کد خبر: 346927
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

علیرضا عسگری، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

سبک زندگی در بروز آسیب‌های مفاصل و زانو موثر است/ آمار آسیب‌های مفاصل در کشور بالاست/ سن ابتلا به ساییدگی مفصل در کشور نسبت به جوامع غرب یک دهه کمتر است/ آمارهای ابتلای کودکان ایرانی به کجی پا غلط است و موجب ناراحتی افکار عمومی می‌شود

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه سن شایع ساییدگی زانو در کشور ما نسبت به غرب یک دهه کمتر است، گفت: سبک زندگی در بروز ابتلا به آسیب‌های مفصل موثر است.

سبک زندگی در بروز آسیب‌های مفاصل و زانو موثر است/ آمار آسیب‌های مفاصل در کشور بالاست/ سن ابتلا به ساییدگی مفصل در کشور نسبت به جوامع غرب یک دهه کمتر است/ آمارهای ابتلای کودکان ایرانی به کجی پا غلط است و موجب ناراحتی افکار عمومی می‌شود
کد خبر: 346927
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عاطفه محمودی - شاید هفته‌ها طول بکشد و ما تحرک چندانی نداشته باشیم. ورزش نکنیم و به تغذیه مناسب هم توجهی نشان ندهیم. تمام این عوامل می‌تواند در بروز آسیب‌های مفاصل موثر باشد. اما می‌توان از بروز این آسیب‌ها پیشگیری کرد. کافی است کمی در سبک زندگی‌مان تغییر ایجاد کنیم. اگر همین توصیه‌های کوچک را جدی نگیریم، ممکن است بعدها مفاصل‌مان نیاز جدی به درمان و حتی تعویض پیدا کند.

اگر نگاهی به آمارهای آسیب‌های مفاصل بیندازیم، جدی بودن این موضوع برایمان روشن می‌شود. پیشتر دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران از بالا بودن این آمار خبر داده بود: «سالانه حدود 50 هزار جراحی تعویض مفصل در کشور انجام می‌شود.»

آن‌طور که محمدجواد مرتضوی گفته بود تعداد کسانی که به این جراحی نیاز دارند بیشتر است: «ممکن است حدود 300 هزار نفر در سال به انجام این جراحی نیاز داشته باشند.»

دکتر علیرضا عسگری، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، در این رابطه به اعتمادآنلاین گفت: جمعیت و سن درگیر با آرتروز و ساییدگی مفصل در کشور نسبت به جوامع دیگر دنیا مخصوصاً غرب بیشتر است.

عسگری در مورد علل ابتلا به درد مفاصل و ساییدگی گفت: چند علت در این زمینه موثر است. اولین و اصلی‌ترین فاکتور موثر در این موضوع سبک زندگی ما در کشور است. سبک زندگی ما به دلیل تغذیه نامناسب و نیز عدم تحرک کافی موجب افزایش وزن می‌شود. البته افزایش وزن نیز بروز بیشتر ساییدگی مفاصل مخصوصاً زانو را سبب می‌شود.

او در ادامه ورزش را فاکتور دوم موثر در بروز آسیب مفاصل دانست: فاکتور دوم موثر ورزش و تمرین نامناسب است. یکی از عوامل پیشگیرانه و در عین حال کمک‌کننده به وضعیت مفاصل،‌ تقویت عضلات اطراف زانو است. وقتی تمرین بدنی نامناسب داشته باشیم احتمال بروز ساییدگی مفصل زانو هم بیشتر است.

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: تمایل ما به استفاده کمتر از مبل و صندلی احتمال آسیب رسیدن به زانو را بیشتر می‌کند. ضمن اینکه تجربه بالینی نشان می‌دهد استفاده از سرویس فرنگی برای مفاصل بهتر است.

او درباره پیشگیری این بیماری گفت: در دین ما و در پزشکی توصیه شده که پیشگیری بهتر از درمان است. بهداشت زندگی صرفاً مسائل بهداشتی معمولی نیست. بهداشتِ رفتار، بدن، حرکت و تغذیه همه مصداق دارند. ما باید تغذیه خود را اصلاح کنیم. باید افزایش وزن و چاقی را که از کودکی هم می‌تواند شروع شود مد نظر قرار دهیم. اخیراً اعلام شد که 30 درصد از دانش‌آموزان ما اضافه‌وزن دارند. اینها نسل بعدی ما هستند. وقتی اثبات شده که افزایش وزن یکی از زمینه‌های بروز آرتروز است باید آن را کنترل کنیم. بهترین راه کنترل آن نیز تغذیه مناسب است.

عسگری بر جدی گرفتن درد زانو و مفاصل در سنین جوانی تاکید کرد: در سنین جوانی درد مفاصل را جدی بگیریم. اگر درد مفاصل یا انحرافات بدنی و اندامی را جدی نگیریم، باعث بروز آرتروز زودرس می‌شود. به خصوص کسانی که زمینه ارثی نیز دارند باید بیشتر گوش به زنگ باشند.

او در مورد سن شایع آسیب‌های مفاصل گفت: در جوامع غربی ساییدگی زانو بعد از سن 60 سالگی اتفاق می‌افتد ولی در کشور ما یک دهه زودتر این بیماری نمود پیدا می‌کند.

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در پایان با رد صحبت‌هایی که اخیراً فرید ایمان‌زاده، دبیر علمی پانزدهمین کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع طب کودکان، مطرح کرده و گفته بود از هر 10 کودک ایرانی هشت کودک مبتلا به کجی پا هستند، توضیح داد: این آمار غلط است و موجب ناراحتی افکار عمومی می‌شود. ضمن اینکه درصد بسیار زیادی از کجی پای کودکان در طول رشد و نمو رفع می‌شود. این موضوع نباید سبب بروز نگرانی در خانواده‌ها شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها