علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت مطرح کرد:

بازار 1.5 میلیارد دلاری فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی

علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت با اشاره به ارزش 5 هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی در دوماه گدشته گفت: بورس انرژی ظرفیت عرضه سه میلیون تن فرآورده را در ماه دارد و با در نظر گرفتن میانگین قیمت 500 دلاری برای هر تن،‌ بازاری با ارزش 1.5 میلیارد دلار پیش روی ما است.

بازار 1.5 میلیارد دلاری فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی
کد خبر: 346001
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۱:۵۱:۵۴

اعتمادآنلاین| علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی کارگزاران بورس انرژی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این مطلب ادامه داد: ‌ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی 5 هزار میلیارد تومان بوده و این در شرایطی است که در ماه های اول، عرضه‌ها کوچک بود و فقط حدود 4 هزار میلیارد تومان مربوط به ماه پیش است.

وی با اشاره به اینکه 400 میلیون دلار فروش فرآورده در بورس انرژی انجام شده است،‌ افزود: بورس انرژی ظرفیت عرضه سه میلیون تن فرآورده را در ماه دارد و با در نظر گرفتن میانگین قیمت 500 دلاری برای هر تن،‌ حکایت از بازاری با ارزش 1.5میلیارد دلار دارد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: چشم انداز بازار 1.5 میلیارد دلاری بین پالایش و پخش و بورس انرژی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران با ظرفیت تولید روزانه 115 میلیون لیتر بنزین در رتبه اول در بین کشورهای منطقه و اوپک قرار دارد،‌ گفت:‌ در نفت گاز نیز ظرفیت تولید 125 میلیون لیتر در روز وجود دارد که اگر چه از تولید عربستان کمتر است اما به دلیل مصرف پایین‌تر ایران، ‌ظرفیت بالای صادراتی این فرآورده وجود دارد.

صادق آبادی با بیان اینکه زمانی که عرضه فرآورده پیوسته باشد می توان برنامه بلند مدت داشت،‌ ادامه داد:‌ تقریبا همه عرضه فرآورده های نفتی در بورس انرژی موفق بوده که مهمترین دلیل آن اطمینان مشتریان به استمرار آن است.

وی افزود:‌ مشتریان می دانند که عرضه ها اتفاقی نیست و حتی توانایی افزایش عرضه را نیز داریم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران،‌ در تلاشیم تا خوراک صنایع داخلی و ایجاد فضای رقابتی در بورس انرژی انجام شود.

وی عامل دیگر موفقیت عرضه ها را کم نوسان بودن قیمت ها عنوان کرد و گفت:‌ سعی بر این بود تا نوسان زیاد در قیمت ایجاد نشده و قیمت ها با ثبات باشد و با همین ثبات قیمت و عرضه مستمر توانستیم در دو ماه به این حجم از عرضه در بورس انرژی برسیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها