کد خبر: 346166
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۶:۵۱:۵۵
| |

چرا آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند؟

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل صحبت‌هایی را مطرح کرده که به مذاق مقامات کره شمالی چندان خوش نیامده و واکنش آنها را به همراه داشته است.

چرا آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند؟
کد خبر: 346166
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۶:۵۱:۵۵

اعتمادآنلاین| ‎ سرانجام سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل انجام شد و پس از آن تحلیل‌ها درباره صحبت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا توسط رسانه‌های مختلف منتشر شد. طبق معمول بسیاری منتظر شنیدن اظهارات ترامپ درباره محورهای ایران، چین و کره شمالی بودند. ترامپ در دوسال قبل از فرصت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد و در مقابل نمایندگان جامعه جهانی پیونگ یانگ را تهدید به نابودی کرد.

سخنرانی ترامپ درحالی روز سه شنبه انجام شد که روابط بین واشنگتن و پیونگ یانگ هرچند به تیرگی گذشته نیست اما باید پذیرفت که پیچیده تر شده است. در آستانه آغاز مجمع عمومی سازمان ملل نیز یک مقام ریاست جمهوری اعلام کرد که روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا روز دوشنبه مذاکرات فشرده‌ای درباره امکان برگزاری گفتگوهای بین آمریکا و کره‌شمالی در سطح کاری انجام دادند. نکته مهم در جریان این گفتگوها تاکید دوباره آمریکا بر ادامه تحریم‌ها علیه کره شمالی بود. موضوع دیگر پیشنهاد "روش جدید" گفتگو با پیونگ‌یانگ بود که رئیس جمهوری آمریکا اخیراً پیشنهاد کرده است.

دونالد ترامپ طبق پیش بینی در سخنرانی خود در سازمان ملل در مورد مسائل مختلف ازجمله ایران و چین صحبت کرد. وی درباره کره شمالی بر روی این مسئله تاکید کرد که ایالات متحده زیر بار هیچ توافق بدی نخواهد رفت. او درعین حال از کره شمالی خواست تا به تعهد خود در قبال خلع سلاح هسته‌ای پایبند بماند. وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: من به کیم جونگ اون گفته‌ام واقعا معتقدم که مانند ایران، کشورش سرشار از پتانسیل دست نخورده است اما برای بهره‌برداری از آن کره شمالی باید خلع سلاح شود.

پس از این سخنرانی واکنش‌ها به آن آغاز شد. ریچارد هاس، رئیس اندیشکده "شورای روابط خارجی" روز سه‌شنبه در واکنش به صحبت‌های ترامپ در پیامی توییتری نوشت: این سخنرانی فاقد تعامل دیپلماتیک جدید با ایران یا کره شمالی بود. این بدان معنا است که خطر تقابل با ایران همچنان رو به افزایش است و کره شمالی به افزایش ذخایر موشک ها و تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهد.

اظهارات روز پنجشنبه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در نیویورک، مبنی بر عدم دیدار با کره شمالی تا پایان ماه جاری میلادی، پیشنهادی که از سوی کره شمالی برای ازسرگیری مذاکرات پیشنهاد شده بود، نشان داد که مایک پامپئو برای پیونگ یانگ خوش خبر نیست و بی دلیل نیست که کره شمالی تمایلی به ادامه حضور وزیر خارجه آمریکا در روند مذاکرات خلع سلاح ندارد.

شاید به همین دلیل بود که کره شمالی روز جمعه واشنگتن را به عدم تلاش برای اجرای تعهدات موضوعات توافق شده در نشست‌های ترامپ و رهبر کره شمالی متهم کرد. کیم کیه گوان، مقام رسمی کره شمالی با انتقاد از رفتارهای آمریکا گفت: هیچ پیگیری عملی برای اجرای موضوعات توافق شده در نشست‌ها صورت نگرفته است.

این مشاور وزارت خارجه گفت که کره شمالی تلاش‌های صادقانه‌ای را برای اعتماد سازی و اجرای بیانیه مشترک سال گذشته پیونگ یانگ-واشنگتن در سنگاپور انجام داده است. وی به بازگرداندن استرداد بازداشت شده‌های آمریکایی که اقداماتی خصمانه علیه کره شمالی انجام داده بودند و یا تحویل بقایای سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ، اشاره کرد. به گفته وی "اما آمریکا کاری برای اجرای بیانیه مشترک انجام نداده است."

کیم کی گوان گفت این یک واقعیت تلخ است که سیاستمداران در واشنگتن دچار عقده خلع سلاح کره هسته‌ای کره شمالی در اولین گام و پیش از لغو تحریم‌ها شده‌اند و همین مسئله پیشرفت در روابط کره شمالی و آمریکا از طریق یک نشست دیگر را دچار تردید می‌کند.

این درحالی است که وانگ یی، وزیر خارجه چین و یکی از متحدان اصلی کره شمالی که در نشست اخیر سازمان ملل شرکت کرده بود درباره ازسرگیری مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ یانگ گفت کره شمالی" آمادگی خود برای پیشبرد مذاکرات را نشان داده است. امید است آمریکا در میانه مسیر به کره شمالی ملحق شود."

هفته گذشته وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرده بود ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکا در سطح کاری طی چند هفته امکانپذیر است. اما این نهاد در ادامه تاکید کرد که بحث درباره خلع سلاح کره شمالی تنها زمانی امکانپذیر خواهد بود که تهدیدات و موانعی که امنیت سیستم این کشور را تهدید می‌کند و مانع از توسعه آن می‌شود، کاملا رفع شوند.

باتوجه به این که چنین شرایطی در ماه‌های اخیر تجربه شده و کره شمالی باوجود علاقه به شرکت در مذاکرات خلع سلاح حاضر به متوقف ساختن برنامه موشکی و هسته‌ای خود نیست و تنها درصورتی با این موضوع موافقت خواهد کرد که تحریم‌های آمریکا علیه پیونگ یانگ کاهش یافته و یا لغو شوند و از سوی دیگر آمریکا نیز حاضر به کاهش تحریم‌ها پیش از خلع سلاح این کشور نیست، شاید باید منتظر ماند تا یکی از این دو کشور به هدف مورد نظر خود دست یابد و در این رقابت پنهان پیروز شود. کره شمالی از یک طرف به سرعت به دنبال توسعه برنامه موشکی خود است و آمریکا نیز امیدوار است تا تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی این کشور کره‌ای‌ها را از پای درآورد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها