کد خبر: 347229
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۲:۲۶:۱۹
| |

یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودک:

حقوق کودک قبل از مطالبه‌گری، نیازمند شناخت است

انجمن حمایت از حقوق کودکان در مراسمی به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس این انجمن از فعالان حوزه کودک به همت مجله بخارا با عنوان «شب انجمن حمایت از حقوق کودکان» تقدیر کرد.

حقوق کودک قبل از مطالبه‌گری، نیازمند شناخت است
کد خبر: 347229
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۲:۲۶:۱۹

اعتمادآنلاین ‌‌ انجمن حمایت از حقوق کودکان در سال 1373 در ایران تاسیس شد. در سال 1379 خانه کودک شوش شکل گرفت و در همان سال خدمات مشاوره تلفنی صدای یارا آغاز به کار کرد. در سال 1382 خانه کودک ناصرخسرو تاسیس شد. سال 1382 حمایت از کودکان زلزله زده بم و در سال 1391 حمایت از کودکان زلزله زده آذربایجان اجرایی شد.

سال 1392 جشنواره ورزشی حافبک برای حمایت از فوتبال بچه‌های کار توسط انجمن برگزار و در سال 1396 حمایت از کودکان زلزله زده کرمانشاه انجام شد. علاوه بر این در سال 1387 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در همان سال مهد کودک سیار انجمن در کرمانشاه آغاز به کار کرد. رونمایی از پروژه خود مراقبتی کودکان و نخستین کنگره کودکی و رونمایی از پژوهش زباله‌گردی کودکی با عنوان یغمای کودکی نیز در سال 1397 انجام شد.

در این مراسم که که در تالار شمس برگزار شده بود، تعدادی از فعالان این حوزه، نقطه نظرات خود را برای احقاق حقوق بهتر در زمینه کودک و نوجوان ارائه کردند.

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در ابتدای این نشست گفت: «انتظاراتی از نهادهای مدنی وجود دارد که اول از همه شناخت و تبیین حوزه است. سپس بحث مطالبه‌گری و سخنگوی جمعیت هدف بودن و سپس اثرگذاری است. ارتباطات انجمن با قوه قضاییه و یونیسف نشان دهنده اثرگذاری آن است. در سال 79 خیلی‌ها می‌گفتند کودک کار نداریم، اما امروزه به مباحث کودکان کار پرداخته می‌شود. بحث جلوگیری از ازدواج کودکان، گفتمان‌سازی در حوزه کودکان و اثرگذاری در زمینه زباله‌گردی کودکان نیز در انجمن مطرح است. رویکرد ما این است که باید شناخت خود نسبت به حقوق کودکان را تعمیم بدهیم و عمق ببخشیم. البته انجمن نیازمند مشارکت و نظارت بیشتر است. حتما خطاهایی وجود دارد و در نتیجه به نظارت نیاز است.»

پیام تصویری مهدخت صنعتی، از بنیان‌گذاران انجمن

صنعتی با اشاره به کمک افرادی که در این 25 سال به انجمن یاری رسادند، عنوان کرد: «25 سال قبل دوستان زیادی به کمک آمدند تا این بنیاد غیرسیاسی راه اندازی شود. دولت‌ها مسئول شدند که پیمان حقوق کودک را اجرایی کنند، اما دولت آمریکا هنوز این پیمان را اجرا نکرده است. جوانان ما خیلی خوب فکر کرده و متعهدانه رفتار می‌کنند. اگر قبلا با کمک دوستان ما این انجمن پا گرفت، چشم ما به نسل جوان ایران است تا کارهای مفید انجام دهد و کودکان را به کسب دانش و حق طلبی راهنمایی کند. باید قوانین به نفع کودکان باشد و بدنشان را بشناسند و از اینکه مورد تجاوز قرار بگیرند، پیشگیری کنند.»

نشست

شیوا دولت آبادی، از دیگر بنیان‌گذاران انجمن در ادامه این سخنرانی‌ها گفت: «قدم‌هایی در انجمن طی شد که برخی به سختی اتفاق افتاد. وقتی کلاس‌های روز جمعه را برای کودکان کار آغاز کردیم، علاوه بر لوح نویسی، به لقمه نانی نیاز داشتند. امیدواریم تغییرات در جامعه ما به نفع نسل‌ها باشد. سهم کوچک ما برای مقابله با محرومیت‌ها و پیدا کردن نیازها در حال انجام است. بسیاری از افراد برای این انجمن تلاش کرده و از عمر خود مایه گذاشتند.»

حسن عشایری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران هم که جزو مدعوین این برنامه بود به این موضوع اشاره کرد که موهیت‌های این چنینی حتی در فضاهای دانشگاهی هم وجود ندارد: «زندگی حرکت است. در انجمن‌های غیردولتی، حرکت ذهنی اتفاق می‌افتد و ذهن تغییر می‌کند. این موهبت حتی در دانشگاه هم وجود ندارد. کار کردن در انجمن‌ها اتفاق می‌افتد. انسان دوستی باعث می‌شود که افراد بتوانند به زندگی خود معنی بدهند. انجمن‌هایی مثل انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌توانند روان‌سازی را هم تقویت کنند، زیرا فراتر از کمکی که به کودکان ارائه می‌شود، می توان به جامعه هم کمک کرد. پژوهش، آموزش و خدمات در کنار هم در این انجمن اتفاق می‌افتد و این در واقع یک دانشگاه کوچک است.»

نشست

در ادامه مراسم نیز از فعالان کودک در حوزه آموزش، بهداشت و درمان، موسیقی، حقوقی و قضایی، رسانه، ورزش، مسئولیت اجتماعی سازمانی، محیط زیست و انتشارات و کتاب تقدیر به عمل آمد. فرشید یزدانی در توضیح اهدای این نشان‌ها و تقدیرنامه‌ها گفت: «امیدواریم تقدیر از حوزه‌ها و ترویج فعالیت در حوزه کودکان، گامی در راستای گفتمان سازی در این عرصه باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها