سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی:

احیای واحدهای تولیدی میعانات گازی در گرو تعدیل قیمت مواد اولیه است

سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت:در صورت تعدیل و تخفیف قیمت مواد اولیه واحد‌های تولیدی میعانات گازی می‌توان به احیا آن‌ها و ایجاد شرایط برای رقابت به بازار‌های بین المللی امیدوار بود.

احیای واحدهای تولیدی میعانات گازی در گرو تعدیل قیمت مواد اولیه است
کد خبر: 345582
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۱:۳۴:۲۴

اعتمادآنلاین| سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به کاهش صادرات میعانات گازی کشور گفت: آمار 5 ماهه ابتدای سال 98 نسبت به سال گذشته نشان از کاهش 9 درصدی صادرات میعانات گازی دارد.

وی افزود: افزایش قیمت داخلی میعانات گازی به دلیل بالا رفتن نرخ ارز در کشور، رقابت پذیری این محصولات را در بازار‌های خارجی سخت کرده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: اعمال ممنوعیت و محدویت‌های برای اقلام صادرات مشکلات فراوانی را به وجود آورده است، بنابر بر مصوبه موجود مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی را تنها واحد‌های تولیدی می‌توانند صادر کنند.

حسینی تصریح کرد:ارزش کالا‌های صادراتی با پیگیری اتحادیه صادراتی کاهش یافته است، اگر سال گذشته یک متر مربع کاشی با قیمت گذاری 4 دلار انجام می‌شد امسال 2.5 دلار رسیده است.

به گفته وی؛ تحریم‌ها و پیمان ارزی مشکلات فراوانی را در زمینه حمل و نقل و جابجایی منابع مالی به وجود آورده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به افزایش ظرفیت استفاده از میعانات گازی در کشور بیان کرد: ظرفیت تولید میعانات گازی در کشور 800 هزار بشکه در روز است که 360 هزار بشکه در خلیج فارس استفاده می‌شود که قرار است این رقم به 470 هزار بشکه برسد.

وی ادامه داد: 50 هزار بشکه میعانات گاز نیز در مینی پالایشگاه‌ها و واحد‌های هیدرو کربنی برای ترکیب میعانات و بقیه فراورده‌های که برش‌های سبکی از آن گرفته می‌شود و در تهیه بنزین و گازوییل نیز استفاده خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: ظرفیت تولیدی بسیاری خوبی در این حوزه وجود دارد که به دلیل، مشکلات در قیمت گذاری تنها 10 درصد از 300 واحد مشغول فعالیت هستند و بقیه تعطیل شدند.

وی بیان کرد: همان گونه که بنا به شرایط موجود، برای فروش محصولات نفتی مجبور به دادن تخفیف‌های بسیاری هستیم، در صورت تعدیل و تخفیف قیمت مواد اولیه واحد‌های تولیدی میعانات گازی می‌توان به احیا آن‌ها و ایجاد شرایط برای رقابت به بازار‌های بین المللی امیدوار بود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به تاثیر تحریم بر تولیدات میعانات گازی بیان کرد: خریداران میعانات گازی چندین کشور محدود مانند چین کره جنوبی و امارات و به میزان اندکی ژاپن بود که به دلیل تحریم‌ها میزان صادرات میعانات گازی نزدیک به صفر رسیده است.

وی با اشاره به عدم استقبال از خرید میعانات گازی در بازار بورس انرژی بیان کرد: به دلیل تحریم‌های بین المللی شرکت‌های خارجی علاقه چندانی به حضور در بازار بورس انرژی کشور ندارند و از سوی دیگر شرکت‌های ایرانی به دلیل محدودیت‌های در خریداران میعانات گازی و ارتباط گیری برای فروش آن، بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک میعانات گازی در بورس انرژی مشتری پیدا کند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها