کد خبر: 347242
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۲:۵۶:۰۰
| |

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

الواح هخامنشی نشان دهنده تمدن باشکوه ایران است

به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، الواح هخامنشی نشانه تمدن 2500 ساله ایران است و امروز بخشی از این الواح به کشور بازگشته است.

الواح هخامنشی نشان دهنده تمدن باشکوه ایران است
کد خبر: 347242
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۲:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در حاشیه بازگشت 1783 لوح با روی تخت جمشید از موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بخشی از الواح هخامنشی که 1783 قطعه و گل‌نوشته محسوب می‌شوند، به کشور پس از 85 سال به کشور بازگشت.

وی ادامه داد: این الواح به صورت امانی در اختیار دانشگاه شیکاگو بود و هر کدام از این الواح یک زبان ملی، فرهنگی و ایلامی خاص خود را دارد و ما توانستیم با همکاری وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری این الواح را به کشور بازگردانیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بیش از موضوع قدمت تاریخی این الواح، موضوعات نوشته شده بر روی آن است که بیش از 2500 سال پیش ما به موضوعاتی در خصوص راه پرداخته‌ایم و مبادلاتی داشته‌ایم.

مونسان خاطرنشان کرد: کارگرانی که کار می‌کردند، 2500 سال پیش حقوق و مزایای مشخصی داشتند و ما برده‌داری نمی‌کردیم و این الواح گواهی این موارد است که ما به افراد جامعه در آن زمان احترام می‌گذاشتیم.

وی ادامه داد: این الواح از نظر نوشته‌های بر روی آن بسیار با اهمیت و ارزشمند هستند و نشان می‌دهد که ایران تمدنی با شکوه داشته است و ما به این تمدن می‌بالیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: موزه‌های مختلفی در خصوص تمدن‌های کشورها در ایران و سایر کشورهای جهان برگزار شده است و با توجه به شرایط تحریمی که داریم توانستیم تبادلات خوبی با دیگر کشورهای جهان داشته باشیم.

مونسان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اضافه کرد: سال گذشته نیز سردیس هخامنشی را که قصد حراج آن را داشتند، حراج آن را متوقف کردیم و موفق شدیم آن را به کشور برگردانیم.

وی ادامه داد: یک خبر خیلی مهم و خوب دیگر نیز در حوزه بازگشت یک میراث فرهنگی دیگر به کشور داریم که در آینده اعلام می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: این 1783 قطعه بخشی از قطعاتی است که 84 سال پیش از ایران خارج شدند و امیدواریم مابقی آن نیز به زودی بازگردد. در سال 2004 میلادی یک گروهی علیه این آثار شکایاتی مطرح کردند و 14 سال ما درگیر یک دعوای حقوقی بودیم، ولی در نهایت حکم به نفع ایران صادر شده و در حال حاضر این الواح در حال بازگشت به کشور است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها