رشوه 5 میلیون پوندی صدام به «ژاک شیراک»

رییس سابق سرویس اطلاعاتی انگلیس اعلام کرد، صدام حسین میلیون‌ها پوند به ژاک شیراک رشوه داده بود تا با جنگ آمریکا در عراق مخالفت کند.

رشوه 5 میلیون پوندی صدام به «ژاک شیراک»
کد خبر: 346079
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۴:۵۰:۰۳

اعتمادآنلاین| ریچارد دیرلاو، رییس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003، در گفتگویی اختصاصی با روزنامه میل آن ساندی (The Mail on Sunday) اظهار کرد، انگیزه واقعی ژاک شیراک، رییس‌جمهور سابق فرانسه که به تازگی درگذشته است، برای مخالفت با حمله آمریکا به عراق این بوده که از صدام حسین، رییس‌جمهور سابق عراق مبلغ قابل توجهی پول نقد برای کمپین انتخاباتی‌اش دریافت کرده بود.

دیرلاو افزود: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس نشانه‌های محکمی در دست دارند که حاکی از آن است که شیراک از صدام پول دریافت کرده بود.

شیراک سرپرستی اتحاد فرانسه، آلمان و روسیه در مخالفت با حمله آمریکا و انگلیس به عراق را بر عهده داشت.

در حالی که آمریکا و انگلیس بدون قطعنامه سازمان ملل وارد جنگ عراق شدند، فرانسه به ائتلاف آن‌ها وارد نشد.

سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا اطلاعات قابل اطمینانی دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد صدام پنج میلیون پوند به شیراک پرداخت کرده بود تا در انتخابات سال 1995 و 2002 این مبلغ را برای کمپین انتخاباتی‌اش هزینه کند.

طبق اطلاعات به دست آمده از سوی این سرویس‌های اطلاعاتی، این مبلغ از سرمایه‌های شخصی صدام پرداخت شده و توسط واسطه‌هایی به دست شیراک رسیده بود.

ریچارد دیرلاو، رییس سابق سرویس اطلاعات مخفی انگلیس گفت: رابطه طولانی شیراک و صدام دلیل واقعی مخالفت او با حمله سال 2003 به عراق بوده است.

او افزود: رابطه این دو سوالات زیادی را درباره انگیزه‌هایش برای مخالفت با قطعنامه سازمان ملل برای حمله به عراق برمی‌انگیزد. مساله شیراک وجدان نبود، بلکه وجهه‌اش بود. اگر مشخص می‌شد که او از صدام پول گرفته، برای وجهه‌اش به عنوان یک سیاستمدار مخرب بود. رابطه طولانی شیراک با صدام، رابطه‌ای شخصی بود، نه رابطه یک کشور با کشور دیگر و این مساله در آن زمان به لحاظ سیاسی نگران‌کننده بود.

این مقام سابق اطلاعاتی ادامه داد: پس از درگذشت شیراک موضع‌ او مورد تحسین قرار گرفت اما کسی حقیقت کامل را نمی‌دانست. به گفته دیرلاو، او فردی سرکش بود که بسیار زیرکانه اقدام می‌کرد.

سفارت فرانسه در لندن دراین خصوص اظهار نظری نکرده اما سخنگوی این سفارت اظهار کرد: تاریخ نشان داد که چه کسی تصمیم درست را گرفته است.

مالکوم ریفکیند، وزیر امور خارجه سابق انگلیس در این خصوص گفت: فارغ از دلایل شخصی، شیراک با جنگ مخالفت کرد زیرا مردم فرانسه شدیدا با آن مخالف بودند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها