مهدی مطهرنیا در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

ریشه اختلاف ایران و عربستان در آمریکاست/ آمریکا می خواهد ایران را در گوشه رینگ گرفتار کند/ بن سلمان در قبال ایران تلاش دارد پا جای پای ترامپ بگذارد/ ریاض می‌داند که صلاح دوری جستن از جنگ است

مهدی مطهرنیا گفت: ترجیح ایران و عربستان، رایزنی و تلاش‌های مستقیم است. چون می‌دانند درگیری احتمالی پیامدهای بسیار هزینه‌سازی هم برای 2 کشور و هم برای خاورمیانه خواهد داشت.

ریشه اختلاف ایران و عربستان در آمریکاست/ آمریکا می خواهد ایران را در گوشه رینگ گرفتار کند/ بن سلمان در قبال ایران تلاش دارد پا جای پای ترامپ بگذارد/ ریاض می‌داند که صلاح دوری جستن از جنگ است
کد خبر: 346378
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی مطهرنیا در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین با اشاره به تحرکات این روزهای عربستان گفت: محمد بن سلمان در یک بافت موقعیتی ناشی از اتهامات واردشده بر او در جهت اطلاع از قتل خاشقچی در وضعیتی نامناسب به سر می‌برد. از طرف دیگر ولیعهد عربستان در ارتباط با جنگ یمن و همچنین رقابت درونی با دیگر شاهزادگان عربستانی، با وجود تلاش‌های زیادی که در استقرار وضعیت مناسب برای آینده خود به کار بسته، در تردید است.

این چهره ادامه داد: معلوم است در چنین شرایطی ورود به جنگی دیگر به خصوص جنگ با ایران بدون ایجاد فضایی مناسب در همکاری‌های ایالات‌ متحده آمریکا با عربستان برای ولیعهد عربستان هزینه‌آور خواهد بود و بافت موقعیتی نگران‌کننده‌ای شکل خواهد داد که به هر طریق در وضعیت کنونی او را محتاط می‌کند و به سمت ایجاد فضای مناسب برای خرید زمان در جهت ایجاد رویداد گفتاری همجنس با ترامپ می‌کشاند.

مطهرنیا اضافه کرد: به همین دلیل من بر این باور نیستم که عربستان بخواهد با ایران از در مصالحه درآید. چرا که این 2 کشورِ مهم خاورمیانه در یمن، در سوریه، در عراق و حتی در پاکستان و بحرین در یک جنگ نیابتی شدید در تمام لایه‌ها به سر می‌برند. در واقع تنها گام آخر یعنی ایجاد رویارویی نظامی در چنین حالتی می‌تواند جایگاهی افزایش‌گر به بحران موجود میان جمهوری‌اسلامی و دولت سعودی بدهد.

این کارشناس بین‌الملل توضیح داد: از این رو در بافت موقعیتی حال که ایالات‌ متحده آمریکا تلاش دارد اجماع بین‌المللی‌ای را علیه ایران فراهم و در پرتو پرچم صلح و مذاکره آن هم به موازات تحریم‌های کمرشکن، ایران را در گوشه رینگ گرفتار کند. همچنین آمریکا سعی دارد افکار عمومی را به سود خود مدیریت کند که به نظر می‌رسد محمد بن سلمان هم این درس را خوب یاد گرفته است و بر اساس پیوستگی به واشنگتن قصد دارد پا جای پای ترامپ بگذارد تا در این مسیر بتواند در کنار آمریکایی که همگرایی بین‌المللی با ایران را مدیریت می‌کند و همگرایی منطقه‌ای با دیگر کشورها در برخورد با ایران را با یک رویداد گفتاری مهیا سازد. این در شرایطی است که ایران بارها پیام‌های مستقیم و غیرمستقیمی را برای حل مشکلات بین 2 کشور به عربستان ارسال کرده، اما مساله‌ی درون منطقه و فشارهای برون‌منطقه‌ای بر این پرونده موجب شده همواره اختلاف و عربستان تداوم پیدا کند. پس بنابراین حل این بحران در گرو حل بحران ایران و آمریکاست.

مهدی مطهرنیا در پایان سخنانش گفت: ریاض می‌داند که صلاحش دوری جستن از جنگ است. دقیقاً به همین دلیل ترجیح ایران و عربستان، رایزنی و تلاش‌های مستقیم است. چون می‌دانند درگیری احتمالی پیامدهای بسیار هزینه‌سازی هم برای 2 کشور و هم برای خاورمیانه خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها