در نشست سیاستگذاری «چهارمین همایش ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» مطرح شد؛

صدور شناسنامه انرژی ساختمان درآینده نزدیک

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، با تأکید بر اولویت مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها از صدور شناسنامه انرژی ساختمان درآینده نزدیک خبر داد.

صدور شناسنامه انرژی ساختمان درآینده نزدیک
کد خبر: 346882
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۳:۴۴:۴۷

اعتمادآنلاین| عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در اولین نشست سیاستگذاری «چهارمین همایش ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» که با حضور مهدی صالحی - مدیرکل معماری و ساختمان، شینا انصاری - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، بهروز محمدکاری - رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمود گلابچی - استاد دانشگاه - و جمعی از کارشناسان نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه انرژی برگزار شد، در خصوص نقش شهرداری در زمینه ساخت ساختمان‌های پایدار و سبز گفت: شهرداری یکی از ارکان مهم نظارت بر ساخت ‌و ساز و تهیه نقشه‌های درست ساختمانی است. اگر این مراحل با هماهنگی نهادهای تدوین کننده قوانین و ضوابط و مقررات و نهادهای مجری و ناظر انجام شود، موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی افزود: این مجموعه‌ها اگر به‌صورت پیوسته با هم برای دستیابی به هدف احداث ساختمان‌های پایدار فعالیت کنند، موفقیت آن‌ها حتمی است اما اگر به‌صورت جدا از هم و منفرد عمل کنند، در این زمینه موفق نخواهیم بود.

گلپایگانی در ادامه تأکید کرد: در سال‌های گذشته نیز بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، معماری پایدار و ساختمان سبز مطرح شد و جستارها و پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام گرفت که نتایجی هم داشته اما آنچه که باید در عمل اتفاق می‌افتاد، تاکنون اتفاق نیفتاده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در ساختمان‌های ما اتلاف انرژی بسیار بالاتر از حد استانداردهای جهانی است، یادآور شد: با مقایسه میزان مصرف انرژی در کشورمان با کشورهای دیگر، می‌بینیم میزان مصرف ما به‌ اندازه میزان مصرف انرژی در کشور چین با یک میلیارد نفر جمعیت است بنابراین جا دارد که همه نهادها به‌ویژه شهرداری به‌طور جدی روی این قضیه کار کنند.

گلپایگانی تأکید کرد: باید به سمتی برویم که مصرف انرژی در کشور منطقی شود و سرمایه‌های ملی را کمتر اتلاف کنیم. بر این اساس مدیریت مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها و صدور شناسنامه انرژی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین در خصوص تأثیر صدور برچسب انرژی ساختمان بر دستیابی به ساختمان‌های پایدار گفت: از دهه 80 مشوق‌هایی در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها ارائه و استانداردهایی برای ساختمان‌ها تدوین شد.

گلپایگانی افزود: بر اساس این استانداردها قرار بود ساختمان‌ها برچسب انرژی داشته باشند و مطابق با رعایت ضوابط و مقررات، به سازندگان و بهره‌برداران تخفیف داده شود اما این امر چندان عملیاتی نشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: اینکه شهرداری به‌تنهایی وارد این حوزه شود و ساختمان‌ها را از نظر میزان مصرف انرژی درجه‌بندی کند، به‌تنهایی کفایت نمی‌کند.

رفع موانع بهینه‌سازی مصرف انرژی

در این نشست همچنین محمود گلابچی - مدرس دانشگاه - با بیان اینکه در چهارمین همایش ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی گفت: تردیدی نیست که ما باید به سمت ساختمان‌های پایدار، بهینه شدن مصرف انرژی و حفظ محیط زیست برویم و به ضرورت این موضوع پی برده‌ایم. ما اکنون باید به بررسی موانع و آسیب‌هایی بپردازیم که موجب به سرانجام نرسیدن هدف شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ورود جدی شهرداری به این مسئله اظهارکرد: در زمینه اجرای برچسب انرژی ساختمان و ضوابط موجود در بخش بهینه سازی مصرف انرژی در کشور اقدامات عملی و اجرایی صورت نگرفته است.

گلابچی در ادامه گفت: تمامی نهادهای مسئول و سیاستگذار باید در این همایش دعوت تا چارچوبی تعریف شود و دستگاه‌های ذیربط در آن چارچوب عمل کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اهداف و الزامات باید در این مسیر مشخص شود، گفت: شهرداری بیش از هر نهاد و سازمانی می‌تواند این آرزوی متخصصان حوزه انرژی را عملیاتی کند و در کاهش مصرف انرژی موثر باشد و باید شرایط پیاده سازی این هدف فراهم شود.

گلابچی با اشاره به اینکه موضوع مصرف بهینه انرژی باید در دانشگاه‌ها به‌طور جدی پیگیری شود، گفت: اجزای عملیاتی شدن این هدف را باید پیگیری و موارد اصلاحی را شناسایی کنیم.

وی افزود: همه ما شعارهای روشنفکرانه در خصوص بهینه‌سازی مبحث انرژی می دهیم اما عزمی برای عملیاتی شدن این شعارها وجود ندارد و نیاز به نظامی برای ممیزی کردن بحث انرژی است تا بتوانیم گام‌های بلندی برای تحقق این هدف برداریم.

گلابچی یادآور شد: امروز در نظام آموزشگاهی باید تلاش بسیاری شود و فقط سازمان نظام مهندسی در آزمون‌های خود به این موضوع نپردازد بلکه در دانشگاه‌ها نیز تلاش هایی درخصوص پایداری و مصرف بهینه انرژی انجام گیرد.

مدیریت مصرف انرژی در اولویت برنامه‌های شهرداری

در این نشست شینا انصاری - مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران - گفت: از سوی این اداره تمام مولفه‌های ساختمان پایدار از جمله بهینه‌سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و پساب و... مشخص شده است و این مولفه‌ها می‌تواند در زمینه شناسایی ساختمان‌های سبز موثر باشد.

انصاری با بیان اینکه ما به دنبال شناسایی ساختمان‌های تحت تملک شهرداری برای بهینه‌سازی انرژی هستیم، اظهارکرد: پیشنهاد ما این است که در 22 منطقه شهرداری تهران، 22 مالک یا سازنده دوستدار محیط زیست که مولفه‌های مبحث انرژی را در ساخت و سازهای خود رعایت می‌کنند، شناسایی و تقدیر شوند.

وی افزود: نیاز است بسته تشویقی و آموزش یا ابزار قانونی بازدارنده ارائه شود تا تعداد دوستداران محیط زیست افزایش پیدا کند.

انصاری همچنین با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی و آب در شهرداری تهران جزو اولویت‌های اداره کل محیط زیست است، اظهارکرد: در سیاست‌های کلان کشور توجه به محیط زیست یک نیاز و ضرورت است و پررنگ شدن مباحث محیط زیستی در برنامه سوم مدیریت شهری با جدیت دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به منابع محدود باید در زمینه اصلاح فرآیندهای مصرف برنامه‌ریزی شود تا موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مدیریت شهری شود.

سازمان نظام مهندسی متخصصان انرژی را آموزش می‌دهد

بهروز محمدکاری - رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی - گفت: یکی از کارهای مهم در زمینه انرژی که ثمره آن نهایی شده است، ویرایش جدید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است.

وی افزود: از متخصصان حوزه انرژی دعوت می‌شود در زمینه اصلاح این مبحث به ما کمک کنند و تا یک ماه و نیم آینده ویرایش جدید آن را برای تصویب نهایی می‌فرستیم.

محمدکاری اضافه کرد: هدف این است که در چارچوب سیاست‌های آینده الزامات زیست‌محیطی را پیاده‌سازی کنیم و امیدواریم که این کارها به سندی تبدیل شود که بتوانیم به صنعت ساختمان تعمیم دهیم.

وی همچنین با انتقاد از عملیاتی نشدن برچسب انرژی ساختمان در سال‌های اخیر گفت: موضوع مهمی که از یک ماه دیگر شروع می شود، این است که با سازمان نظام مهندسی هماهنگ کرده‌ایم و مهندسانی را می خواهیم تربیت کنیم و هدف ما این است که تخصص تعمیم پیدا کند و همه استان‌ها متخصصانی را در بخش انرژی آموزش دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها