کد خبر: 347144
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۰:۲۶:۲۹
| |

ابوترابی، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس:

پس از ساماندهی احزاب از 220 به 150 حزب کاهش یافته اند/ مجلس به دنبال احیای تشکل‌های صنفی است/ برخی احزاب شروط قانونی اخذ مجوز را ندارند

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: با اصلاح قانون احزاب، تعداد احزاب کشور با ادغام‌ها و شیوه‌ای که برای ساماندهی احزاب ایجاد شد از 220 حزب به 150 حزب کاهش یافت.

پس از ساماندهی احزاب از 220 به 150 حزب کاهش یافته اند/ مجلس به دنبال احیای تشکل‌های صنفی است/ برخی احزاب شروط قانونی اخذ مجوز را ندارند
کد خبر: 347144
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۰:۲۶:۲۹

اعتمادآنلاین| ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس در باره مشخص شدن شرایط تشکیل انجمن‌های صنفی گفت: در زمان اجرای قانون قبلی 220 حزب و تشکل صنفی، قومی، مذهبی و کانون‌های بازنشستگی تاسیس شده بودند که در ذیل ماده 10 قانون احزاب فعالیت حزبی، قومیتی و حتی دینی و مذهبی داشتند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال 94 که قانون احزاب اصلاح شد، این تشکل‌ها را NGO تلقی کرد و از شمول قانون احزاب خارج شدند تا از مراجع ذی صلاح مجوز فعالیت بگیرند.

وی افزود: با اصلاح قانون احزاب، تعداد احزاب کشور با ادغام‌ها و شیوه‌ای که برای ساماندهی احزاب ایجاد شد از 220 حزب به 150 حزب کاهش یافت.

ابوترابی ادامه داد: علت کاهش تعداد احزاب این بود که برخی تشکلات مذهبی و قومی در ابتدای انقلاب فعالیت خود را ذیل ماده 10 احزاب تشکل خود را ثبت کرده بودند و از شمول این قانون خارج شدند و همچنین برخی احزاب که فقط نامی از آن ها باقی مانده بود توان اجرای شروط قانون برای کسب مجوز فعالیت را نداشته‌اند؛ گردهمایی 300 نفری در کنگره سراسری - برای احزاب ملی- از جمله شروط قانون جدید احزاب بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون نمایندگان به دنبال احیای تشکل‌های صنفی هستند و به همین دلیل موادی از قانون احزاب را مجددا اصلاح کردند تا تشکل‌های صنفی بتوانند مجوز فعالیت خود را از کمیسیون ماده 10 احزاب دریافت کنند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقلیت‌های دینی که فقط از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت گرفته بودند، بازهم فعال می‌شوند و با مصوبه مجلس به قبل از قانون سال 94 بازمی‌گردیم و همان شیوه سابق اجرائی می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها