کد خبر: 347223
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۰:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

یک بلیت و دو هوا/ قیمت پروازهای خارجی تهران-نجف، پنج میلیون و 900 هزار تومان

حرف‌وحدیث‌ها در مورد نحوه فروش بلیت هواپیما برای اربعین به حدی متناقض است که هنوز به قطع و یقین مشخص نیست برای بازه زمانی 20 تا 30 مهرماه قرار است متقاضیان بلیت پرواز خود را چگونه تهیه کنند.

یک بلیت و دو هوا/ قیمت پروازهای خارجی تهران-نجف، پنج میلیون و 900 هزار تومان
کد خبر: 347223
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۰:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - هرساله در ایام اربعین حسینی، با داغ شدن بازار رفت‌وبرگشت‌های مسافران و زائران به عراق از طریق خطوط هوایی، مشکلاتی در مورد تهیه بلیت هواپیما و همچنین قیمت ارائه‌شده این بلیت از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای متقاضیان پیش می‌آمد.

در این ایام انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری نرخی را برای پروازها به مقصد 2 فرودگاه نجف و بغداد اعلام می‌کردند و دفاتر و سایت‌ها را موظف می‌دانستند تا از این نرخ اعلام‌شده تبعیت کنند و قیمت را بیشتر از این نرخ به متقاضیان نفروشند.

با این حال هر سال شاهد بودیم که به‌ رغم اعلام نرخ مصوب از سوی این سازمان‌ها، برخی دفاتر هواپیمایی و همچنین سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما را با قیمت‌های بالایی به مسافران می‌فروختند.

امسال گویا قرار است تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود تا هم جلوی تخلف بعضی فروشندگان بلیت گرفته شود هم مردم بتوانند با خیال راحت اقدام به تهیه بلیت با نرخ مصوب کنند. اواخر شهریورماه بود که رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، اعلام کرد: «به زائران اربعین حسینی توصیه می‌شود بلیت پروازها برای این ایام را از مراکز معتبری که در سایت سازمان هواپیمایی کشوری معرفی‌ شده است خریداری کنند. ضمن اینکه دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی نیز نسبت به فروش بلیت پروازهای اربعین اقدام می‌کنند. »

او همچنین با اعلام اینکه ارائه مجوزهای پروازی برای ایام اربعین هنوز ادامه دارد گفت: «شرکت‌های هواپیمایی از هم‌اکنون اجازه دارند بلیت پروازهای اربعین را برای بازه زمانی 20 تا 30 مهرماه به فروش برسانند.»

در همین راستا و نظر به ارائه خدمات به زائران اربعین از سوی دولت، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، روز چهارشنبه سوم مهرماه در حاشیه جلسه هیات دولت، در زمینه وضعیت جابه‌جایی زائران اربعین 98 گفت: « شمار مجوز صادرشده توسط سازمان هواپیمایی کشوری برای پرواز به مقاصد شهرهای عراق به مناسبت اربعین تا ظهر امروز (چهارشنبه) 626 مورد بوده که به شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌کننده ارائه‌ شده است.»

برای سفرهای هوایی اربعین نرخ‌هایی اعلام شد و بر این اساس قرار بود در تاریخ‌های 20 تا 30 مهرماه قیمت پرواز رفت‌وبرگشت تهران- نجف و تهران-بغداد 2 میلیون و 200 هزار تومان و قیمت پرواز رفت‌وبرگشت مشهد-نجف و مشهد-بغداد نیز 2 میلیون و 800 هزار تومان باشد. البته قیمت بلیت یک‌طرفه این پروازها نیم‌بهاست و مقرر شد قیمت پروازهای دیگر که از فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود تابع نرخ بلیت‌ با مبداء تهران باشد.

روز شنبه ششم مهرماه بود که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، اعلام کرد: «با توجه به برخی سوءاستفاده‌های صورت‌گرفته از سوی برخی سایت‌های گمنام فروش بلیت هواپیما، تصمیم بر آن شد که بلیت هواپیما برای سفرهای اربعین از سوی آژانس‌های مسافرتی به‌ صورت اینترنتی فروخته نشود و تنها ایرلاین‌ها بتوانند این کار را انجام دهند.»

با وجود صحبت‌های مسئولان در خصوص فروش بلیت هواپیما به مقاصد نجف و بغداد و اعلام نرخ این بلیت‌ها، متقاضیان نه موفق شدند از دفاتر بلیت تهیه کنند و نه از سایت‌ها. پیگیری‌های یکی از خبرگزاری‌ها از دفاتر و آژانس‌های فروش بلیت هواپیما در سطح شهر از خیابان استاد نجات‌اللهی تا خیابان پاسداران و شریعتی و... حکایت از آن دارد که هیچ‌ یک از دفاتر هنوز بلیت پروازهای اربعین با نرخ‌های مصوب را به فروش نمی‌رسانند.

در همین رابطه یکی از مسئولان ارشد صنعت حمل‌ونقل هوایی گفت: «هنوز فروش بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی 20 تا 30 مهرماه در هیچ‌یک از سایت‌ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما صورت نمی‌گیرد و باز نشده است. »

با وجود این، بعد از پیگیری‌ از بعضی از دفاتر فروش بلیت و عدم فروش بلیت‌های اربعینی از سوی این دفاتر، رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمای کشوری، گفت: «در حال حاضر فروش بلیت پروازهای اربعین از طریق 18 دفتر خدمات هوایی انجام می‌شود و به‌ تدریج ظرفیت پروازهای اربعین با اخذ مجوزهای بیشتر از سوی ایرلاین‌ها افزایش می‌یابد.»

جعفرزاده درباره سرنوشت فروش بلیت پروازهای اربعین توضیح داد: «مراکز معتبر ارائه بلیت پروازهای اربعین مشخص شد، البته ظرفیت صندلی پرواز در این مراکز به‌ تدریج افزایش پیدا می‌کند، زیرا مجوزهای پروازی و هماهنگی بین 2 فرودگاه مبدأ و مقصد به‌ تدریج در حال انجام است.»

روز دوشنبه هشتم مهرماه نیز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در نشست شورای حمل‌ونقل و لجستیک اعلام کرد در ایام اربعین فروش اینترنتی بلیت هواپیما ویژه این ایام ممنوع است . اسلامی همچنین، با تاکید بر اینکه سطح خدمات پروازی باید به نحوی باشد که مردم برای سفرهای اربعین نسبت به گذشته بیشتر از هواپیما استفاده کنند، خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار معرفی نماینده ویژه این سازمان در عراق برای جلوگیری یا پیگیری و رسیدگی به مشکلات و اتفاقات ناگهانی در قبال ایرلاین‌ها و زائران شد.

اکنون با گذشت چندین روز از اظهارنظرهای مختلف وزیر و مسئولان هواپیمایی کشور در مورد نحوه ارائه بلیت هواپیما برای ایام اربعین به متقاضیان، هنوز به‌ صورت قطعی تکلیف این موضوع روشن نشده است. تا جایی که بعد از تمام حرف‌ها و حدیث‌ها مبنی بر ممنوعیت فروش بلیت از سوی سایت‌های اینترنتی، گویا قرار است این تصمیم هم دچار تغییر و تحول شود.

روز، چهارشنبه دهم مهرماه، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: « بر اساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته مقرر شد سایت‌هایی که مجوز فعالیت از سازمان هواپیمایی را داشته باشند و ایرلاین‌ها هم مسئولیت آنها را برای فروش اینترنتی بلیت هواپیما بر عهده بگیرند، بتوانند به فروش اینترنتی پروازهای اربعین بپردازند.»

سامانی همچنین گفته است از همه مردم می‌خواهیم تا بلیت پروازهای اربعین را گران‌تر از نرخ‌های ثابت اعلام‌شده نخرند و دستگاه‌های نظارتی را از تخلف مطلع کنند.

با این حال، به‌ رغم گفته‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر مجاز بودن فروش اینترنتی بلیت هواپیما برای ایام اربعین از سوی بعضی از سایت‌های مجاز، خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین بعد از پیگیری‌های لازم از تعدادی سایت معروف فروش بلیت، دریافت که کماکان این امکان برای متقاضیان بلیت اربعین مهیا نیست.

اسکرین شات علی بابا

گفتنی است در ادامه این پیگیری‌ها، یکی از سایت‌ها قیمت بلیت برای مقصد نجف از تهران با پرواز خارجی ترکیش ایرلاینز را به قیمت پنج میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

اسکرین شات الی گشت

اکنون باید دید با توجه به اینکه قریب به 2 هفته تا روز اربعین باقی مانده، آیا تکلیف خریدوفروش بلیت هواپیما برای این ایام روشن می‌شود؟ آیا امسال نیز همانند سال‌های گذشته شاهد نابسامانی و تخلفاتی در نحوه فروش بلیت و افزایش قیمت‌های خودخوانده خواهیم بود؟ یا اینکه طی این چند روز باقی‌مانده بالاخره مسئولان تدابیر لازم را می‌اندیشند و مردم می‌توانند با خیال راحت و بر اساس همان نرخ اعلام‌شده اقدام به خرید بلیت هواپیما کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها