کد خبر: 346075
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۳:۵۸:۰۰
| |

گوگل یا کامپیوتر پیشرفته نیستم که کارمندانم را کنترل کنم

شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» فیلم مستندی را تحت عنوان «ولیعهد سعودی» با محوریت به قدرت رسیدن او و حکومتش پس از گذشت یک سال از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول پخش می‌کند.

گوگل یا کامپیوتر پیشرفته نیستم که کارمندانم را کنترل کنم
کد خبر: 346075
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۳:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مارتین اسمیت در این فیلم مستند برای اولین بار متن دیداری که با ولیعهد سعودی در زمین مسابقه اتومبیل‌رانی در ماه دسامبر گذشته داشت را منتشر کرده و در آن از مسؤولیتش درباره قتل جمال خاشقجی سوال کرده است.

محمد بن سلمان در پاسخ به سوال او تصریح کرد: مسؤولیت قتل خاشقجی با من است زیرا که در دوره مسؤولیت و حکومت من این اتفاق رخ داده است. نمی‌خواهم بگویم آن را انجام دادم یا ندادم یا هر چیز دیگری.

این خبرنگار در این مستند می‌گوید که از محمد بن سلمان پرسیدم: چگونه می‌شود که جنایت بدون اطلاع وی رخ داده باشد، ولیعهد سعودی در این باره پاسخ داد: اتفاق‌ها رخ می‌دهند. می‌توانید تصور کنید که ما 20 میلیون نفر جمعیت داریم که سه میلیون تن کارمند دولتی هستند. من گوگل یا کامپیوتر پیشرفته نیستم که بتوانم بیش از سه میلیون کارمند را کنترل کنم.

اسمیت از محمد بن سلمان پرسید: آیا آنها می‌توانستند از یکی از هواپیماهای شخصی شما استفاده کنند؟ ولیعهد سعودی پاسخ داد: مسؤولان و وزیرانی جهت پیگیری امور در اختیار داریم و آنها مسؤول هستند و اختیار انجام این کار را دارند.

او پرسید اما سعود القحطانی، مشاور ولیعهد سعودی در جریان عملیات قتل خاشقجی برای شما ایمیل می‌فرستاد، بن سلمان پاسخ داد: بله، القحطانی روزانه برای من پیام‌هایی ارسال می‌کرد.

القحطانی کجاست؟

در همین راستا، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان وقت از پاسخ دادن به سوال تهیه کننده این مستند درخصوص محل حضور سعود القحطانی، که یکی از متهمان قتل خاشقجی به شمار می‌آید، مخالفت کرد و طفره رفت.

وی گفت: دادستان عربستان صلاحیت سخن گفتن در خصوص این موضوع را دارد.

تهیه کننده این مستند الجبیر را در برابر سوالی درباره اظهارات قبلی‌اش با شبکه فاکس نیوز قرار می‌دهد که در آن مصاحبه گفته بود، قاتلان خاشقجی از نزدیکان بن سلمان نیستند، البته مقامات سعودی بعدا به خلاف این اذعان کردند.

تهیه کننده مستند شبکه «پی‌بی‌اس» از عادل الجبیر پرسید: شما می‌گویید که نمی‌دانستید افرادی که در قتل خاشقجی دست داشتند از اشخاص نزدیک به ولیعهد عربستان بودند.

وزیر امور خارجه عربستان پاسخ داد: افراد زیادی به محمد بن سلمان نزدیک هستند و با وی عکس می‌گیرند.

اسمیت پرسید: اما القحطانی صرفا یک فرد عادی از بین این تعداد افراد نبود. وی به محمد بن سلمان بسیار نزدیک بود، اکنون القحطانی کجاست؟ الجبیر پاسخ داد: زیاد سوال می‌پرسید. باید از دادستان کل بپرسید.

تهیه کننده این مستند گفت: اما دادستان کل به ما پاسخی نداد. الجبیر پاسخ داد: پس دوباره باید با وی صحبت کنید.

همچنین تهیه کننده این مستند با ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان صحبت کرده و او گفته است، عملیات قتل به اشتباه رخ داده و رهبری عربستان اذعان کرده که اشتباه شده است.

ترکی الفیصل گفته است: رهبران ما اصلا به ما دروغ نمی‌گویند. کسانی که دروغ گفته‌اند محاکمه خواهند شد و با سرنوشت‌شان روبه‌رو می‌شوند.

این فیلم مستند از طریق دیدارهایی با مقامات سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دیگران این را موضوع را نشان می‌دهد که محمد بن سلمان تشنه قدرت و تسلط بر کل خاورمیانه است.

مسؤولان سابق دیگر در عربستان در جریان این فیلم مستند اشاره می‌کنند که محاصره قطر که عربستان آن را برای واداشتنش به همسو شدن با ریاض انجام داده منجر به مشکلات اقتصادی این کشور نشده بلکه موجب شده قطر بعد از محاصره شکوفا شود.

این فیلم مستند همچنین به نحوه تصاحب قدرت از سوی محمد بن سلمان و اینکه چگونه محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی را از صحنه به در کرده و نیز به بازداشت‌ها علیه تاجران و اعضای خاندان سلطنتی و فاجعه جنگ یمن می‌پردازد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها