما از اینکه کشور را بدون فروش نفت اداره کنیم استقبال می کنیم.

محمد شریعتمداری در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه ایران فارما گفت: تلاش و گستردگی فعالیت ملت ایران به نحوی است که دنیا را متعجب کرده است. او گفت: ملت ما همواره توانسته اند از راه های مختلف، خود را به مقصد موردنظرشان برسانند. او افزود: این نمایشگاه نمونه بارز همین ویژگی است چنانچه فضای نمایشگاه امسال ایران فارما نیز سی درصد افزایش داشته و این در حالی است که ایران طی ماه های اخیر تحت فشارهای شدید و ظالمانه خارجی قرار داشته است.

او بیان کرد: حضور 150 شرکت خارجی از سی کشور و چهار قاره دنیا در رویداد ایران فارما نشان می دهد در رسیدن به اهداف مشخص شده مان نه تنها متوقف نشده ایم بلکه با سرعت در جهت توسعه حرکت می کنیم.

محمد شریعتمداری گفت: نمایشگاه ایران فارما تنها محلی برای مبادله کالا و محصولات نیست بلکه توانسته قدم موثری در جهت علمی و فرهنگی بردارد و به تبادل دانش و تجربه بین ایران و شرکت کنندگان خارجی بیانجامد.

او افزود: برگزاری 50 کارگاه و نشست تخصصی در پنجمین دوره از ایران فارما نشانگر دستیابی به این هدف است. وزیذ تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور شرکت های دانش بنیان و تشکیل اولین نمایشگاه هوشمند سلامت از ویژگی های خاص این نمایشگاه است که آن را از سایر رویدادهای نمایشگاهی متمایزمی کند.

محمد شریعتمداری اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه کتب تخصصی پزشکی و سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور و نخستین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی نشان از حرکت رو به جلو ماست. او یاداور شد: کشور ایران بزرگتر از آن است که حرکت در مسیر فعالیت هایش تحت تاثیر تحریم ها کند شود.

او ضمن اشاره به فعالیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : برای حل مشکل اشتغال در کشور، پرداخت وام ارزان در شهرهای کوچک و مناطق زیر ده هزار نفر اجرایی شد. او اضافه کرد: ما موفق شدیم با رقم بیست و پنج و سه دهم درصد اشتغال کشور را به سمت اشتغال در مناطق روستایی پیش ببریم در حالیکه این رقم در گذشته تنها سه درصد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره بر آغاز حرکت های جدید در این وزارتخانه گفت: ما مفتخریم به اینکه اگر منابع حاصل از نفت، کمتر از گذشته بدست می آید در عوض منابع حاصل از فراورده و خدمات می تواند ما را به اهدافمان برساند.

محمد شریعتمداری با اشاره بر فشارهای اعمال شده بر کشور ایران گفت: میزان تولید ناخالص ملی نشان می دهد که اقتصاد ایران جایگاه هجدهم را در اقتصاد بین المللی داراست. او ادامه داد: با روش اسمی نیز ایران جزو کشورهای بزرگ اقتصادی جهان است و جایگاه بیست و پنجم را به خود اختصاص داده و نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا در جایگاه بالاتری قرار دارد.

شریعتمداری افزود: سهم درامد یکی از شاخص هایی است که در جهان به آن توجه ویژه می شود و میزان محاسبه رفاه اجتماعی در این کشورها یکی از شاخص های مهم سیاستگذاری در حوزه سلامت هم است. او گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده و با برنامه ریزی خوب دولت توانسته ایم به میزان متوسط جهانی سهم هزینه های سلامت برسیم. اما این شاخص به تنهایی کفایت نمی کند و میل به زندگی هم جزو شاخص هاست. بنابراین سایر عوامل هم برای سنجش رفاه در میان مردم دخیل است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مهمترین روش هایی که کشور ما نسبت به انجام آن اقدام کرده گستردگی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح شهره او روستاها است و با این کار توانسته قدم های موثری در پیشگیری بردارد. او ادامه داد: امروز با نظر سنجی از مردم یکی از شاخصه های کارامدی نظام جمهوری اسلامی ایران را کارآمدی در بخش درمان می دانند.

شریعتمداری گفت طبق یک نظرسنجی از مسئولان بخش بهداشت و درمان علیرغم محدودیت های موجود، سطح رضایتمندی مردم، بالا ارزیابی شده است. او اذعان کرد این موضوع نشان دهنده این است که ما قدم های خوبی برداشته ایم. شریعتمداری اضافه کرد: حضور دکتر سعید نمکی( با وجود سوگواری از دست دادن مادر) در مراسم افتتاح این نمایشگاه بزرگ نشان اهتمام آن مجموعه به مسایل مربوط به بهداشت و درمان در کشور است. شریعتمداری گفت: عمده هزینه های سلامت در کشورهای پیشرفته در سه دسته بیمارستانی(40 درصد )، دستمزد پزشکان(23 درصد) و هزینه های دارویی(12 درصد) تقسیم بندی می شوند در حالیکه این سهم به طور متوسط در جهان حدود 14درصد است.

او ادامه داد: درکشور ما میانگین هزینه دارویی و سلامت نزدیک به همین میزان و حدود 14 درصد است و ما در این زمینه هم تشابهی با برخی کشورها داریم با این تفاوت که با خدمات ارزشمند عرصه داروسازی در چهار دهه گذشته صنعت دارویی به صنعتی قوی و سرآمد در منطقه تبدیل شده به طوری که قریب به 98 درصد نیاز داخلی دارو را در کشور تولید می کنیم بنابراین می توانیم با تکیه بر دانش و توان داخلی و فکر و اندیشه دانشمندان جوان قدم به فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی -در حوزه دارو- بگذاریم. او اظهار امیدواری کرد با وجود این پتانسیل در کشور به جایی برسیم که توان تولید داروهای پیشرفته را بیابیم و برای حل مشکلات کشور، اقدام جدی تری انجام دهیم. او صنعت دارو را جزو صنایع با پتانسیل در کشور خواند و گفت: امروز در تولید نیاز دارویی مردم در داخل کشور هیچ احساس کمبودی نمی شود چون قدم های خوبی در کشور برای تولید دارو برداشته شده است.

محمد شریعتمداری بیان کرد: در مجموعه ما یک اقتصاد بزرگی تحت عنوان «شستا» فعالیت می کند که بزرگترین هلدینگ دارویی کشور با نام تیپیکو در همین مجموعه فعال است و ما به حضور این مجموعه افتخار می کنیم چرا که با مدیریت جوان و مطلوب توانسته در سخت ترین شرایط تحریم مهمترین نیازهای کشور را تامین کند. او یادآور شد آنهایی که تلاش کردند به دنیا بگویند تحریم های ما ضد بشری نیست، شدیدترین تحریم ها را علیه ملت ایران اعمال کردند و مردم ایران هدف اصلی این تحریم های ظالمانه در مورد صنعت دارویی است.

وزیر تعاون رفاه و امور اجتماعی گفت: مفتخریم کشور توانسته نیازهای خود را در زمینه تامین دارو برای قشرهای مختلف فراهم کند و نیازهای حیاتی دارویی کشور در شستا و تیپیکو تا جایی که ممکن بوده تامین و تهیه شده است. او گفت تیپیکو با بیست زیرمجموعه در عرصه تولید، مواد اولیه ، تولید نهایی و پخش تلاش های گسترده ای دارد. او اظهار امیدواری کرد این مجموعه بتواند در خانواده صنعت دارویی کشور همچنان به فعالیت های خود به طور مطلوب ادامه دهد.

شریعتمداری ضمن ابراز خشنودی از امار رشد در تیپیکو گفت: طی ماه های اخیر، تیپیکو توانسته در تولید داروهای باکیفیت با شصت درصد رشد فروش و 330 درصد رشد سودآوری، رکورد موثری در مجموعه صنایع دارویی کشور برجا بگذارد.

او از مدیر عامل شستا و رئیس هلدینگ دارویی تیپیکو تشکرکرد و گفت: امیدواریم این عزیزان هم در کنار بقیه صنعتگران بزرگ دارویی کشور نقش خوبی ایفا کنند. او تیپیکو را از افتخارات صنعت دارویی کشور دانست که در زمان تحریم ها بسیار به کمک ما آمده ایت. او گفت: حتی اگر تیپیکو را دولتی فرض کنیم، صنعتی با پایه های خصوصی به شمار می آید.

او درباره اخبار خوبی که اخیرا در صنعت دارو شنیده شده گفت: عملیات ساخت کارخانه محصولات ضد سرطان در اصفهان توسط مجموعه تیپیکو به پایان رسید. علاوه بر این راه اندازی سایت آنلاین فروش تجهیزات دندانپزشکی نیز توسط این مجموعه آغاز شده است. او ابراز امیدواری کرد این قدم ها بتواند اقتصاد ایران را شکوفاتر کند. شریعتمداری در پایان از برگزارکنندگان و مشارکت کنندگان نمایشگاه ایران فارما تشکر کرد و افزود امیدوارم در نمایشگاه ایران فارما 2020 شاهد پیشرفت بیشتر و حضور گسترده تر شرکت های دارویی داخلی و خارجی باشیم.

با حضور سخنرانان مراسم و تعدادی از مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور از حامیان پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما(دارو و صنایع وابسته) با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد و از پوستر ششمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما موسوم به ایران فارما 2020 رونمایی شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها