بررسی وضعیت هپکو اراک در دانشگاه شریف

در این مراسم سه نفر از کارگران با سابقه شرکت هپکو اراک از وضعیت فعلی این کارخانه ابراز نارضایتی کرده و آن را حاصل اقدامات قانون شکن‌های قانوندان دانستند.

بررسی وضعیت هپکو اراک در دانشگاه شریف
کد خبر: 346588
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۸:۲۸:۰۴

اعتمادآنلاین| ‌ وضعیت کارخانه هپکو اراک در دانشگاه صنعتی شریف مورد بررسی قرار گرفت. در برنامه‌ای به عنوان "زخم کهنه" که مربوط به روند خصوصی سازی در ایران به ویژه کارخانه معروف هپکو اراک بود به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در تالار مرکزی این دانشگاه به ابعاد مختلف تبعات ناشی از اجرای غیر اصولی خصوصی سازی به ویژه هپکو اراک پرداخته شد.

در این مراسم سه نفر از کارگران با سابقه شرکت هپکو اراک از وضعیت فعلی این کارخانه ابراز نارضایتی کرده و آن را حاصل اقدامات قانون شکن‌های قانوندان دانستند.


سید امیر میر ناصری که کمتر از دو سال به بازنشستگی اش باقی مانده است، گفت: در دوره جنگ تحمیلی مهندسان و نخبگان این کارخانه پس از غنیمت یک دستگاه «نی کوب» که در جبهه‌ها صورت گرفت توانستند آن را مهندسی معکوس کرده و طی دو هفته 50 دستگاه از آن را تولید و به خطوط مقدم منتقل کنند، اما تصور نمی‌کردیم که پس از سال‌ها فعالیت درخشان، این کارخانه به وضع نامناسبی برسد.


او افزود: بسیاری از ماشین آلات سنگین راه سازی که در دنیا ساخته می‌شود در هپکو نیز طراحی و تولید شده است و با جرأت می‌شود گفت که بسیاری از این دستگاه‌ها با مشابه خارجی در سطح اروپا رقابت می‌کند.


او گفت: وضعیت کارخانه هپکو اراک تا سال 86 خوب و رو به رشد بود، اما پس از واگذاری نامناسب و بدون کار کارشناسی دقیق و مطالبه همه جانبه، آن را در مسیر واگذاری غیر اصولی قرار دادند.


این فعال کارگری کارخانه هپکو اراک افزود: اگر برخی تصور می‌کنند که کارگران هپکو فقط به دلیل حقوق ماهانه خود اعتراض کردند سخت در اشتباهند چرا که آن‌ها وجود و فعالیت هپکو را باعث افتخار ایران می‌دانستند و می‌خواستند در جنگ اقتصادی تحمیلی از آن محافظت کرده و چاره‌ای نداشتند آن را در اعتراضات بیان کنند چرا که درعمل به خواسته آن‌ها توجهی نمی‌شد.


او گفت: هپکو اراک اگر چه شرایط مناسبی ندارد، اما نباید نا امید شد بلکه با اقدامات مناسب و تدبیری دور اندیشانه می‌توان دوباره آن را به روز‌های اوج رساند.


میرناصری خاطر نشان کرد: حتی در دوران جنگ تحمیلی که رژیم بعث رانندگان لودر‌ها و بلدوزر‌ها را در شرایط احداث خاکریز و دیگر مسائل جنگی هدف قرار می‌داد از متخصصان این کارخانه درخواست تولید لودر‌های با ارتفاع پایین شد که در زمان کوتاهی که در دنیا سابقه نداشت لودر‌هایی با ارتقاع 1/5 متر طراحی، تولید و به جبهه منتقل شد، بنابراین تجربه گذشته نشان می‌دهد باید هپکو را به جایگاه اصلی صنعتی به ویژه در دوره جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران رساند.


او همچنین با انتقاد از احکام سنگین صادر شده برای برخی از کارگران معترض در این کارخانه گفت: برای 60 نفر از همکاران ما احکامی بریده شده که ناعادلانه است از 74 ضربه شلاق گرفته تا چند سال زندان.


در این برنامه مستند نان گزیده‌ها که به وضعیت خصوصی سازی در ایران به ویژه هپکو اراک می‌پردازد هم اکران شد. کارگردان این مستند بعد از اکران آن خطاب به حاضران گفت: نان گزیده‌ها دیشب از شبکه افق پخش شد، اما بخش‌هایی از آن را حذف کردند.


محمدرضا حاج محمد حسینی افزود: این مستند 46 دقیقه است، اما شب گذشته بخش‌های زیادی از آن را حذف و یا سانسور کردن و به 22 دقیقه کاهش دادند که از این بابت از رسانه ملی گله دارم.


او خاطر نشان کرد: اجرای اصلی 44 به ویژه بند جیم آن برای افزایش درآمد، سهیم کردن مردم در شرکت‌های مشمول واگذاری، افزایش اشتغال و همچنین بالا بردن پس انداز مردم و البته کوچک سازی دولت بود، اما در عمل هیچ کدام محقق نشده و فقط باری از دوش دولت برداشته شده است.
کارگردان مستند نان گزیده‌ها گفت: اگر همه دستگاه‌های ناظر در زمینه واگذاری‌ها سکوت کرده اند دانشجویان نباید از کنار آن عبور کنند چرا که پیگیری وضعیت خصوصی سازی در برخی از شرکت‌ها مثل نیشکر هفت تپه از سوی دانشجویان مطالبه گر و عدالتخواه به نتیجه رسید.


او گفت: مشکل خصوصی سازی صرفاً با اصلاح خصوصی سازی صورت می‌گیرد و این مهم بستگی به نظارت صفر تا 100 واگذاری از قبل و حتی چند سال پس از آن دارد.


همچنین علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی نیز به این مراسم دعوت شده، اما حضور نیافته بود. مجری برنامه هم اعلام کرد: که ما قول حضور رئیس سازمان خصوصی را گرفته بودیم، اما متاسفانه در برنامه حضور نیافت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها