کد خبر: 345564
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از چالش‌ها و خط قرمزهای فیلم ساخته‌نشده «مست عشق»:

فیلم تازه حسن فتحی چه سرانجامی خواهد داشت؟/ واکنش 2 مرجع تقلید به ساخت فیلمی درباره شمس و مولانا، بحث‌ها درباره صوفیه را دوباره زنده کرده است

فیلم جدید حسن فتحی با نام «مست عشق» که به مقاطع مختلفی از زندگی مولانا و شمس تبریزی می‌پردازد، پیش از اینکه مقابل دوربین برود حاشیه‌های فراوانی در پی داشته است.

فیلم تازه حسن فتحی چه سرانجامی خواهد داشت؟/ واکنش 2 مرجع تقلید به ساخت فیلمی درباره شمس و مولانا، بحث‌ها درباره صوفیه را دوباره زنده کرده است
کد خبر: 345564
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تبسم کشاورز - «مست عشق» عنوان فیلم جدید حسن فتحی است که به زندگی شمس تبریزی و مولانا می‌پردازد و قرار است به زودی مقابل دوربین رود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، انتشار همین خبر کافی بود تا حاشیه‌های گوناگونی در مورد آن شکل بگیرد. از نام فیلم و انتخاب بازیگران گرفته تا موضوع فیلم، همه و همه برای کارگردان و عوامل آن دردسرساز شد.

نقش‌آفرینی شهاب حسینی در نقش شمس

طی روزهای اخیر اعلام شد حسن فتحی، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون و سازنده فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «شهرزاد»، «شب دهم»، «مدار صفردرجه»، «کیفر» و «پستچی سه بار در نمی‌زند»‌، قرار است پنجمین فیلم سینمایی خود با نام «مست عشق» را مقابل دوربین ببرد. فیلمی که محصول مشترک ایران و ترکیه است و علاوه بر بازیگران ایرانی بازیگران ترکیه‌ای هم در فیلم ایفای نقش می‌کنند.

در اخبار اولیه‌ فیلم گفته شد فتحی با همکاری فرهاد توحیدی فیلمنامه را نوشته و برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی را به تصویر می‌کشد.

پس از آن خبر داغ انتخاب اولین بازیگر فیلم یعنی شهاب حسینی برای نقش شمس تبریزی بر سر زبان‌ها افتاد و عکس‌هایی از اولین نشست فیلم با حضور فتحی و شهاب حسینی دست به دست چرخید.

شهاب حسینی

پارسا پیروزفر در نقش مولانا

درست زمانی که حسن فتحی در حال تکمیل لیست بازیگران فیلم جدیدش بود، در شبکه‌های اجتماعی این خبر کذب پربازدید شد که قرار است نقش مولانا را یک بازیگر ترک بر عهده بگیرد.


از آنجا که سال‌هاست ترکیه مدعی بوده مولانا جلال‌الدین بلخی ترک است، این قضیه بسیار داستان‌ساز شد و داد عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی را بلند کرد. آنان معتقد بودند اگر یک بازیگر ترک نقش مولانا را برعهده بگیرد، در واقع ما خودمان دودستی مثنوی و مولانا را تقدیم ترک‌ها کرده‌ایم.


اما فوراً خبری مبنی بر اینکه پارسا پیروزفر در نقش مولانا به فیلم جدید فتحی پیوست، همه‌گیر شد و آتش این مساله را خواباند.


در این بین البته اخباری از بازی پریناز ایزدیار و پیوستن او به پروژه‌ جدید فتحی نیز زمزمه شد، اما تاکنون خبری مبنی بر تایید این موضوع به گوش نرسیده است.

پیروزفر

ساخته‌نشده توقیف شد؟


در حالی که همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و هم‌بازی شدن شهاب حسینی و پارسا پیروزفر برای بسیاری از اهالی سینما اتفاق ویژه‌ای بود، عده‌ای از طلاب حوزه‌های علمیه طی نامه‌ای از مراجع تقلید خواستار واکاوی و بررسی این فیلم شدند.


ابتدا آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد ساخت این فیلم چنین پاسخ سوال را داد: «با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.»


سپس آیت‌الله نوری همدانی نیز ساخت فیلم از شمس و مولانا را حرام اعلام کرد و در پاسخ به نامه استفتا نوشت: «طبق گفته حضرت صادق (ع) فرقه صوفیه دشمنان ما هستند و ترویج آن به هر شکلی باشد جایز نیست و حرام است.»


در این بین برخی از رسانه‌های ایران در انتقاد از این 2 فتوا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در ستایش مولانا، بخشی از بیانات ایشان را منتشر کردند.

مراجع تقلید

محمدعلی موحد مشاور «مست عشق» شد


نگارش فیلمنامه‌ چنین پروژه‌ای علاوه بر آگاهی از تاریخ، مستلزم شناخت ادبیات، زبان و فرهنگ آن دوره است. از آنجا که یکی از شاخصه‌های مهم آثار فتحی دیالوگ‌های خاص با ضرباهنگ مناسب و استفاده بجا از آنها در بستر فیلمنامه‌ای است، طبیعی بود که برای ساخت چنین پروژه‌ عظیمی او از آرای چندین کارشناس در نگارش فیلمنامه و پیشبرد فیلمش استفاده کند.

به همین دلیل فتحی، محمدعلی موحد عرفان‌پژوه و تاریخ‌نگار را به عنوان یکی از مشاوران این پروژه انتخاب کرد تا از همفکری او و چندین صاحب‌نظر دیگر بهره‌مند شود.

موحد

واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حواشی پیرامون ساخت فیلم «مست عشق»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به واکنش وا داشت. سیدعباس صالحی در حاشیه جلسه هیات وزیران و در پاسخِ پرسشی درباره برخی حواشی شکل‌گرفته در مورد این اثر گفت: «به طور طبیعی مسیر استفتا از مراجع تقلید مسیر کسب نظر آنهاست و طبعاً این نظرات نیز قابل احترام است، اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند.»


او اضافه کرد: «پیش از این سریال‌ها و فیلم‌های متعددی در صداوسیما در ارتباط با شخصیت‌های شمس و مولانا ساخته شده است.»

وزیر فرهنگ

سرانجام «مست عشق»؟


زندگی مولانا و شمس فقط برای ایرانی‌ها جالب نبوده و نیست. سال 95 بود که خبر ساخت فیلم سینمایی مولانا در ایران حاشیه‌ساز شد. قرار بود نوشتن این اثر سینمایی را دیوید فرانزونی، نویسنده فیلم «گلادیاتور»، بر عهده بگیرد و لئوناردو دی‌کاپریو در نقش رومی ظاهر شود.

همان زمان هم که این خبر همه‌گیر شد عده‌ای معترض شدند چرا فیلمی از زندگی مولانا در ایران نباید ساخته شود و حجت‌الله ایوبی، رئیس پیشین سازمان سینمایی، همان سال در واکنش به این اعتراض‌ها گفته بود فیلمنامه‌ای با موضوع مولانا در سازمان سینمایی به ثبت رسیده، اما هنوز مقدمات تولید آن فراهم نشده است.


در آخر باید دید با این هجمه‌های پیش‌آمده و اظهارنظرهای گوناگون کار فیلم «مست عشق» به کجا می‌رسد.

فتحی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها