صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه:

پیش نویس دستورالعمل طرح هر مسجد یک حقوقدان تهیه شد

صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، گفت: پیش نویس دستورالعملی برای طرح هر مسجد یک حقوقدان تهیه و اهداف هفت گانه در آن ذکر شده و محل اجرای برنامه‌ها مساجد، مصلی و بقاع متبرکه هستند.

پیش نویس دستورالعمل طرح هر مسجد یک حقوقدان تهیه شد
کد خبر: 346105
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۵:۳۴:۳۲

اعتمادآنلاین| نشست هماهنگی طرح هر مسجد یک حقوقدان امروز با حضور صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه و سازمان‌های مربوطه در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد.

صادقی در آغاز ضمن قبولی عزاداری‌ها در ایام محرم گفت: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا در ارتقاء کارکرد مسجد در حوزه‌های اجتماعی، حقوقی، قضایی و ... و حل مشکلات مردم با هم به گفت‌وگو بپردازیم تا با تشریک مساعی اقدامات ارزنده‌ای را پی بگیریم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: به برکت مجاهدت‌های رزمندگان و شهدا و خانواده‌های معظم آن‌ها امروز کشور ما سرافراز و با عزت رو به پیش است و به برکت خون شهدای معظم می‌توانیم یک کشور پیشرفته و آباد در مسیر الهی داشته باشیم.

وی افزود: امروز دور هم جمع شده‌ایم تا آگاهی مردم را در مورد مسائل حقوقی و فرهنگی، صلح و سازش، کاهش دعاوی و اصلاح روند طرح شکایات را افزایش بدهیم.

صادقی بیان کرد: در قوه قضاییه معاونت فرهنگی اقداماتی را برای افزایش دانش حقوقی مردم انجام داده است از جمله مشاوره در مساجد، ارائه خدمت حقوقی در مساجد و گاهی صلح و سازش، اما در دوره جدید و تحول دستگاه قضایی هر مسجد یک حقوقدان مورد توجه رئیس قوه قضاییه قرار دارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: بنابراین با کمک همه دستگاه‌های مرتبط و حقوقدانان و متولیان امور حقوقی تشریک مساعی می‌شود که در این جلسه نمایندگان این افراد حضور دارند تا با همفکری محور شدن مساجد را پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا مساجد، بقاع متبرکه محور حل مسائل و مشکلات مردم باشد که این محوریت دادن به مسجد فقط در باب مسائل حقوقی و صلح و سازش نیست بلکه در ارتقا وضعیت فرهنگی جامعه هم اثر بخش است؛ لذا همت ما این است که مساجد هم محور اصلی این حرکت باشند.

صادقی ادامه داد: البته در سال‌های گذشته در نمایشگاه‌ها، مترو، مراسم راهپیمایی و ... این اقدامات انجام شده است و بهترین مرجع مردم مساجد و بقاع متبرکه هستند، زیرا اعتماد و مراجعه مردم بیشتر است لذا محور بحث برای توسعه کار را مساجد قرار دادیم تا با کمک اساتید حقوق بتوانیم این طرح را به خوبی پیش ببریم و یک جریان مستمر را آغاز کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: پیش نویس دستورالعملی برای طرح هر مسجد یک حقوقدان تهیه شده است و اهداف هفت گانه در آن ذکر شده و محل اجرای برنامه‌ها مساجد، مصلی و بقاع متبرکه هستند.

وی تاکید کرد: در این پیش نویس صلح و سازش مهمترین محور است و آشنایی مردم با نحوه طرح صحیح دادخواستها، قوانین و موضوعات مختلف در باب رعایت حقوق شهروندی باید در مشاوره‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

صادقی گفت: همچنین شورای راهبردی در مرکز در نظر گرفته شده و سعی شده است که همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع فهرست شوند و وظایف این شورا سیاست گذاری و نظارت کلان و رفع مشکلات در این مجموعه است. همچنین در استان‌ها شورای راهبردی استانی پیش بینی شده که مشابه آن اعضای شورای استانی در سطح استان تشکیل می‌شود و بعد از آن وارد مرحله اجرایی و نوع تقسیم کار می‌شویم.

معصومی معاون فرهنگ دینی و سازمان قوه قضاییه در ادامه نشست هماهنگی طرح هر مسجد یک حقوقدان گفت: افراد مختلفی می‌توانند در این فعالیت شرکت کنند که پیشنهاد می‌کنم افراد دسته‌بندی شوند.

وی افزود: همچنین استاندارد حضور برای مشاوران در این طرح باید تعریف شود.

بهرامیان رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور نیز به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: ما در سال گذشته با همکاری قوه قضاییه نزدیک به دویست تن از وکلا و قضات را برای آموزش همگانی توانمند کرده‌ایم.

وی گفت: این طرح می‌تواند موثر باشد و ما باید کاری کنیم که گذر کسی به دادگاه‌ها نیفتد.

بهرامیان به بیانات رهبری در باب افزایش آموزش همگانی در بین مردم اشاره کرد و گفت: طرح هر مسجد یک حقوقدان آغاز کار است و خوبی است و همه مسئولین باید در ترویج قانونمداری شریک باشند.

دیگر نمایندگان سازمان‌های مرتبط حاضر در این جلسه نیز به ارائه نظرات خود پرداختند و مقرر شد ظرف یک هفته نظرات جمع‌آوری و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها