کد خبر: 346072
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از سرنوشت حذف یارانه ثروتمندان؛

یارانه‌ها هدفمند می‌شوند؟

31 شهریورماه بود که حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98، اعلام کرد: «مجلس شورای اسلامی به دولت تکلیف کرده سه دهک بالای درآمدی از مهرماه امسال یارانه نقدی دریافت نکنند.»

حجم ویدیو: 5.64M | مدت زمان ویدیو: 00:02:17 دانلود ویدیو
کد خبر: 346072
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بعد از سال‌ها کشمکش برای چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بالاخره یارانه نقدی 200 هزار نفر از افرادی که از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پردرآمد بودند حذف شد.

31 شهریور ماه بود که حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98، اعلام کرد: «مجلس شورای اسلامی به دولت تکلیف کرده سه دهک بالای درآمدی از مهرماه امسال یارانه نقدی دریافت نکنند.»

گفته می‌شود با حذف یارانه ثروتمندان رقمی در حدود هشت هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی خواهد شد که این رقم را می‌توان در بخش‌های مهم و چالش‌برانگیز، مثل ایجاد اشتغال، هزینه کرد.

درباره رقمی که با حذف یارانه ثروتمندان عاید بودجه کشور می‌شود، اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد. طهماسب مظاهری در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این‌باره گفت: «من به این آمار و ارقام اعتماد ندارم و باید دید چه تعریفی از ثروتمند وجود دارد.»

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در این رابطه نظر دیگری دارد. او درباره اینکه دولت رقم حاصل از صرفه‌جویی حذف یارانه ثروتمندان را در کدام بخش می‌تواند هزینه کند به اعتمادآنلاین گفت: «در حال حاضر بحث کسری بودجه دولت مطرح است، با این حساب تصور می‌کنم دولت یارانه ثروتمندان را حذف کرد تا هزینه کمتری برای خود ایجاد کرده باشد، نه اینکه این هشت هزار میلیارد تومان را در جای دیگری هزینه کند.»

دولت از آذرماه سال 89 هر ماه به بیش از 91 درصد جمعیت یک کشور 83 میلیون نفری یارانه داده؛ در این 9 سال هر فرد رقم چهار میلیون و 459 هزار تومان یارانه دریافت کرده است.

اما تاکنون دولت تصمیم قطعی و یکباره‌ای برای شناسایی و خروج این افراد از فهرست بزرگ گیرندگان یارانه نداشت. به همین دلیل حالا که دولت تصمیم به حذف یارانه 800 هزار نفر از ثروتمندان گرفته، صدای اعتراض‌ها هم بلند شده است. بر اساس آخرین آمار سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تاکنون 14 هزار سرپرست خانوار برای ثبت اعتراض به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده‌اند. غربالگری دقیق از افراد مشمول دریافت یارانه نقدی موضوعی است که بارها از سوی آگاهان اقتصادی مطرح شده، اما نبود آمار و اطلاعات دقیق همچنان مهم‌ترین چالش اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور است.

باید دید حالا که 200 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند و 600 هزار نفر هم در صف حذف شدن قرار گرفته‌اند، ماجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور به هدف خود خواهد رسید یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها