کد خبر: 346926
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۴:۵۴:۰۰
| |

ریشه‌یابی علل رشد 52 درصدی مهاجرت در عربستان سعودی

پدیده غافلگیرکننده رشد مهاجرت از عربستان در سال‌های اخیر ریشه در مسائل سیاسی و احساس ناامنی دارد.

ریشه‌یابی علل رشد 52 درصدی مهاجرت در عربستان سعودی
کد خبر: 346926
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۴:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| طبق گزارش‌های رسمی، آمار مهاجرت و درخواست پناهندگی از زمان روی کار آمدن بن سلمان در عربستان سعودی، 52 درصد افزایش داشته است.

سعید الشهابی در روزنامه القدس العربی به تحلیل رشد سریع مهاجرت از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی طی سال‌های اخیر پرداخته است.

الشهابی معتقد است، مرور پیشینه و نقشه گسترش و انتشار جمعیت اعراب در خارج از مرزها بیانگر این حقیقت مهم است که به صورت تاریخی در کشورهای عربی انگیزه‌ای برای مهاجرت وجود نداشته است.

طی دو دهه اخیر به دلیل تحولات منطقه این روند دستخوش تغییرات جدی شده است.

الشهابی ریشه پدیده غافلگیرکننده رشد مهاجرت از عربستان در سال‌های اخیر را در مسائل سیاسی و احساس ناامنی می داند.


او معتقد است که هر چند سیاست‌های غلط حکام عربستان از سال‌ها پیش باعث ایجاد شکاف‌های عقیدتی میان مردم و جدا شدن بخش زیادی از سرمایه انسانی این کشور و روی آوردن آنها به کشورهایی مانند ایران، سوریه و انگلستان شده بود لیکن شدت گرفتن این موج مهاجرت از زمان به قدرت رسیدن شاه فعلی عربستان و در نتیجه آن ورود محمد بن سلمان به حکومت برای نخستین بار آغاز شده است.


با آغاز این دوره، سیاست‌گذاری‌های سعودی و کشورهای نزدیک به آن در منطقه خلیج فارس به سوی دخالت نظامی و حکومتی در امور کشورهای مستقل گرایش پیدا کرد.

همچنین به دلیل ضعف‌های متعدد سیاسی و امنیتی ناشی از سیاست‌های افراط‌گرایانه بن سلمان، زمینه لازم برای افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه ایجاد شد.

مجموع این اتفاقات علاوه بر ایجاد ناامنی و ترس در منطقه، موجب افزایش تنش‌های اجتماعی در داخل عربستان و توسعه احساس ناامنی شده است.

الشهابی اشاره می‌کند که با وجود تلاش غرب و رسانه‌های مرتبط با این جریان برای القای رویکرد اصلاح طلبانه بن سلمان و محبوبیت وی در عربستان، رفتار او باعث خدشه‌دار شدن شهرتش شد و در دوران این ولیعهد سعودی، عربستان بیشترین میزان سرکوب و خفقان را تجربه کرده است.

به گفته او طبق گزارشی که هفته گذشته از سوی شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا منتشر شد، تعداد مهاجرانی که در زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان یعنی 2015-2016 خواستار پناهندگی شده‌اند به میزان 52 درصد افزایش داشته است.

همچنین جمعیت اقلیت های سعودی در کشورهای متعددی از جمله انگلیس و آلمان به شدت رو به افزایش است.

سیاست‌های بلندپروازانه بن سلمان موجب تصاعد بحران‌های منطقه‌ای و ایجاد نزاع‌های نظامی و سیاسی با کشورهای چون یمن، ایران و قطر شده و عملا افزایش حضور نظامی و مداخله آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر در منطقه را دنبال داشته است.

در چنین شرایطی بخش قابل توجهی از شهروندان سعودی ترجیح داده اند که خود را از دایره آسیب‌های ناشی از تصمیمات جاهلانه و خسارت‌بار بن سلمان خارج و مسیر مهاجرت را در پیش بگیرند.

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها