محمدرضا پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بازار پسته از امروز در مسیر شفافیت قرار می‌گیرد

محمدرضا پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر عرضه پسته در بورس کالا گفت: عرضه این محصول مهم در بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه و شفاف این محصول شده و مشکل کشاورزان را در بخش قیمت‌گذاری و شفافیت حل می‌کند.

بازار پسته از امروز در مسیر شفافیت قرار می‌گیرد
کد خبر: 346686
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۰۹:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه زیرساخت‌های عرضه پسته در بورس کالای ایران فراهم شده، افزود: برای عرضه پسته در بورس کالا اقدام هایی در زمینه اختصاص انبار و معامله محصول به صورت گواهی سپرده کالایی انجام شده است تا در کنار این معاملات، به زودی قرارداد آتی پسته نیز راه اندازی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید توجه داشت ایجاد قراردادهایی که به جز معاملات نقدی امکان‌پذیر است، می تواند تحول خوبی را در بازار این محصول برای کشور ایجاد کند، زیرا گام نخست صادرات هدفمند محصولات کشاورزی که می‌تواند سالانه میلیاردها دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد، عرضه انواع محصولات از جمله پسته و زعفران در بورس کالا است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به مزایای عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه این محصول مهم در بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه و شفاف این محصول شده و مشکل کشاورزان را در بخش قیمت‌گذاری و شفافیت حل می کند؛ علاوه بر اینکه معاملات گواهی سپرده پسته در بورس صادرات را تسهیل کرده و تعهدات صادراتی را روان می‌کند.


ایجاد بازاری رسمی و شفاف برای پسته


وی ضمن تاکید بر شفافیت قیمت محصولات در بورس کالا، ایجاد مکانیسم کشف قیمت و حمایت از قشر زحمتکش تولیدکننده را در رأس اهداف عرضه پسته در بورس کالا دانست و تصریح کرد: اکنون در کشور بازار سنتی غیرشفافی وجود دارد که با عرضه پسته در بورس کالا تبدیل به یک بازار رسمی شفاف می‌شود.


به گفته وی منظور از قیمت شفاف اینکه همه بدانند در لحظه، نوع مشخصی از پسته که صادر می‌شود، چه قیمتی دارد؛ در این صورت نه صادرکننده و نه تولیدکننده متضرر نمی شوند.

پورابراهیمی در باره نگرانی برخی در مورد استاندارد سازی و انبارداری پسته، گفت: عرضه پسته در بورس، نخستین تجربه اقتصادی بورس کالا نیست، زیرا که برای محصولات دیگری نیز این کار انجام شده و آموزش‌ها و کارهای مربوط به انبارداری صورت گرفته و ضمانت‌های مربوط به گواهی سپرده کالایی انجام شده و استانداردهایی نیز تعریف شده و همه چیز بر پایه اصول مشخص پیش می‌رود.


در ابتدای کاری بزرگ


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس معتقد است: امروز در ابتدای کار بزرگی قرار داریم که طبیعی است در حین انجام کار به بهبود و اصلاح نیاز باشد، اما با توجه به تجربه ای که در عرضه سایر محصولات و ظرفیتی که در بورس کالا وجود دارد، به نظر نمی رسد مشکلی در عرضه پسته در بورس پدید آید.

وی یکی از کارکردهای بورس را تجمیع منابع مالی دانست و از ضعف در حوزه صادرات به عنوان مشکل دیگر این بخش یاد کرد که محصولات کشاورزی به شکل خرد عرضه می‌ شود و با عرضه پسته در بازار بورس، این مشکل برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اکنون عزم و اراده لازم برای ساماندهی وضعیت پسته در استان کرمان شکل گرفته و خاطرنشان کرد: عرضه پسته در بورس کالا موجب می شود تا دست دلالان از بازار این محصول کوتاه شود و بسیاری از این قبیل مشکلات ساختاری با عنوان بورس قابل رفع است و معنای بورس این است که معاملات به شکل شفاف انجام شوند و هر اندازه که معاملات در زمینه پسته در بورس به صورت استاندارد درآید، نفع آن به تولید کننده، مصرف کننده و صادرکننده می‌رسد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها