کد خبر: 346153
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۴:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

10 شهر دوستدار محیط‌زیست در دنیا؛ از کیپ‌تاون تا کپنهاگ

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان خدمات شهری به گونه‌ای ارائه می‌شود که باعث شود کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد آید. شهرهای کپنهاگ، آمستردام، استکهلم، برلین، پورتلند، سان‌فرانسیسکو، کیپ‌تاون، هلسینکی، ونکوور و ریکجاویک 10 شهری هستند که برای حفظ زمین و کم کردن گازهای گلخانه‌ای برنامه‌های جدی و کاربردی دارند.

10 شهر دوستدار محیط‌زیست در دنیا؛ از کیپ‌تاون تا کپنهاگ
کد خبر: 346153
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۴:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد تغییرات محیط‌زیستی در سراسر دنیا شده، به طوری که سیاره ما بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر است. مردم تمام کشورهای دنیا فشار ناشی از آلودگی‌های محیط‌زیستی را در زندگی خود حس می‌کنند. این فشار بیشتر بر نسل جدیدی وارد می‌شود که تمام تلاش خود را در غلبه بر تغییرات محیط‌زیستی و تشویق کشورها به ارائه راه‌های جدید برای حل این مساله جهانی به کار می‌بندند.

اعتمادآنلاین به نقل از اوپن اکسس گاورمنت (OpenAccessGovernment) نگاهی به شهرهایی می‌اندازد که دوستدار محیط‌زیست هستند و برای ساختن محیطی سالم برای ساکنان شهر، گردشگران و حیات‌وحش تلاش می‌کنند.

10- ریکجاویک، ایسلند (Reykjavik)

ریکجاویک

اگر برای مسافرت به دنبال مکانی آرام هستید، حتماً به ایسلند بروید. چشم‌اندازهای دیدنی و چشمه‌های آب گرم بسیار جالب‌اند. اما چرا این شهر دهمین شهر دوستدار محیط‌زیست لقب گرفت؟

شاید باور نکنید، اما این شهر فقط 126هزار و 100 شهروند دارد و این عامل مهمی است که تغییرات راحت‌تر اعمال شوند. شهر ریکجاویک تصمیم دارد تا سال 2040 با تشویق مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل عمومی بتواند تولید گازهای گلخانه‌ای را کاملاً از بین ببرد.

دلیل افزایش خدمات حمل‌و‌نقل عمومی این است که مسئولان شهر قصد دارند تولید اتوبوس‌های هیدروژنی را ادامه دهند، در حالی که فقط چهار درصد از مردم از آنها استفاده می‌کنند. همچنین این شهر میلیون‌ها دلار برای ساخت راه‌های مخصوص دوچرخه خرج کرده و از 9 هزار کارمند خود می‌خواهد با ماشین‌های الکتریکی که مالیات کم و پارکینگ مجانی دارند استفاده کنند.

9- ونکوور، کانادا (Vancouver)

ونکوور

ونکوور درست در میان اقیانوس، جنگل و کوه قرار دارد پس مسلم است که این شهر بین شهرهای دوستدار محیط‌زیست باشد. این شهر اهدافی جدی برای آینده نزدیک خود دارد. ونکوور در میان شهرهای شمالی واقع در قاره آمریکا کمترین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را دارد.

شواهد زیادی در دست است که ثابت می‌کند شهر ونکوور اقدامات بی‌شماری برای ساختن شهری پاک انجام داده؛ مثلاً ساکنان ونکوور از سال 2013 افزایش 23 درصدی شغل‌های سبز و افزایش 26 درصدی مشاغل مربوط به غذاهای محلی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این 23 درصد از شرکت‌های تکنولوژی پاک در این شهر قرار دارند.

8- هلسینکی، فنلاند (Helsinki)

هلسینکی

اگر قصد دارید به مکانی سفر کنید که مردمش عمیقاً به محیط‌زیست و نجات زمین احترام می‌گذارند باید بگوییم هلسینکی همان‌جاست. شهر هلسینکی در شبه‌جزیره‌ای نزدیک به خلیج فنلاند قرار گرفته و مکان بسیار آرامش‌بخشی است.

یکی از منابع اقتصادی هلسینکی صنعت گردشگری آن است که منجر به افزایش اقدامات محیط‌زیستی در این شهر هم شده است. حدود 75 درصد از اتاق‌های هتل‌های هلسینکی گواهی سازگاری با محیط‌زیست دارند و آنهایی که هنوز گواهی ندارند در تلاش‌اند تا از نظر غذا، آب و مصرف انرژی این اتاق‌ها را استاندارد کنند.

منطقه‌ای به نام ویکی (Viikki) در هلسینکی وجود دارد که تقریباً 23 هکتار است و با انرژی خورشیدی و بادی اداره می‌شود. اولین ساختمان دوستدار محیط‌زیست در فنلاند در این منطقه واقع شده است.

7- کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی (Cape Town)

کیپ‌تاون

شهر کیپ‌تاون آن‌قدر در زمینه محیط‌زیست فعالیت مثبت انجام داده که در رتبه هفتم قرار گرفته است. این شهر همیشه به دنبال تکنولوژی‌های جدید و خلاقانه برای حفظ زمین است تا جایی که از سال 2008 از انرژی بادی برای تامین انرژی استفاده کرد. مسئولان شهر کیپ‌تاون قصد دارند تا سال 2020 حدود 10 درصد از انرژی مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند.

کیپ‌تاون اهداف جدی‌ای برای پاک نگه داشتن شهر دارد. راه‌های مخصوصی برای دوچرخه ساخته شده و خدمات‌رسانی سریع شهری که با نام مای سیتی (My Citi) کار می‌کند به دوچرخه‌سواران اجازه می‌دهد دوچرخه‌شان را داخل اتوبوس بیاورند تا مجبور نباشند برای بعضی از راه‌ها از خودرو شخصی استفاده کنند. علاوه بر این، بسیاری از مردم شهر سبزیجات مورد نیاز خود را در باغچه‌هایشان می‌کارند و از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند.

6- سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا (San Francisco)

سانفرانسیسکو

سان‌فرانسیسکو با جمعیتی در حدود 860 هزار نفر توانسته در رتبه ششم قرار گیرد و این امر بسیار تعجب‌برانگیز است. مسئولان شهر سان‌فرانسیسکو برای اینکه مطمئن شوند این شهر در لیست 10 شهر دوستدار محیط‌زیست می‌ماند، توجه ویژه‌ای به پسماندهای شهری دارند و 80 درصد از پسماندها را از محل‌های دفن زباله جمع‌آوری کرده و در نظر دارد تا سال 2020 این درصد را به 100 برساند و تمام پسماندها را از بین ببرد.

مقامات سان‌فرانسیسکو برای کالاهای خاصی که به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند ممنوعیت‌هایی در نظر گرفته‌اند. آنها حتی می‌خواهند قانون ممنوعیت استفاده از کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی را به تصویب برسانند.

5- پورتلند، اورگان (Portland, Oregon)

پورتلند

سرشماری در پورتلند نشان می‌دهد این شهر حدود 647 هزار شهروند دارد که این تعداد رو به فزونی است. مسئولان پورتلند راه‌های جدیدی برای بهبود وضعیت زمین و سبک زندگی شهروندان ابداع کرده‌اند.

شاید عجیب باشد اما 25 درصد از کارگران شهر با دوچرخه، کارپول یا وسایل حمل و نقل عمومی به سر کار می‌روند و به همین دلیل تعداد خسارات ناشی از تصادف ماشین‌ها بسیار کاهش یافته است. مهم‌تر از همه اینکه حدود 250 مایل راه مخصوص دوچرخه‌سواری در شهر ساخته شده و دوچرخه‌سواران بسیار آسان و مطمئن می‌توانند به محل مورد نظر خود برسند. حدود هشت درصد از شهروندان از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل خود استفاده می‌کنند.

پورتلند در بحث پسماندها هم حدود 2 میلیون و 434 هزار و 840 تن زباله تولید می‌کند که یک میلیون و 235 هزار و 924 تن از آن را بازیافت می‌کند. این شهر 33 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر به دست می‌آورد و مثل سان‌فرانسیسکو استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده است.

4- برلین، آلمان (Berlin)

برلین

برلین با جمعیتی در حدود 3.47 میلیون نفر یکی از مشهورترین شهرهای جهان است، اما چطور این شهر در رتبه چهارم قرار گرفته؟ تحقیقات نشان می‌دهد این داستان دلایل شخصی دارد و انگیزه‌های شخصی افراد باعث بالا رفتن رتبه برلین در میان شهرهای دیگر شده است.

بعد از جنگ جهانی اول، شهروندان برلین بسیار خودکفا شدند و سعی ‌کردند مایحتاج غذایی‌شان را در باغچه‌هایشان بکارند که با گذشت زمان این عادت کمرنگ شد.

ماشین‌های الکتریکی در برلین بیش از 400 نقطه برای شارژ دارند و شهروندان را به این فکر می‌اندازند که وسیله نقلیه خود را عوض کنند. البته بیشتر شهروندان به خودرو شخصی نیاز ندارند و از ماشین‌های مشترک استفاده می‌کنند تا کمتر آلودگی تولید کنند.

3- استکهلم، سوئد (Stockholm)

استکهلم

استکهلم با 14 جزیره و بیش از 50 پل محیطی برای شهروندان فراهم کرده تا سبک زندگی سالم را برگزینند. این شهر قصد دارد تا سال 2040 استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاملاً کنار بگذارد و می‌خواهد این کار را با اجرای سیاست‌های تشویقی برای داشتن جامعه‌ای سبزتر صورت دهد. سوخت‌های سبز نیز بسیار معمول، و استفاده از فاضلاب شهری برای وسایل نقلیه شهری امکان‌پذیر شده است.

استکهلم توانایی بازیافت گرما را از 30 هزار صندلی استادیوم خود دارد. این گرما می‌تواند به گرم کردن بیش از هزار ساختمان کمک کند.

2- آمستردام، هلند (Amsterdam)

آمستردام

آمستردام رتبه دوم را به خود اختصاص داده، اما شاید تعجب کنید که چرا اولین شهر دوستدار محیط‌زیست لقب نگرفته است؟ این شهر قصد دارد تا سال 2020 برای از بین بردن تاثیرات منفی تغییرات آب‌و‌هوایی دست به اقدامات جدی بزند.

اصلی‌ترین نوع حمل و نقل در آمستردام استفاده از دوچرخه است. مسئولان شهر با ارائه خودروهای الکتریکی در شهر و امکان شارژ آنها در 300 مکان تعیین‌شده به کم کردن تولید گازهای گلخانه‌ای کمک کرده‌اند.

خانه‌های این شهر نیز دوستدار محیط‌زیست هستند، به طوری که بسیاری از آنها از پنل‌های خورشیدی روی سقف‌ها بهره می‌برند و در باغچه‌هایشان سبزیجات مورد نیاز خود را می‌کارند. همچنین با خرید مواد غذایی از فروشندگان محلی به اقتصاد شهر نیز کمک می‌کنند.

1- کپنهاگ، دانمارک (Copenhagen)

کپنهاگ

کپنهاگ به خاطر سرمایه‌گذاری روی سوخت‌های‌ سبز به اولین شهر دوستدار محیط‌زیست در دنیا تبدیل شده است. این شهر کیفیت بالایی برای زندگی شهروندان ارائه داده و قصد دارد سازگاری با محیط‌زیست را بیشتر از این هم رواج دهد.

پایتخت دانمارک در نظر دارد تا سال 2025 اولین شهر دارای سوخت کربنی خنثی شود. فقط 29 درصد از خانوارهای این شهر خودرو شخصی دارند. راه‌های مخصوص دوچرخه در کپنهاگ بسیار دیده می‌شود. محبوبیت دوچرخه در این شهر به قدری زیاد است که بعضی از هتل‌ها نیز به مسافران دوچرخه می‌دهند تا بتوانند در شهر گشت بزنند.

مردم این شهر به تازگی به غذاهای ارگانیک روی آورده‌اند. حدود 24 درصد از کل غذاهای فروخته‌شده در شهر ارگانیک هستند. کپنهاگ به صورت مداوم شیوه‌های جدیدی برای سازگاری هرچه بیشتر با محیط‌زیست ارائه می‌کند، پس لازم است حتماً این شهر را ببینید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها