مهلت 3 ماهه بانک مسکن برای بخشودگی سود و جرایم برخی تسهیلات

بانک مسکن طرح بخشودگی سود و جرایم را برای مشتریان مشمول اولویت‌های ابلاغی بانک مرکزی به مدت سه ماه دیگر در دستور کار قرار داد.

مهلت 3 ماهه بانک مسکن برای بخشودگی سود و جرایم برخی تسهیلات
کد خبر: 345495
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۰۹:۵۶:۲۶

اعتمادآنلاین| بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره 35 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 بانک مسکن امکان بخشودگی سود و جرایم برخی از انواع تسهیلات بانکی که پیش از پایان سال 1395 سررسید شده‌اند را پیدا کرده است.

بر اساس ظرفیت قانونی ایجاد شده مشتریان بانک مسکن در صورت قرار گرفتن در هریک از اولویت‌های تعیین شده در صورت واریز یکجا و نقدی باقیمانده از اصل تسهیلات مشمول بخشودگی سود قبل و بعد از سر رسید و تمام وجه التزام‌های متعلقه خواهند شد.

1- تسهیلات یارانه‌ای مورد حمایت دولت برای حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی که به دلیل عدم بازپرداخت اقساط تسهیلات زندانی شده و حکم محکومیت ایشان قطعی شده است (تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات) از امکان بخشودگی سود و جرایم مورد نظر برخوردار خواهند شد.

2- آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله بم که قبل از وقوع زلزله تسهیلات دریافت کرده‌اند تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات و همچنین همه پرونده‌هایی که از سوی بانک مسکن اقدام حقوقی صورت گرفته است، تا سقف 500 میلیون ریال تسهیلات مشمول این بخشودگی هستند.

بر اساس این دستورالعمل، شرط اعم از سررسید شده قبل از سال 1395 و یا سررسید شده طی سال 1395 برای تمام اولویت‌های ابلاغی الزامی است.

طبق این دستورالعمل هر یک از مشمولین بخشودگی سود تسهیلات می‌توانند از زمان تصویب این قانون جهت یک یا چندین فقره تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال از بخشودگی سود تسهیلات موضوع این بند استفاده کنند، اما چنانچه برای بانک یا دستگاه‌های مربوطه محرز شود که مجموع تسهیلات مورد بخشودگی سود قرار گرفته، بیش از یک میلیارد ریال باشد، بخشودگی انجام شده منتفی خواهد شد.

با توجه به اینکه طرح بخشودگی مذکور مربوط به سود قبل و بعد از سررسید قرارداد و تمام وجه التزام متعلق به آن است، لازم است مشتریان مشمول از پرداخت‌های غیرحضوری و اقساط معوق خودداری کرده و صرفاً با مراجعه به شعبه پرداخت کننده تسهیلات نسبت به واریز یکجا و نقدی باقیمانده از اصل تسهیلات خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه پروسه تأیید به منظور کارسازی مبلغ بخشودگی به حساب بانک از طریق مراجع خارج از بانک (دیوان محاسبات) انجام می‌شود، تعیین زمان آزادسازی وثایق امکان پذیر نیست و مراتب به محض دریافت تأییدیه برای اقدام درخصوص آزادسازی وثایق اعلام خواهد شد.

مدت اجرای این قانون تا پایان آذر ماه امسال تعیین شده است، بدهکاران حقیقی و حقوقی مشمول این طرح، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به شعب بانک مسکن مراجعه کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها