کد خبر: 345424
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۰۸:۴۲:۲۳
| |

دبیرکارگروه تاکسی‌های آنلاین:

دستورالعمل تاکسی‌های آنلاین بدون نظر ما ابلاغ شد

پس از حدود سه سال مذاکره، بالاخره دستورالعمل جدید برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ شد. دستورالعملی که واکنش‌های متفاوتی را از سوی مدیران تاکسی‌های اینترنتی به دنبال داشت. ژوبین علاقبند دبیرکارگروه تاکسی‌های آنلاین می‌گوید این دستورالعمل بدون اطلاع و نظر نهایی ما ابلاغ شده و از مفاد آن خبر نداریم.

دستورالعمل تاکسی‌های آنلاین بدون نظر ما ابلاغ شد
کد خبر: 345424
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۰۸:۴۲:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ بر اساس این دستورالعمل ، تاکسی‌های آنلاین باید دو درصد از کرایه هر سفر خود را به شهرداری پرداخت کنند تا در مقابل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. ژوبین علاقبند که مخالفت خود را با این دستورالعمل اعلام کرد، درباره مالیات بر ارزش افزوده، باید وزارت اقتصاد و دارایی تصمیم بگیرد که در جلسات ما مشخص شد آن‌ها تصمیمی برای عدم دریافت مالیات از تاکسی‌های اینترنتی ندارند. در این دستورالعمل که از سوی وزارت کشور ابلاغ شده، نمی‌توان درباره ساز و کار مالیاتی وزارت اقتصاد تصمیم گرفت.


پس از ابلاغ این دستورالعمل، مدیرعامل اسنپ در توئیتر خود اعلام کرد با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض به شهرداری به صورت همزمان مخالف است چرا که این کار باعث تحمیل هزینه بالاتر سفر به کاربران تاکسی‌های اینترنتی خواهد شد.

دستورالعمل را به ما نداده‌اند

دبیر کارگروه تاکسی‌های اینترنتی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی درباره این دستورالعمل که به تازگی ابلاغ شده است، گفت: این دستورالعمل به دست من نرسیده و اصلا نمی‌دانم چه مواردی در آن وجود دارد. آخرین نسخه‌ای که ما مشاهده کردیم مربوط به یک ماه قبل در یکی از جلسات وزارت کشور بود که آن‌جا هم بحث شد. اختلاف نظراتی در خصوص عوارض داشتیم و بعد از آن جلسه نه با ما تماس گرفتند نه نسخه‌ای به دست ما رسید.اما الان می‌گویند دستورالعمل ابلاغ شده و جالب است نه اتحادیه و نه من به عنوان دبیر کارگروه تاکسی‌های آنلاین اتحادیه حتی نمی‌دانیم چه تغییراتی در آن اعمال شده است. رسمش نبود دستورالعملی ابلاغ شود که ما نسخه نهایی آن را ندیده‌ایم.

در این دستورالعمل تازه که علی پیرحسین‌لو مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل قسمتی از آن را در توئیتر خود منتشر کرده، آمده است که شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت، باید 2 درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کند. در عوض، این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

تصمیم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با وزارت کشور نیست

ژوبین علاقبند می‌گوید اگر این بند در ابلاغیه آمده است، باید بگویم تصمیم آن با وزارت کشور نیست. این دستورالعمل ابلاغ شده اما آن‌ها نمی توانند بر اساس آن به وزارت اقتصاد و دارایی بگویند شما از تاکسی‌های اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نکنید. روش این کار متفاوت است. تا جایی که به خاطر دارم و در جلسات نیز بارها تاکید شد، وزارت اقتصاد و دارایی از دریافت مالیات بر ارزش افزوده کوتاه نمی‌آیند. نظر آن‌ها مشخصا این است که تاکسی‌های آنلاین باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

او اضافه کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید اگر این مالیات پرداخت شود، دیگر کسی نباید عوارض بگیرد و این دو با هم در تضاد هستند. از سه سالی که ما صرف تهیه این دستورالعمل و شرکت در جلسات کردیم شاید سه یا چهار جلسه درباره عوارض بود که به نتیجه‌ای هم نرسیدیم.

بیشتر درباره مواد دستورالعمل مانند شرایط ماشین، راننده، حریم خصوصی و مسائلی از این دست صحبت کردیم. در صحبت هایی که با وزارت کشور و شورای عالی ترافیک داشتیم، اصلا بحث عوارض مطرح نشد.

علاقبند اضافه کرد: بر اساس تصویب نامه هیات وزیران که می‌گوید وزارت صمت و وزات کشور ابلاغ کنند، درباره دستورالعمل است نه عوارض. عوارض قوانین خاص خود را دارد. متاسفانه این دو در حال حاضر با هم آمیخته شدند. یک ماه است به وزارت کشور و معاونت علمی گفته‌ایم آخرین نسخه دستورالعمل را به ما بدهند، اما متاسفانه تا همین لحظه چیزی به دست ما نرسیده است.

علاقبند در پایان به این مسئله تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم هزینه مردم بالا برود. اگر قرار است عوارض پرداخت کنیم طبق قانون و منطقی باشد. ما 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌دهیم که از این مبلغ سه درصد برای شهرداری است. اگر قرار است به شهرداری عوارض بدهیم، دیگر مالیات بر ارزش افزوده معنی ندارد و برعکس.

واکنش‌های مختلف به ابلاغ دستورالعمل

پس از ابلاغ این دستور العمل، واکنش‌ها به آن آغاز شد. علیرضا قنادان در توئیتر خود نوشت این دستورالعمل گام بزرگی برای حل مشکلات بر سر نظارت و نحوه فعالیت تاکسی های اینترنتی است و شهرداری از تکنولوژی حمایت خواهد کرد.

میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی نیز از موافقان این طرح به حساب می‌آید. او نیز در یک پیغام توئیتری گفت: بعد از سه سال مذاکره سخت، معتقدم اولین بار است که بخش خصوصی و دولتی، با درک متقابل یکدیگر به نتیجه مشترک رسیده‌اند.

او افزود: هر چند در این طرح لزوما تمام خواسته‌های طرفین محقق نشده اما این یک توافق برد- برد است که در عین پذیرش خواسته‌های بنیادی تاکسی‌های اینترنتی، دغدغه های نهادهای عمومی را نیز رفع می‌کند.

اما مدیرعامل اسنپ نسبت به این ماجرا نظر دیگری دارد. او در واکنش به این خبر در توئیتر خود نوشت: پرداخت عوارض شهرداری در حالی که مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت می کنیم، هزینه مردم را در استفاده از تاکسی های اینترنتی بالا می برد و با آن مخالفیم. در تمام جلسات نیز روی این نکته تاکید کردیم.

امیر ناظمی: تلاش کردیم به تعادل برسیم

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز گذشته در رویداد فیناپ، درباره این دستورالعمل گفت: برای حل مشکلات تاکسی‌های اینترنتی در حوزه پرداخت عوارض شهری کمیته ای تشکیل شد. سازمان فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری مدافع کسب و کارهای نوآور هستند و به همین دلیل تلاش کردیم به یک نقطه تعادل برسیم.

در نامه‌ای که ارسال شد سه محور داشتیم. اول این که مانع فعالیت تاکسیرانی به عنوان ناظر شویم. دوم این که آیا تاکسی های اینترنتی که از خدمات شهرداری استفاده می کنند باید عوارض بدهند؟ بخش سوم مربوط به راننده بود. این که راننده چطور باید ماشین خود را در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل، تعویض کنند؟

در مورد اول به توافق رسیدیم که ناظر بی طرفی در این حوزه و ترجیحا خارج از بخش دولتی باشد. در مورد دوم به این نتیجه رسیدیم که 1.5 درصد از درآمد صرف مسائل مربوط به شهر شود. در مورد سوم هم تصمیم بر آن است که اگر قرار است یارانه و هزینه ای پرداخت شود، آن را مستقیم به رانندگان بدهند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها