علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران:

واردات گندم، تلاش کشاورزان را زیر سوال می‌برد

علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران گفت: با توجه به ذخایر گندم مانده در انبارها، تصمیم عجولانه برای واردات، زحمات چند ساله کشاورزان را زیر سوال می‌برد.

واردات گندم، تلاش کشاورزان را زیر سوال می‌برد
کد خبر: 345946
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۰:۲۵:۲۹

اعتمادآنلاین| علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود 8 میلیون تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

او از پرداخت 99.8 درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی مابقی مطالبات تا قبل از آغاز مهر به حساب کشاورزان واریز شده است.

ایمانی در واکنش به حواشی مطرح شده پیرامون واردات گندم بیان کرد: شرکت بازرگانی دولتی نمی‌تواند تصمیماتی را پیرامون واردات گندم به عنوان ذخایر استراتژیک اتخاذ کند و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر میزان دقیق تولید را بررسی و مطابق با آن تصمیماتی را پیرامون واردات خواهد گرفت.

به گفته او، با توجه به آنکه قرار بود حدود 3 میلیون تن گندم مورد نیاز صنف و صنعت با نرخ یک هزار و 850 تومان به طور مستقیم خریداری شود، از این رو بخشی از میزان خرید صنف و صنعت در سامانه بازرگانی دولتی ثبت نشده است.

ایمانی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، بیان کرد: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر، تولید گندم انجام شده و تنها نارسایی‌های در بخش خرید اتفاق افتاده است.


نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به ذخایر گندم مانده در انبارها، تصمیم عجولانه برای واردات، زحمات چند ساله کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی را زیر سوال می‌برد.

به گفته وی، هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی در حال رصد انبار‌های کشاورزان است تا آمار نهایی تولید، خرید و نیاز کشور را اعلام کند.

ایمانی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت بذر گندم نسبت به سال قبل گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جدید قیمت بذر گندم را 2 هزار و 650 تومان اعلام کرده، در حالی که گندم را با نرخ یک هزار و 700 تومان خریداری می‌کنند که به سبب بالا بود نرخ بذر در برابر گندم، بسیاری از کشاورزان گندم خود را به عنوان بذری نگه داشتند.

این مقام‌مسئول با اشاره به تاثیرات سو واردات گندم بر تولید داخل بیان کرد: واردات گندم به سبب وارد شدن بیش از نیاز داخل منجر به از بین رفتن انگیزه تولیدکنندگان و ماندن محصول تولیدی روی دست آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال اگرچه سالیانه 800 هزارتن برنج نیاز داریم که از طریق واردات تامین شود، اما به سبب واردات بیش از یک‌ میلیون برنج شاهد متضرر شدن کشاورزان داخل هستیم که در صورت واردات گندم این امر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در تولید گندم وجود ندارد، بیان کرد: علی رغم وقوع سیل در خوزستان، بیش از میزان سال گذشته از این استان خرید داشتیم که به سبب شرایط مساعد جوی و افزایش عملکرد در دیم زار‌ها رشد تولید در بسیاری از استان‌ها اتفاق افتاده و تصمیم گیری برای واردات زود است چرا که این امر زحمات تمامی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره تصمیم اخیر دولت مبنی بر آنکه تا پایان شهریور تنها مراکز دولتی گندم تولیدی کشاورزان را تحویل می‌گیرند، بیان کرد: با توجه به شرایط سخت نگه داری و آفت گندم، مسئولان دولتی اعلام کردند که تا پایان شهریور بیشتر از کشاورزان گندم‌خریداری نمی‌کنند تا هر چه سریع‌تر گندمکاران محصول تولیدی مانده در انبار‌ها را به مراکز خرید تحویل دهند.

تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی، خودکفایی گندم را در ورطه نابودی قرار می دهد/ حداقل نرخ خرید تضمینی گندم 2 هزار 550 تومان


ایمانی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر نرخ پیشنهادی ما بر اساس تورم و هزینه‌های تولید 2 هزار 550 تومان بود، افزود: با توجه به اعلام تورم 69 درصدی تولید و زمزمه افزایش 2 برابری کود شیمیایی و همچنین افزایش قیمت تراکتور از ابتدای مهر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نباید کمتر از 3 هزار تومان باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تا کنون نرخ پیشنهادی خود به کشاورزان و تشکل‌ها اعلام نکرده و همچنان منتظر نرخ نهایی از سوی شورای اقتصاد است که امیدورایم کارشناسان با بررسی قیمت تمام شده و در نظر گرفتن تورم نرخ منطقی را اعلام کنند تا کشاورزان بتوانند بر اساس آن تصمیمات لازم برای کشت را اتخاذ کنند.

او درباره عواقب تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و به توجهی به قانون خرید بیان کرد: اگر امسال همانند سال‌های گذشته، اعلام قیمت تضمینی گندم به تاخیر بیفتد، این احتمال وجود دارد که بسیاری از کشاورزان گندم کشت نکنند و به سراغ کشت دیگر محصولات روند که با این وجود خودکفایی گندم و پایداری تولید در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.

ایمانی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و زمین امکان تغییر کشت گندم برای تمامی آحاد گندمکاران وجود ندارد، چرا که برخی از آن‌ها چاره‌ای جز تولید گندم ندارند، اما بی توجهی مسئولان شورای اقتصاد به قیمت تضمینی بدون تردید کاهش سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید را به همراه دارد.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با وجود گرانی جو و سایر نهاده‌های دامی احتمال تبدیل گندم در کارخانه‌های آردسازی به سبوس به عنوان مصرف در خوراک دام وجود دارد که این امر زنگ خطری برای تولید گندم محسوب می‌شود و اگر امسال مسئولان امر نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با هزینه‌های تولید اقدام نکنند، بدون تردید خودکفایی گندم در ورطه نابودی قرار می گیرد و کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات می روند که این امر می تواند ضربه مهلکی به منابع آبی کشور وارد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها