کد خبر: 346033
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۳:۰۱:۳۵
| |

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

مدیریت اکوسیستم، راهی برای حفظ جنگل‌هاست

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که بهترین راه حفاظت از اکوسیستم اجرای مدیریت اکوسیستمی است، گفت: مدیریت اکوسیستمی یک استراتژی راهبردی است و می‌توان با استفاده بهینه از آن،مدیریت جامع زمین، آب و منابع زیستی را محقق کرد.

مدیریت اکوسیستم، راهی برای حفظ جنگل‌هاست
کد خبر: 346033
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۳:۰۱:۳۵

اعتمادآنلاین| ‌ احمد نوحه‌گر با تأکید بر ضرورت رعایت مدیریت اکوسیستمی در زمینه اکوسیستم‌ها اظهار کرد: این مدیریت راهی برای پایداری و بهره‌برداری عادلانه از طبیعت است.

وی با بیان این‌که در مدیریت اکوسیستم مردم و حیات آن‌ها در بطن و مرکز تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند،گفت: یعنی از یک طرف می‌خواهیم برای حفظ اکوسیستم از مدیریت بهینه استفاده کنیم (مدیریت اکوسیستمی) و از سوی دیگر با استفاده از همین ابزار از آن حفاظت کنیم که متفاوت از دیدگاه سنتی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که به نگاهی نو نیاز است، خاطرنشان کرد: برای این نگاه نو به ذهن خلاق و عملکردی نو نیاز داریم که بهترین شیوه حفاظت از جنگل است.

نوحه‌گر ادامه داد: اکنون که با پیگیری‌های مجدانه جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد، حفظ و نگهداری آن تلاش‌های بیشتری را می‌طلبد تا بتوان این میراث و زیستگاه طبیعی را به نسل‌های آینده سپرد. این حراست و نگهداری به ابزاری نو و بانک اطلاعاتی قوی‌تر برای حفظ و صیانت نیاز دارد. مردم ذی‌نفعان اصلی هستند و باید با ابزاری نو برای حفاظت از جنگل به آن‌ها آموزش داده شود چون با آموزش است که می‌توان زیربنای توسعه و حفاظت از جنگل را ساخت.

وی حفاظت را به شرط بهره‌برداری بهینه از محیط زیست ضروری دانست و گفت: با عملکرد نو می‌توان اکوسیستم را به‌خوبی حفاظت کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران طی هفته‌های اخیر و با بیان این‌که ما ناگزیر از استفاده از ابزاری نو برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی در مقابل حوادثی چون آتش‌سوزی هستیم،تاکید کرد: اکولوژی به معنای ارتباط متقابل انسان با محیط است اما هم‌اکنون باید با استفاده از تکنولوژی نو محیط ‌زیست را مدیریت کنیم.

نوحه‌گر با بیان این‌که امروزه باید با ابزاری نو و نرم‌افزارها محیط‌ زیست را مدیریت کرد،گفت: می‌توان با مدل‌هایی ابعاد و مساحت جنگل‌ها را محاسبه و مطالعه کرد. امروز برای محافظت از جنگل نیازی به دیوارکشی نیست بلکه باید برای ایجاد حصار جهت حفاظت از جنگل‌ها از علم و پژوهش بهره برد. امروز نیازمند پژوهش‌های کاربردی برای صیانت از محیط ‌زیست هستیم.

وی با اشاره به نابودی بیش از دو میلیون هکتار از جنگل‌ها طی نیم قرن اخیر اظهارکرد: آب و خاک سرمایه اصلی مملکت است که یکی از بهترین راه‌ها حفاظت از این دو منبع احترام به جنگل و طبیعت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت رعایت احترام به طبیعت و بهره‌برداری براساس ظرفیت‌های آن گفت: بهترین و مهم‌ترین راه حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست در کشور شناخت ظرفیت‌های محیط‌ زیست و طبیعت بر مبنای نگاه، ذهن و عملکرد نو است.

نوحه‌گر با بیان این‌که می‌توان مردم را با آموزش به حفاظت از محیط‌ زیست ترغیب کرد، تصریح کرد: از میان رفتن یک بوته از جنگل اثرات تخریبی خود را می‌گذارد. جنگل‌های ارسباران هم از مهم‌ترین زیستگاه‌ها و ذخیره‌گاه‌های ایران هستند. با از میان رفتن پوشش گیاهی، زندگی جانوری هم نابود می‌شود که امکان تجدیدپذیری آن وجود ندارد.

وی با بیان این‌که اکوسیستم آب اعم از آب‌های سطحی و زیرزمینی و خاک همگی وابسته به جنگل هستند، یادآور شد: لند اسکیپ اکولوژی(سیمای سرزمین ما) وابسته به اکوسیستم جنگل است. از طرفی حیات انسان از گذشته‌های دور تا به امروز وابسته به اکوسیستم جنگل و تفرجگاه‌های طبیعی بوده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: جنگل از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی است و اهمیت شایان توجهی دارد چون همه اکوسیستم‌ها در خدمت انسان است باید در حفظ و صیانت از آن کوشا باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها