کد خبر: 345868
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۰۸:۴۰:۵۶
| |

فعال باسابقه بازار زعفران:

بورس قیمت زعفران را واقعی کرد

غلامرضا کریمی، کارشناس بازار محصولات کشاورزی گفت: همزمان با ورود بورس کالا به بازار زعفران، شاهد ایجاد ارتباطی بین قیمت ارز و زعفران هستیم که این همسویی قیمت زعفران با قیمت ارز در 2 سال گذشته زمینه واقعی شدن قیمت این محصول در بازار را فراهم کرده است.

بورس قیمت زعفران را واقعی کرد
کد خبر: 345868
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۰۸:۴۰:۵۶

اعتمادآنلاین| قیمت هر کیلوگرم زعفران که آبان ماه سال گذشته بین 15 تا 17 میلیون و 500 هزارتومان بود، به دلایلی تا نرخ هشت میلیون و 500 هزار تومان کاهش پیدا کرد که «غلامرضا میری» نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران عرضه این محصول با قیمت پایین در بورس کالا را از جمله عوامل کاهش قیمت محصول زعفران اعلام کرد.

«غلامرضا کریمی» فعال باسابقه بازار زعفران امروز (یکشنبه) در واکنش به صحبت میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران مبنی بر اینکه بورس کالا یکی از عوامل کاهش قیمت زعفران بوده، به خبرنگار ایرنا گفت: مردم اعتمادی به شورای مزبور ندارند و همواره صحبت های مطرح شده در زمینه بازار زعفران از سوی این شورا باعث می شود تا بازار روند معکوس با صحبت های مطرح شده را در پیش گیرد.

وی پیرامون فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت زعفران اظهار داشت: میزان عرضه و تقاضا، بحث تولید و نوسان های ارزی از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت زعفران محسوب می شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: در سال 91 و 92 ارتباطی بین نرخ ارز و قیمت زعفران وجود نداشت به گونه ای که قیمت ارز تا سه برابر افزایش پیدا کرد در حالی که هیچگونه تغییری در نرخ زعفران ایجاد نشد و معاملات آن با قیمت هرکیلو گرم چهار میلیون و 500 هزار تومان انجام شد.

کارشناس بازار محصولات کشاورزی به تاثیر ورود زعفران به بورس کالا اشاره کرد و گفت: هنگام ورود بورس کالا به بازار زعفران، ایجاد ارتباط بین قیمت ارز و زعفران را شاهد بودیم، زمانی که قیمت دلار به 15 هزار تومان رسید، قیمت زعفران هم سه برابر شد و با نرخ حدود 13 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت و به محض کاهش نرخ دلار قیمت زعفران هم روند نزولی را در پیش گرفت؛ این یعنی روند طبیعی و واقعی قیمت زعفران است.

وی گفت: هنگام تولید، تجار به منظور جلوگیری از ایجاد هیجان در بازار وارد معامله نمی شوند، بنابراین 2 ماه با خلا محصول روبرو هستیم.

کریمی اظهار داشت: نزدیک شدن به فصل تولید و همچنین قیمت ارز از جمله عواملی است که در چند وقت گذشته منجر به کاهش قیمت زعفران شد و هم اکنون قیمت ارز متناسب با قیمت زعفران شده است.

این فعال بازار زعفران ضمن تاکید بر اینکه قیمت زعفران بیش از این ارقام ارزان نمی شود، گفت: در این زمینه بحث خرید دولت مطرح است که با نرخ هر کیلو گرم 10 میلیون تومان به عنوان کف قیمتی برای خرید حمایتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه چنانچه دولت به دنبال خرید حمایتی است، باید گواهی سپرده کشاورز را خریداری کند و بدین صورت که کشاورز در انبار بورس کالا محصول را تبدیل به گواهی سپرده می کند.

به گفته کریمی، قیمت محصول در بورس کالا چنانچه بیش از 10 میلیون تومان بود کشاورز در بورس عرضه و پول را دریافت می کند و درصورتی که نرخ آن کمتر از 10 میلیون تومان بود دولت گواهی سپرده را خریداری کند.

وی در پایان افزود: راهکارهای مختلف در نظر گرفته شده تا هنگامی که قیمت زیر 10 میلیون تومان بود به حالت اجرا در آید و با حمایت فراکسیون مجلس خرید حمایتی دولت استارت بخورد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها