کد خبر: 346747
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۰۹:۵۷:۰۰
| |

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه:

ظرف 20 روز حکم کارگران هفت‌تپه به دادگاه تجدیدنظر ارسال می‌شود/ دو قاضی تا امروز بازداشت شده‌اند/ فیلتر تلگرام کار خوبی بود/ موضوعات را نباید پیوند دهیم/ سه جاسوس 10 سال حبس گرفتند یک نفر محکوم به اعدام شد/ فریدون به پنج سال حبس محکوم شد/ 17 نفر در جریان

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره پرونده طبری بیان کرد: در این پرونده فعلا 17 نفر را بازداشت کرده‌ایم که دو نفر از آنها از قضات هستند.

ظرف 20 روز حکم کارگران هفت‌تپه به دادگاه تجدیدنظر ارسال می‌شود/ دو قاضی تا امروز بازداشت شده‌اند/ فیلتر تلگرام کار خوبی بود/ موضوعات را نباید پیوند دهیم/ سه جاسوس 10 سال حبس گرفتند یک نفر محکوم به اعدام شد/ فریدون به پنج سال حبس محکوم شد/ 17 نفر در جریان
کد خبر: 346747
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۰۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در یازدهمین نشست خبری امروز با رسانه‌ها ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت: در مجموعه کشور و به ویژه قوه قضاییه قوانین و مقررات ابزار اصلی تحقق و اجرای عدالت است. ما برای اجرای عدالت نیازمند قانون خوب، مجری شایسته و قاضی عادل و فرهیخته هستیم.

وی افزود: در دوره جدید قوه قضاییه در جهت تامین و اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز یکی از معاونت‌های فعال این قوه، معاونت حقوقی بوده است که این معاونت در 5 ماه اخیر سال جاری تاکنون با بسیج همه امکانات و بهره گیری از چهره‌های علمی 15 لایحه و دستورالعمل مورد نیاز تهیه و تدوین کرده است که آیین نامه‌ها به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: برخی از لوایح مهم مثل لایحه امنیت بانوان ، لایحه ثبت شرکت‌ها و لایحه موسسات غیرتجاری و لایحه اداره و بهره برداری از آپارتمان‌ها در قوه کارشان به اتمام رسیده و به دولت ارسال شده است.

وی گفت: در زمینه تثبیت مالکیت و اعتباربخشی به اسناد رسمی و به مرور حذف معاملات عادی در مورد املاک در چرخه قراردادها و نقل و انتقال املاک، اهتمام جدی داریم و تدوین قوانینی که بتواند با تثبیت مالکیت از طریق رسمی زمینه پرونده‌های فراوانی در اثر معاملات عادی ایجاد شود را در دستور کار قرار دادیم تا خدمتی انجام شود اما نیاز به قوانین داریم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به قانون حدنگار یا کاداستر ادامه داد: قانون حدنگار یا کاداستر که اجرای آن در سازمان ثبت با قوت انجام می شود، نیازمند حمایت دولت است. در این قانون پیش بینی شده بود که ظرف 5 سال تمام اسناد، به صورت کاداستری صادر شوند که بخشی صادر شده است اما اراضی دولتی کمترین اقدام را برای صدور اسناد کاداستری داشته‌اند.

وی افزود: یکی از معضلات ما در اسناد رسمی تعلل دستگاه‌ها و نهادهای متولی زمین و مسکن در تثبیت مالکیت و اخذ اسناد دولتی است‌. بسیاری از املاک دولتی و اسنادی که در مالکیت دولت هستند و اسنادی که از قوانین مصادره شده و در اختیار ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان است برای بخشی از آنها سند صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: نهادهای دولتی و عمومی وشهرداری‌ها اولا در رابطه با تثبیت مالکیت در اسرع وقت تا قبل از پایان سال 98 اقدام کنند و ثانیا قبل از آن هم پیگیر باشند که برای آنها اسناد کاداستری صادر شود.

توضیح اسماعیلی درباره پرونده بازپرس فیلترکننده تلگرام/ دو قاضی تا امروز بازداشت شده‌اند

اسماعیلی درپاسخ به سوالی در باره صحت و سقم و علت بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است ، گفت: موضوعات را نباید پیوند دهیم. کسی ممکن است هزاران اقدام خوب داشته باشد و ما آن را ارج می نهیم اما اگر خطایی مرتکب شود حتما به خطا و اتهام او باید رسیدگی شود. این موضوع ربطی به اینکه قبلا چه احکامی ایشان صادر کرده است ندارد.


وی افزود: در پرونده‌ای که قبلا مورد بحث شده درارتباط با پیگیری عناصری که در داخل قوه قضاییه تحت تعقیب قرار گرفتند، دو نفر از قضات که یکی از قضات شاغل و یکی هم‌ اخیرا بازنشسته شده بود تا امروز بازداشت شده‌اند.


وی افزود: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تکمیل تحقیقات ممکن است افراد دیگری هم تحت تعقیب قرار گیرند.

وی درباره علت بازداشت او گفت: این موضوع به پرونده خاصی که قبلا بحث شده بود مرتبط است.

ظرف 20 روز حکم کارگران هفته‌تپه به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود

اسماعیلی در پاسخ در خصوص آخرین وضعیت دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر تجدیدنظر در حکم کارگران بازداشت شده هفت تپه گفت: دادگاه بدوی رای داده و ظرف 20 روز حکم به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود و این فرصت قابل اغماض نیست؛ اما می‌دانید که به علت کثرت پرونده زمان طولانی در نظر گرفته می‌شود اما در رابطه با این پرونده به محض وصول پرونده، دادگاه تجدیدنظر هم خارج از نوبت اقدام خواهد کرد و هم سیاست رئیس قوه قضائیه اعمال خواهد شد .

پرونده قائم‌مقام قالیباف به دادگاه رفت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قائم مقام قالیباف گفت: پرونده به دادگاه ارسال شده و با توجه به پرونده، تاکید بر تسریع در رسیدگی شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دادگاه تجدیدنظر پرونده هفت تپه و اینکه 15 نفر از کارگران احضار شده اند گفت: دستور ریاست قوه حتما اجرا می شود و دادگاه بدوی رای را داده است و ظرف 20 روز باید پرونده به تجدیدنظر برود.

وی افزود: همه می دانید به علت کثرت پرونده ها در بخش های مختلف قضایی زمان های طولانی تعیین می شود و به محض وصول پرونده در اجرای تحقق سیاست های اعلامی قوه قضاییه، دادگاه تجدیدنطر نسبت به پرونده هم خارج از نوبت رسیدگی می کند و سیاست های ریس قوه قضاییه چه در ارتباط با مجازات‌ها و چه در رابطه با قرارهایی که صادر شده مدنظر قرار می گیرد. مهلت 20 روزه رو به پایان است و ان‌شاءالله در شعبه تجدیدنظر سیاست قوه اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بحث تبادل زندانیان ایران و امریکا و اینکه در دستور کار است، گفت: ما بارها گفته ایم که شرط و شروط نمی‌پذیریم و در شرایط مساوی و برابر حاضریم تصمیم بگیریم. در این صورت تصمیم می گیریم و موضوع تبادل زندانیان در شرایط تساوی قابلیت بررسی دارد و الان موضوعی در دستور نیست.

فریدون به 5 سال حبس محکوم شد

اسماعیلی در رابطه با پرونده حسین فریدون و رأی صادر شده از سوی دادگاه گفت: دادگاه تجدید نظر حکم صادر کرده و برای سه نفر ارفاق قایل شده و در مورد حسین فریدون 7 سال حبس به 5 سال حبس تبدیل شد .

او در رابطه با اتهام حسین فریدون بیان کرد: اتهام او اخذ رشوه است.


احکام پرونده‌های مفاسد اقتصادی

اسماعیلی همچنین به برخی از احکام صادر شده در دادگاه های مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: ایوب استاد کریمی به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به 20 سال حبس و محرومیت دائم از مشاغل و 81 میلیارد جزای نقدی محکوم شد.

وی گفت: ولی حاجی پور به جرم اخلال در نظام مالی به 8 سال حبس و محرومیت دائمی از مشاغل دولتی و همچنین باز پس دهی 5 میلیون و 800 یورو محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: امیر موسایی به 6سال حبس و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و جزای نقدی 5400 یورو محکوم شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد فردی به نام اشرفی به 10 سال حبس و پرداخت 95 هزار دلار جزای نقدی محکوم شده است و این در حالی است که دادگاه شهرام حمامی را هم به 12 سال حبس و پرداخت 45میلیارد ریال و همچنین 29458 دلار و 7800 دلار دیگر محکوم کرده است.

به گفته اسماعیلی تیر بهادری نیز دیگر مفیدی است که به 10 سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده و حمزه قنبری هم به 8 سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.

سه جاسوس 10 سال حبس گرفتند یک نفر محکوم به اعدام شد

سخنگوی قوه قضاییه همچنین به صدور حکم برای تعدادی از جاسوسان اشاره کرد و گفت: علی نفریه به جرم جاسوسی به نفع سازمان سیا به 10 سال حبس و استرداد 55هزار دلار محکوم شده است.

وی افزود فردی به اسم امیرنسب به جرم جاسوسی برای کشور انگلیس به 10سال حبس محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد محمد باباپور به جرم جاسوسی برای آمریکا از سوی دادگاه به 10 سال حبس و استرداد 55هزار دلار محکوم شده است.

به گفته اسماعیلی فرد دیگری هم که برای آمریکا جاسوسی کرده از سوی قاضی دادگاه به اعدام محکوم شده ولی با توجه به درخواست متهم برای فرجام خواهی پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شده است.

در پرونده طبری 17 نفر بازداشت شده‌اند/ دو نفر از بازداشت‌شدگان قاضی هستند

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص‌ اعترافات جدید طبری نسبت به اتهامات برخی مقامات گفت: در این پرونده نیز به لحاظ ملاحظات قانونی اطلاع رسانی نکردیم و از این خلا برخی سوی استفاده کردند و برخی مطالب را به عنوان اعترافات وی منتشر کردند که مورد تایید ما نیست .

اسماعیلی تصریح کرد: بررسی را بی درنگ انجام می دهیم در این پرونده فعلا 17 نفر را بازداشت کرده ایم که دو نفر از آنها از قضات هستند.

حکم قصاص قاتل شیرمحمدعلی تایید شد

سخنگوی قوه‌قضاییه درخصوص حکم قصاص صادر شده برای قاتل شیرمحمدعلی نیز گفت: د یوان عالی حکم قصاص را تائید کرده و حکم قطعیت یافته و پرونده برای اجرا به دادسرا ارسال شده است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره مقابله به مثل با کانادا گفت: طی نامه رسمی به وزارت امور خارجه آمادگی خود را برای همکاری با آنها در عرصه بین‌المللی و اقدام قضایی متقابل در صورت شناسایی اموال و دارایی‌های دولت کانادا در ایران را اعلام کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: جلسه قبل هم اشاره کردم که انتظار می‌رود قبلا مقابله به مثل، دولت کانادا و دستگاه قضایی این کشور، این اقدام مغایر موازین حقوق بین‌الملل را ملغی کنند.

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره شکایت از یکی از وزرای امور ارتباطاتی در پرونده حادثه تروریستی اهواز گفت: این موضوع اعلام شده است. بررسی به موضوعی که ابعاد پنهان آن به مراتب بیشتر از ابعاد آشکار است، نیازمند دقت فنی و قضایی است و پرونده به نتیجه خاصی نرسیده است.

او در رابطه با برخورد آمریکا با وزیر امور خارجه گفت: ما هیچ شرطی را قبول نمی‌کنیم و در این رابطه هنوز سیاستی در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد اینکه تعدادی از افرادی که در جریان ترور شهید تهرانی مقدم توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند، گویا بعد از مدتی با ورود نهادهای دیگر به پرونده بیگناهیشان اثبات و آزاد می شوند؟ آیا این موضوع صحت دارد؟ اگر صحت دارد، با کسانی که به اشتباه عده ای را بازداشت کرده اند برخوردی شده است؟ ضمن اینکه این افراد در گفتگوهای متعدد از اتفاقات ناگواری که در دوران بازداشت سرشان آمده سخن گفته اند. گفت:قبلا دستگاه های دیگر در این رابطه اطلاع رسانی کرده اند و فقط می گویم که ما امادگی داریم هر کس که ادعا دارد خلاف قوانین و مقررات با او رفتار شده به پرونده او در چهارچوب قوانین رسیدکی می کنیم.

درباره سرقت از منزل یک نماینده واقعیت را نمی‌دانیم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اینکه سارق از محل سرقت چه اموالی برده را مالباخته اعلام می کند. بعد که دزد دستگیر شد صحتش بررسی می شود. واقعیت امر چه بوده را نمی‌دانیم اما این نماینده محترم خودشان اعلام کردند چنین اقلامی در منزل من وجود نداشته وقتی خود مالباخته ادعایی ندارد ما چه بگوییم.

غلاحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ما در سال جدید املاکی را توانستیم از دست افراد بگیریم، اظهار کرد: اراضی 85 هزار متری در شهرک غرب که دوستان وزارت اطلاعات همکاری کردند و با رای قاضی و با ارزش 5 هزار میلیارد تومان به شهرداری بازگشت و اسناد آن ظرف امروز و فردا در 60 هزار متر صادر می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در پرونده دیگری در اراضی سنگان 71 هکتار از اراضی دولتی را از زمین خواران مسترد کردیم. در منطقه 18، 50 هکتار رفع تصرف شد. پلاک 79 سوهانک با مساحت 71 هکتار در اختیار شهرداری قرار گرفت. در شمیرانات 1.5 هکتار تحویل اداره منابع طبیعی شد. در حاشیه بلوار آفریقا 3600 متر زمین تحویل شهرداری تهران شد.

وی ادامه داد: در چیتگر 1.3 هکتار تحویل شهرداری شد و در 35 مورد استرداد املاک را به جهاد، اوقاف و سایر بخش ها داشتیم که مجموع ارزش ریالی آن بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان صرفا در استان تهران است و تا الان در سایر استان ها 167 هزار هکتار از زمین خواران مسترد شده است. اینها اموالی است که با تلاش دستگاه قضایی به نهادهای متولی تحویل داده شد.

منبع: خبرگزاری‌ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها