تهرانی‌ها 30 لیتر بیش از میانگین کشوری آب مصرف می‌کنند/ 25 درصد آب بدون درآمد در کشور

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور گفت: به طور میانگین هر متر مکعب آب 460 تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد. این در حالی است که یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری در بازار با نرخ 1500 تومان فروخته می‌شود و این تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

تهرانی‌ها 30 لیتر بیش از میانگین کشوری آب مصرف می‌کنند/ 25 درصد آب بدون درآمد در کشور
کد خبر: 346571
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۷:۱۰:۵۳

اعتمادآنلاین| علی سیدزاده در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب با اشاره به میانگین مصرف آب به ازای هر نفر در کشور گفت: میانگین مصرف آب به ازای هر نفر 150 تا 155 لیتر است در حالی که این میزان در تهران 170 تا 180 لیتر است یعنی 30 لیتر بیشتر از میانگین کشور است.

وی افزود: سرانه آب خانگی نیز در برخی از کشورها 120 لیتر به ازای هر نفر است و تلاش ما نیز این است که سرانه مصرف آب در کشور ما به 120 تا 130 لیتر برای هر نفر برسد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور خاطرنشان کرد: استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران، کردستان، تهران، قزوین و البرز بیش از 155 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر مصرف آب دارند که تهران و البرز در صدر آنها قرار دارند.

وی با اشاره به قیمت آب گفت: به طور میانگین هر متر مکعب آب 460 تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد. این در حالی است که یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری در بازار با نرخ 1500 تومان فروخته می‌شود و این تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش رفتار مصرفی مردم در بخش آب شرب گفت: در این رفتار سه عامل نقش اساسی دارند بنابراین برای مدیریت مصرف آب باید ابتدا فرهنگ و آموزش مورد توجه قرار گیرد. اگر نتوانیم رفتار مردم را در مصرف تصحیح کنیم و تعرفه هم افزایش پیدا کند، تاثیری در مصرف آب نخواهیم داشت.

سیدزاده ادامه داد: در تمام دنیا بحث تعرفه‌گذاری و قوانین بازدارنده مصرف آب است. بنابراین اخذ قیمت واقعی آب فقط به جهت دریافت پول بیشتر از مردم نیست بلکه هدف، مدیریت مصرف آب است.

وی تاکید کرد: قطره قطره آب ارزش بالایی دارد در حالی که مدیریت مصرف صورت نمی‌گیرد. آب باید جایگاه واقعی خود را در سبد خانوار پیدا کند حتی در برخی کشورها برای اینکه آب به جایگاه واقعی خود برسد پلیس آب ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: در بخش آب شهری سالانه 6 میلیارد متر مکعب تولید صورت می‌گیرد و 4 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری و صنعت مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: 3 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به بخش مصرف آب در بخش خانگی است بنابراین 25 درصد آب بدون درآمد داریم که 13 درصد این عدد هدررفت واقعی است و نشر آب از خطوط انتقال و سرریز مخازن است.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها