علی ادیانی، نماینده مردم قائم شهر در مجلس خطاب به نمایندگان؛

چرا سکوت می‌کنید در برابر قانونی که خودمان وضع می‌کنیم؟

علی ادیانی، نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از روند تصویب حد نصاب رای نمایندگان که طی ادوار مختلف مجلس تنزل داشته است، خطاب به نمایندگان گفت: چرا سکوت می‌کنید در برابر قانونی که خودمان وضع می‌کنیم؟

چرا سکوت می‌کنید در برابر قانونی که خودمان وضع می‌کنیم؟
کد خبر: 346158
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۶:۳۴:۴۱

اعتمادآنلاین| علی ادیانی، نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود طی جلسه علنی نوبت بعد از ظهر مجلس با اشاره به این‌که انتخابات مجلس یازدهم در پیش گفت: همه ما در ادبیات و گفتمان باور داریم که مجلس نماد جمهوریت و مردم سالاری دینی است اما آن را دو آسیب ساختاری و رفتاری تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: به نمونه کوچکی از آسیب‌های ساختاری مربوط به جمهوریت و مردم سالاری دینی که این صبغه را کم رنگ می‌کند، اشاره می‌کنم؛ اگر به حد نصاب رأی طی ادوار مجلس نگاه کنیم در مجلس اول و دوم حد نصاب رای اکثریت مطلق را داشت، در مجالس شوم تا پنجم متاسفانه این درخت جمهوریت را کوتاه کردیم و حد نصاب از یک دوم به یک سوم تنزل پیدا کرد، همچنین طی مجالس ششم تا دهم نیز مجددا این شجره برخورداری جمهوریت را کوتاه‌تر کردیم.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: ما خودمان قانون وضع کردیم، شورای نگهبان هم آن را تایید کرد. در این مدت نمایندگان با میانگین 38 درصد آراء ماخوذه مردم در مجلس حضور پیدا کردند، همه این موارد تکانه‌های جدی است برای ما و شما که اکنون با 38 درصد آراء در مجلس هستیم.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس افزود: برای مجلس یازدهم نیز مجددا این شجره طیبه جمهوریت که به آن باید افتخار کنیم که نماد بارز و بال گسترده نظام جمهوری اسلامی است را کوتاه کردیم. البته در مجلس نهم تصویب شد تا حد نصاب آراء یک پنجم باشد که به مجلس دهم طی رفت و برگشت از شورای نگهبان نرسید.

ادیانی وجه دیگر آسیب‌های ساختاری را در این حوزه عدم عدالت انتخاباتی و نبود عدالت حاکم عنوان کرد و گفت: در یک حوزه انتخابیه با دو میلیون جمعیت باید نماینده‌ای انتخاب شود و در یک حوزه انتخابیه دیگر با 100 هزار نفر جمعیت یک نماینده انتخاب می‌شود. کار اصلی نمایندگان در اینجاهاست که عدم پرداختن به انجام وظایف نمایندگی از آسیب های کار ما نمایندگان است.

وی اظهار داشت:‌ برخی از نمایندگان ادوار در حد دستیار دستگاه‌های اجرایی تنزل پیدا کردند، آن وقت می‌خواهیم در رأس امور هم باشیم. اکنون برخی از نمایندگان در حال ارائه گزارش کار هستند، اگر کسی گزارش کار را بخواند و کلمه نماینده را بردارد، تصور می‌کند این وزیر یا رئیس جمهور است. کجاست گزارش کار نظارت قانون‌گذاری؟

ادیانی همچنین گفت: گزارش عملکرد رئیس جمهور و وزرا در مرداد ماه هر سال باید ارائه شود. چرا سکوت می‌کنید در برابر قانونی که خودمان وضع می‌کنیم؟ کجاست صبغه پر رنگ نظارت؟

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها