ادوارد نورتون،بازیگر و کارگردان آمریکایی:

به محیط زیست رأی بدهید/ «آواتار» محیط‌زیستی‌ترین فیلم سال‌های اخیر بود/ دقیقاً در لحظه‌ای که به رهبری خوب نیاز داریم در حال پسرفت هستیم

ادوارد نورتون طی گفت‌وگویی درباره کارهایش، در ارتباط با حمایت از محیط‌زیست و فیلم جدید کارآگاهی «بروکلین بی‌مادر» که آن را کارگردانی کرده‌ است، صحبت کرد.

به محیط زیست رأی بدهید/ «آواتار» محیط‌زیستی‌ترین فیلم سال‌های اخیر بود/ دقیقاً در لحظه‌ای که به رهبری خوب نیاز داریم در حال پسرفت هستیم
کد خبر: 346395
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رویا دیانت - ادوارد نورتونبازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان، آمریکایی از سنین پایین به فعالیت اجتماعی علاقه‌مند شد. او در گفت‌وگویی جدید درباره کارهایش در ارتباط با حمایت از محیط‌زیست و فیلم جدید کارآگاهی «بروکلین بی‌مادر» که آن را کارگردانی کرده و در آن نقش‌آفرینی می‌کند صحبت کرد. این فیلم بر پایه رمانی نوشته جاناتان لتم ساخته شده و اول نوامبر اکران می‌شود.

***

*علاقه شما به مسائل محیط‌زیستی از کجا آغاز شد؟

تمام ریشه‌های درگیری من با مسائل مربوط به محافظت از محیط‌زیست در سنین رشدم و الهام گرفتن از اشتیاق پدرم نسبت به این کار قرار دارد.

پدرم یکی از بزرگ‌ترین استراتژیست‌ها، اکتیویست‌ها و فعالان نسل خود در زمینه محافظت از محیط‌زیست است و تا حدود زیادی این کار به فعالیت متحدکننده خانواده ما تبدیل شده است.

*فکر می‌کنید صنعت سرگرمی می‌تواند کارهای بیشتری برای رسیدگی به بحران تغییرات اقلیمی انجام دهد؟

به نظرم تمام صنایع باید هم در برقراری ارتباط برای حفظ محیط‌زیست به عنوان یک اولویت ضروری و هم در استفاده از کسب‌و‌کارشان به تمام شیوه‌های ممکن برای کاهش اثرات منفی مدل تجاری‌ خود مشارکت کنند.

*چالش خلق محتوایی که پیغام محیط‌زیستی دارد در چیست؟

البته هر فیلم و سریال تلویزیونی‌ای پیغام محیط‌زیستی ندارد، اما وقتی حس احترام به طبیعت یا تم‌های موضوعی مرتبط با عواقب رفتار کنترل‌نشده به طور عملی وارد روایت‌ها می‌شود فوق‌العاده است. این مساله مخصوصاً درباره برنامه‌سازی برای کودکان صدق می‌کند، چون عملاً داریم دیدگاه جهانی ذهن‌های جوان را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

*چه محتوایی توانسته با موفقیت این کار را انجام بدهد؟

به نظرم کاری که جیمز کامرون با «آواتار» صورت داد حقیقتاً فوق‌العاده بود. به این فکر کنید که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ از سقوط یک درخت غول‌آسا به عنوان تراژدی اصلی و مرکزی خود استفاده می‌کند و قهرمان بودن و برتری معنوی را هم‌تراز محافظت از سیاره و زندگی کردن با سیستم‌های طبیعی جادویی قرار می‌دهد و در عین حال کاری می‌کند که نیروهای شر داستان به این سیستم‌ها حمله‌ور شوند.

*صنعت فیلمسازی اکنون قادر است چه کارهای بیشتری انجام دهد؟

هر استودیوی فیلم و تلویزیون و هر مجموعه بزرگ رسانه‌ای باید برای کم کردن سفرهای هوایی توسط تیم‌های اجرایی و تمام پروژه‌ها قدم بردارد و بعد اعتبارهای کربنی تاییدشده در برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از جنگل‌زدایی و تخریب جنگل (+REDD) را در تمام پروژه‌هایش رعایت کند. برای این کار باید آن اعتبارها را با قیمت‌هایی خرید که در حقیقت هم‌تراز با هزینه تولید کربن است که این قیمت حداقل 15 دلار به ازای هر تُن خواهد بود. به نظرم اگر صنعت سرگرمی و رسانه این کار را انجام دهد بازارهای کربنی به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ این یعنی رهبری حقیقی.

*کار مهمی که افراد می‌توانند صورت دهند چیست؟

به نظرم حالا هر فردی باید به محیط‌زیست رأی بدهد. سیاستمدارانی را که متعهد به مواجهه شدید با عوامل افزودن کربن به اتمسفر و گرمایش اقلیمی نیستند با آرای‌تان بیرون بیندازید. ما دقیقاً در لحظه‌ای که به رهبری خوب نیاز داریم در حال پسرفت هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها