کد خبر: 345311
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۴:۱۸:۰۹
| |

مردم افغانستان «فردا» پای صندوق‌های رأی می‌روند

مردم افغانستان فردا «شنبه» پای صندوق‌های رأی می‌روند تا از میان 15 کاندیدا، رئیس‌جمهوری کشوشان را انتخاب کنند.

مردم افغانستان «فردا» پای صندوق‌های رأی می‌روند
کد خبر: 345311
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۴:۱۸:۰۹

اعتمادآنلاین| 9 میلیون و 600 هزار نفر از واجدین شرایط رأی‌دهی در افغانستان فردا «شنبه» برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

این در حالیست که بیش از هشت میلیون نفر از مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 شرکت کرده بودند.

هر چند وزارت دفاع افغانستان از برگزاری این انتخابات در 34 ولایت خبر داده است، اما کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که در برخی از ولایات تحت کنترل طالبان رأی گیری نخواهد شد.

بر اساس آمار غیر رسمی در ولایاتی نظیر سرپل، جوزجان، فاریاب، بغلان، قندوز، هرات، هلمند، تخار، غور و بادغیس بیش از 40 شهرستان تحت کنترل طالبان بوده و بیش از 100 شهرستان نیز با خطر طالبان مواجه است. همچنین یک‌سوم از مراکز انتخاباتی نیز به دلیل وجود خطر طالبان فعالیت نخواهند کرد.

رقابت 15 کاندیدا

در این دوره از رقابت‌ها محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی و عبدالله عبدلله، رئیس شورای اجرایی افغانستان بین 15 کاندیدا با توجه به جلب حمایت سران اقوام متعدد این کشور بیش از همه شانس پیروزی دارند.

اشرف غنی که ریشه پشتون دارد، با گروهی متشکل از سرور دانش معاون رئیس جمهوری و از رهبران هزاره ها، امرالله صالح (تاجیک) وزیر سابق اطلاعات و محمد یوسف غضنفر به عنوان نماینده کارآفرینان تُرک های این کشور وارد انتخابات خواهد شد.

از سوی دیگر گلبدین حکمتیار، نخست وزیر سابق افغانستان و رحمت الله نبیل، وزیر سابق اطلاعات نیز از رقبای سرشناس اشرف غنی و عبدالله عبدالله به شمار می روند.

عبدالله عبدالله نیز از حمایت راشد دوستم، معاون ازبک رئیس جمهوری، محمد محقق از رهبران هزاره ها، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان و سید منصور نادری از رهبران اسماعیلی‌ها در این انتخابات برخوردار است.

گفتنی است، اشرف غنی و عبدالله عبدالله در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در مورد تقسیم حاکمیت و تشکیل دولت اتحاد ملی به توافق رسیده بودند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها