کد خبر: 345703
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از فروش اجناس آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها گزارش می‌دهد:

رنگ و بوی دیگری در داروخانه‌ها بگیرید/ وزیر بهداشت: داروخانه‌ها تکلیف خود را روشن کنند، داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی؟

بخشی از فضای داروخانه‌ها را اجناس آرایشی و بهداشتی شکل می‌دهند. برخی از داروخانه‌ها حتی بخش اعظمی از فضای خود را به محصولات آرایشی و بهداشتی اختصاص داده‌اند. تا جایی که وزیر بهداشت در این رابطه گفته است: «داروخانه‌ها تکلیف‌شان را روشن کنند. داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی؟»

رنگ و بوی دیگری در داروخانه‌ها بگیرید/ وزیر بهداشت: داروخانه‌ها تکلیف خود را روشن کنند، داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی؟
کد خبر: 345703
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عاطفه محمودی - داخل که می‌شوید برخی از ویترین‌ها مختص لوازم آرایشی و بهداشتی است. ویترین‌های پررنگ و لعابی که به زیبایی چیده شده‌اند. حتی توجه افرادی که برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به آنجا نرفته‌اند جلب می‌شود. «لاغر شوید و لاغر بمانید»، «پوست جوان و شاداب داشته باشید»، «چگونه موهای بلند و پرحجم داشته باشیم»، «آیا از افزایش وزن خود رنج می‌برید؟» و... اینها تبلیغاتی است که بر در و دیوار و ویترین‌ داروخانه‌ها جلب توجه می‌کنند، جایی که وزیر بهداشت می‌گوید باید تکلیفش را روشن کند. مرکز عرضه موارد آرایشی و بهداشتی است یا داروخانه؟

برای اینکه بتوانم از ویترین‌های آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها بنویسم سراغ داروخانه‌ها رفتم. برخی از داروخانه‌ها آن‌قدر فضای زیادی به لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص داده‌اند که گویی به فروشگاه ویژه محصولات آرایشی و بهداشتی رفته‌ام نه داروخانه.

البته ناگفته نماند که استقبال از این ویترین‌ها هم کم نیست و خریداران اقلام آرایشی و بهداشتی از داروخانه‌ها نیز چندان ناراضی نیستند. فرزانه یکی از کسانی است که پای ثابت خرید لوازم آرایشی و بهداشتی از داروخانه‌هاست. او از دلایلش برای خرید این وسایل از داروخانه‌ها به اعتمادآنلاین گفت: «اگرچه اقلام آرایشی بهداشتی در داروخانه‌ها نسبت به فروشگاه‌های بیرون گران‌تر است، اما به نظرم تضمین شده است. این اجناس مورد تایید وزارت بهداشت است و برچسب وزارت بهداشت دارد. این موضوع خیالم را راحت می‌کند که غیربهداشتی نیست و اصل است.»

اما چرا همه از داروخانه‌ها خرید نمی‌کنند؟ اگرچه داروخانه می‌تواند برای اجناس آرایشی و بهداشتی از سوی وزارت بهداشت ضمانت داشته باشد، اما همه خریداران این دسته اجناس آن را دلیل کافی برای خرید از داروخانه نمی‌دانند. شیرین در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت: «معمولاً اجناس آرایشی و بهداشتی‌ام را از فروشگاه‌های دیگر می‌خرم. داروخانه‌ها گران‌تر می‌دهند، ضمن اینکه جای چانه‌زنی و تخفیف گرفتن هم ندارند. صرف اینکه یک محصول در داروخانه مورد تایید وزارت بهداشت است قانعم نمی‌کند، چون از فروشگاه معتبر اجناسم را می‌گیرم. تنوع برای من مهم است و محصولات آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها تنوع زیادی ندارند.»

موضوع فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها مورد توجه وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است. تا آنجا که وزیر بهداشت اخیراً نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «نظام عرضه دارو در برخی داروخانه‌ها مناسب نیست، زیرا در برخی داروخانه‌ها تکریم ارباب رجوع بی‌رنگ و حتی فراموش شده است و برخی از آنها به سمت توسعه موارد آرایشی و بهداشتی رفته‌اند.»

سعید نمکی از داروخانه‌ها خواست تکلیف خود را مشخص کنند: «مسئولان داروخانه‌‌ها باید تکلیف خود را روشن کنند که این مکان داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی بهداشتی است. چون متاسفانه سود در لوازم آرایشی بهداشتی است، قسمت داروخانه هر روز کوچک‌تر می‌شود.»

سراغ داروخانه‌ها رفتم تا از آنها ماجرا را بپرسم. از چرایی ماجرا و شاید هم درد دل‌هایشان زیر سقف داروخانه بشنوم.

پزشک داروساز یکی از داروخانه‌ها درباره این مساله به اعتمادآنلاین گفت: «تاسیس داروخانه‌ها به دست کسانی افتاده است که داروساز نیستند. سرمایه‌گذارهایی که پروانه را از داروساز می‌گیرند و داروخانه را تاسیس می‌کنند. داروخانه به یک مرکز اقتصادی تبدیل شده است. از بار علمی داروخانه‌ها کم شده است. دغدغه داروخانه‌ها به جای درمان مردم، به این مساله رسیده که چقدر فروش دارند؛ مثلاً دغدغه منِ داروساز مقاومت بدن بیمار در مقابل آنتی‌بیوتیک است، اما دغدغه سرمایه‌گذار سود بیشتر است.»

او در مورد فروش اجناس آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها گفت: «دارو درصد کمی از سود را دارد. اجناس آرایشی و بهداشتی سود بیشتری نسبت به اقلام دارویی دارند. از سوی دیگر بعضی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی پیشنهاد‌های خوبی برای اجناس‌شان می‌دهند.»

این دکتر داروساز ادامه داد: «نه فقط ما بلکه شرکت‌های تولیدکننده داروی ایرانی نیز از وضع موجود ناراضی هستند. چون سود حاصل از فروش داروی ایرانی با هزینه‌ها و مواد اولیه همخوانی ندارد. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دارویی لاین‌های خود را بسته‌اند چون برایشان سودی ندارد.»

او سیکل تولید و توزیع دارو را معیوب دانست: «شرکت‌های بیمه بدهی خود را دیر پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر هر روز از تعداد داروی مشمول بیمه کم می‌شود. از آن طرف شرکت‌های تولیدکننده دارو برخی اقلام دارویی را نقدی تحویل می‌دهند. در نتیجه سیکل معیوبی در تولید و توزیع دارویی شکل گرفته است. اینها باعث می‌شود داروخانه‌ها سود خوبی نداشته باشند.»

او در پاسخ به اینکه اگر فروش اجناس آرایشی و بهداشتی از داروخانه‌ها حذف شود سود از کجا به دست می‌آید گفت: «سود داروخانه ما بیشتر در حوزه آرایشی و بهداشتی است و اگر حذف شود سود چندانی نداریم. اتفاقاً به نظرم خیلی بهتر می‌شود که فروش تمام اجناس آرایشی و بهداشتی زیر نظر وزارت بهداشت صورت گیرد. در این صورت مشکلات پوستی و... حاصل از استفاده از مواد نامرغوب و تقلبی پیش نمی‌آید. در داروخانه‌ها باید دارو و اجناس آرایشی و بهداشتی در کنار هم فروخته شود.»

یکی دیگر از دکترهای داروساز در داروخانه‌‌ای دیگر درباره وظایف داروخانه‌ها و مشکلات‌شان به اعتمادآنلاین گفت: «عمده دغدغه داروخانه‌ها شرکت‌های بیمه و مسائل اقتصادی است. از یک سو بیمه‌ها در پرداخت حق بیمه تاخیر دارند و از سوی دیگر شرکت‌های پخش دارویی مدت‌های تحویل دارو را کم کرده‌اند؛ یعنی این شرکت‌ها یک‌ماهه و 2ماهه داروها را پای بار تحویل می‌دهند.»

او در پایان، درباره سود کم حاصل از فروش دارو گفت و برخی از صحبت‌های پیرامون وظایف داروخانه‌ها و بیمه‌ها و نیز فروش لوازم آرایشی را شعار خواند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها