کد خبر: 347330
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

محمد طاهری، بازیکن پیشین تیم ملی فوتسال ایران، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»:

نگاه فدراسیون به فوتسال خوب نیست/ فوتسال در خون بچه‌های ایران است/ متاسفانه فوتسال ما در حال درجا زدن است/ اگر فوتسال از فوتبال مستقل شود شرایط بهتری را تجربه می‌کند/ خیلی دوست داشتم به لیگ اسپانیا می‌رفتم/ زیرساخت‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار مدرن ا

محمد طاهری، بهترین بازیکن فوتسال آسیا در سال 2010 میلادی و کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال، مهمان برنامه «رو در رو»ی اعتمادآنلاین بود، بازیکنی که نزدیک به 200 بازی ملی در کارنامه خود دارد و بیشتر از 150 گل ملی هم به ثمر رسانده است.

حجم ویدیو: 503.22M | مدت زمان ویدیو: 00:22:03 دانلود ویدیو
کد خبر: 347330
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد طاهری، بهترین بازیکن فوتسال آسیا در سال 2010 میلادی و کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال مهمان برنامه «رو در رو»ی اعتمادآنلاین بود، بازیکنی که نزدیک به 200 بازی ملی در کارنامه خودش دارد و بیشتر از 150 گل ملی هم به ثمر رسانده است. او سابقه قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را هم در کارنامه دارد. طاهری مهم‌ترین مشکل این روزهای فوتسال ایران را نداشتن امکانات می‌داند و معتقد است با این شرایطی که فوتسال دارد می‌تواند در آینده با مشکل مواجه شود. او همچنین ایران را پر از استعداد می‌داند و معتقد است اگر می‌توانستیم مانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس زیرساخت‌های فوتسال را افزایش دهیم می‌توانیم در جهان هم به قهرمانی دست پیدا کنیم. طاهری که در لیگ‌های خارج از ایران هم بازی کرده بزرگ‌ترین حسرت فوتسالی‌اش را نرفتن به لیگ اسپانیا می‌داند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی ویدئویی اعتمادآنلاین را با این بازیکن فوتسال می‌خوانید:

بازی‌های تیم ملی پشت سر هم کنسل می‌شود

*سلام، به برنامه «رو در رو»ی اعتمادآنلاین خوش‌آمدید. برای اولین سوال لطفاً در خصوص شرایط تیم ملی توضیح دهید، اینکه اردوها و بازی‌های تیم ملی کنسل می‌شود چه تاثیری در شرایط تیم ملی می‌گذارد و وضعیت تیم ملی را چطور می‌بینید؟

عرض سلام و ادب خدمت شما هم‌وطنان و همه همکاران عزیز دارم. متاسفانه وقتی من هم می‌شنوم که اردوها و بازی‌های تیم ملی کنسل می‌شود بسیار ناراحت می‌شوم. با توجه به شرایط تیم ملی الان بازیکنان جوان می‌آیند و به تیم تزریق می‌شوند و نیاز دارند در مسابقات تدارکاتی مقابل تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنند و آبدیده شوند. همان کاری که تیم‌های آسیایی و رقیب‌های سنتی ایران انجام می‌دهند. ولی متاسفانه می‌بینیم که بازی‌های تیم ملی پشت سر هم کنسل می‌شود یا اردوهایی که قرار است برگزار شود کنسل می‌شود و این خیلی می‌تواند بد باشد، آن هم در سالی که به جام ملت‌های آسیا و بعد هم به جام جهانی منتهی می‌شود.

*نقش فدراسیون چیست؟ به طور کلی فدراسیون چه نگاهی به فوتسال دارد؟

به نظر من با توجه به پتانسیلی که فوتسال ما دارد و با توجه به استعدادهایی که وجود دارد و با توجه اینکه در حال حاضر سوم جهان است، نگاه‌ها آن‌طوری که باید به فوتسال خوب نیست. باید نسبت به فوتسال خیلی بهتر و ویژه‌تر شود و ما می‌توانیم جزو فینالیست‌ها باشیم در صورتی‌که حمایت بیشتری شود و به بچه‌ها بیشتر رسیدگی شود.

ایران پر از استعداد است

* در خصوص شرایط تیم ملی و نگاه فدراسیون با هم صحبت کردیم. می‌خواهم در خصوص فوتبال پایه بپرسم. در حال حاضر فوتبال پایه در چه شرایطی است؟ قبل از مصاحبه در خصوص فوتبال پایه صحبتی کردیم. آیا در پرورش استعدادها موفق بودیم یا خیر؟ چون تیم ملی جوانان نتوانستند بازی‌هایشان را به شکلی که باید به پایان ببرند. به خصوص که تیم جوانان در ایران بازی کرد و نتیجه خوبی هم نگرفت.

از نظر استعداد کشور ما در رشته فوتسال خیلی غنی است و دیدیم که در سال‌های گذشته بازیکنان جوانی بودند که جذب تیم‌های خوب اروپایی شدند. جوانان این پتانسیل را در فوتسال دارند چون واقعاً در خون بچه‌های ایران است. خودمان قبلاً از گل کوچک می‌آمدیم تا اینکه فوتسال شد. قبلاً فقط به صورت جام رمضان برگزار می‌شد تا فوتسال حرفه‌ای شد و لیگ تشکیل داد و جوانان جذب اینجا شدند. من فکر می‌کنم در فوتسال ایران استعداد خیلی غنی است ولی امکانات بسیار کم است. ما در کشورهای دیگر می‌‌بینیم که این همه استعداد در فوتسال نیست، ولی امکانات عالی است. ما می‌بینیم کشورهایی که واقعاً دنبال این هستند و برای بازیکنان و کسانی که در ایران بازی می‌کنند و جوانان ایرانی له‌له می‌‌زنند ولی امکاناتشان خیلی خوب است و نمی‌توانند پیشرفت کنند. ما این استعداد را در کشورمان داریم ولی متاسفانه امکانات برای جوانان فراهم نیست. اگر می‌خواهیم این استعدادها بیشتر شوند و بیشتر دیده شوند نیاز به امکانات بیشتری دارند که انشاءالله در آینده شاهد باشیم که امکانات بهتری برای جوانان در نظر بگیرند. همان‌طور که می‌بینیم بعضاً بسیاری از جوانان به خاطر نبود امکانات رشته‌شان را عوض می‌کنند یا کلاً ورزش را کنار می‌گذارند و به دنبال کار دیگری می‌روند. امیدواریم این اتفاق بیفتد و به روزی برسیم که جوانان با ذهن باز و خیال راحت به رشته‌ای که استعداد دارند بیایند و فعالیت کنند و تلاش کنند و انشاءالله بتوانند به کشورمان خدمت کنند.

فوتسال درگیر مشکلات مالی است

* در خصوص لیگ صحبت کردید. اشاره کردید که لیگ تاثیر زیادی دارد که جوانان و استعدادها بتوانند وارد فوتسال شوند. آیا لیگ برتر فوتسال پویاست؟ فعالیت خوبی دارد یا اینکه تیم‌ها باز هم به خاطر مسائل مالی با مشکل مواجه هستند؟

متاسفانه از همان ابتدا مشکل مالی بوده. همان‌طور که گفتم بسیاری از جوانان هستند که به خاطر مشکلاتی که دارند نمی‌توانند به آن جایگاهی که حق‌شان است برسند. ولی لیگ به خصوص لیگ امسال لیگ خیلی خوب شده. لیگ پویایی است و جوانان خوبی را در بازی‌هایی که خودم دنبال می‌کنم، روبه‌روی خودم می‌بینیم، همان‌طور که تیم خودمان، جوانان خیلی خوبی دارد. امیدوارم امکانات انقدر خوب باشد که بتوانند بیشتر از این پیشرفت کنند و در آینده به تیم ملی کشور و کشور خدمت کنند.

* در تیم‌های باشگاهی در سطح آسیا نتوانستیم نتیجه خوبی بگیریم. برخلاف دوره‌ قبل که قهرمان شدیم مس سنگون در فینال آسیا به نماینده ژاپن باخت. آیا واقعاً تفاوت‌شان در بازیکنانی بود که ژاپنی‌ها داشتند یا اینکه تیم ما نسبت به سال قبل و نسبت به تیم‌های ژاپنی افت داشته است؟

از لحاظ بازیکن که اصلاً در آسیا ایران را با هیچ‌جای دیگری نمی‌توان مقایسه کرد.

* نه به خاطر اینکه آنها بازیکن لژیونر برزیلی داشتند...

بله، بهترین بازیکنان جهان را جذب می‌کنند مانند تیم ژاپن، تیم تایلند، حتی عراق و اندونزی بازیکنان خودمان را هم جذب کرده بودند. در واقع سرمایه‌گذاری می‌کنند و به رشته‌ای که واقعاً جوانان در آن رشته فعالیت می‌کنند اهمیت می‌دهند. مس سنگون تا فینال رفت و به خاطر خستگی‌ای که داشت، آن هم به این دلیل که از لیگ رفته بودند و بعد از آن در مسابقات جهانی شرکت کردند، خستگی را در ساق‌های بچه‌ها شاهد بودیم. ولی این را مطمئن باشید که استعدادهای ایران را هیچ کجای آسیا ندارد. ولی متاسفانه امکانات آنها خیلی بهتر از ما هستند. ما اگر بخواهیم این رنکینگی را که در آسیا و جهان داریم حفظ کنیم نیاز داریم که امکانات‌مان را خیلی بیشتر کنیم.

کار فوتسال ایران در آسیا سخت شده است

* آیا فوتسال ما در آسیا بعد از این نسل دچار بحران می‌شود؟ زنگ خطر به صدا در می‌آید؟

به نظر من یک مقدار کار سخت می‌شود، چون کارهایی که رقبای ما در رده پایه انجام می‌دهند خیلی جلوتر از ما هستند و اگر بخواهیم این اختلاف حفظ شود و ما هم همین روند صعودی را داشته باشیم، باید در رده پایه بیشتر کار کنیم. متاسفانه ما درجا می‌زنیم، می‌بینیم کشورهای دیگر حتی در آسیا، کشورهایی که قبلا با اختلاف زیادی به ایران می‌‌باختند، روی پایه‌هایشان کار می‌کنند. این برای ایران زنگ خطر است که در آینده این جایگاه هم که داریم در آسیا هم از دست بدهیم. امیدوارم شرایطی فراهم شود که جوانان و استعدادهایی که در ایران هستند، با خیال راحت‌تری کار کنند و واقعاً اگر این روندی را که الان طی می‌کنیم طی کنیم، مطمئن باشید در دو، سه سال آینده این رنکینگی هم که در آسیا داریم از دست می‌دهیم.

* در این صورت شرایط فوتسال ما خیلی بد است. فوتسالی که سال‌ها قهرمان آسیا و قدرت بلامنازع بوده است. باز هم می‌خواهم به سوال دوم یعنی بحث فدراسیون برگردم. آقای تاج و دوستان‌شان در فدراسیون چه نگاهی به فوتسال دارند؟ با رفتن محمدحسن انصاری‌فرد، عده‌ای ناراحت شدند، عده‌ای خوشحال و البته عده‌ای هم با آمدن آقای ساکت مخالف بودند. فکر می‌کنید آمدن آقای ساکت به فوتسال باعث می‌شود در فوتسال ما حداقل از لحاظ مالی تغییراتی ایجاد شود یا اینکه فکر می‌کنید قرار است یک شغل به شغل‌های آقای ساکت اضافه شود؟

آقای ساکت خودش هم یک فرد فوتسالی است که قبلاً مدیرعامل تیم فوتسال بوده است. در تیم «فولاد ماهان» که من هم حضور داشتم و زمانی که بازی می‌کردم ایشان مدیرعامل «فولاد ماهان» بودند. ولی انقدر مشغله خودِ فدراسیون و مشکلات زیاد است، شاید کمتر بتوانند به فوتسال رسیدگی کنند. من فکر می‌کنم اگر فوتسال مستقل‌تر باشد و اختیارات فوتسالی‌ها در فدراسیون بیشتر باشد و بتوانند قدرت بیشتری داشته باشند، شرایط خیلی بهتر از این می‌شود.

مدیران فوتسالی زیادی در کشور داریم

* با یکی از پیشکسوت‌های فوتسال که صحبت می‌کردم، موضوعی را مطرح کردند. آیا واقعاً فوتسال را باید به دست فوتسالی‌ها بدهیم یا فوتسال را به دست یک مدیر بدهیم؟ اکثراً متفق‌القول بودند که باید فوتسال را دست مدیر بدهیم. الان واقعاً مدیری در ایران وجود دارد که بتواند فوتسال ما را از این وضعیت نجات بدهد و به سمت روبه جلو ببرد و حرکت کند؟

بله، من با شما هم‌عقیده هستم، اینکه باید دست یک مدیر باشد. البته اگر این مدیر فوتسالی باشد، خیلی فرق می‌کند. در واقع یکی از بدنه فوتسال باشد، هم تحصیلات خوبی داشته باشد هم در رشته فوتسال کار کرده باشد و خاک این رشته را خورده باشد. مدیران فوتسالی زیادی هستند، کسانی که من اگر بخواهم اسم ببرم شاید کسی از قلم بیفتد. خودمان مدیران فوتسالی کاربلد در رشته خودمان زیاد داریم که می‌توانند خیلی کمک کنند، ولی متاسفانه فوتسال ما کمتر دیده می‌شود و کمتر رسیدگی می‌شود. شاید به این خاطر باشد که مشغله فدراسیون زیاد است. فوتبال ایران در آسیا و جهان حرف زیادی برای گفتن دارد، طبیعی است مشغله فدراسیون زیاد باشد. به نظر من اگر فوتسال مستقل‌تر باشد و یک شخص مدیر فوتسالی روی کار بیاید می‌تواند خیلی کمک کند.

* شما تجربه بازی در لیگ‌های خارج از ایران هم دارید. اگر اشتباه نکنم در قطر، لبنان...

بله، و درکویت و عراق هم بازی کردم. ولی بعد از جام جهانی 2008 از اسپانیا پیشنهاد داشتم که خودم نرفتم. در آن زمان باشگاه «فولاد ماهان» بودم که اکثر بچه‌های ملی‌پوش آنجا بازی می‌کردند. تیم خیلی خوبی هم داشتیم و قهرمان آسیا شدیم. از روسیه پیشنهاد داشتم. همان تایمی که باید می‌رفتم قراردادم را امضا می‌کردم، با تیم گیتی‌پسند اصفهان قرارداد امضا کردم. به صورت مقطعی در قطر، کویت و عراق بازی کردم و اگر بخواهم به عقب برگردم، خیلی دوست داشتم به لیگ اسپانیا و روسیه می‌رفتم و بازی می‌کردم. ولی خدا را شاکرم مدتی که در فوتسال فعالیت کردم، فکر می‌‌کنم 17، 18 ساله بودم که توسط آقای انصاری‌فر به تیم ملی دعوت شدم. بعد آقای شمس آمدند و به من خیلی کمک کردند. مربیان دیگر باشگاهی هم به من کمک کردند. در این اواخر آقای ناظم‌الشریعه و آقای صانعی بودند که به من کمک زیادی کردند. برای من افتخار بزرگی است که حدود 12 سال پیراهن مقدس تیم ملی کشورم را به تن کردم و حدوداً با بازی‌های رسمی و غیررسمی که به صورت دوستانه بود، حدود 180، 190 بازی ملی انجام دادم. حدود 160، 170 گل زدم. این افتخار بزرگی است، این را همه‌جا با افتخار می‌گویم و به آن افتخار می‌کنم.

فوتسال ایران از لحاظ زیرساختی عقب است

*بله، گل‌های مهمی برای تیم ملی زدید. می‌خواهم به این برسم که تفاوت لیگ ما با لیگ مثلاً قطر یا عراق در حاشیه خلیج‌فارس چقدر است؟

از لحاظ استعداد؟

* از لحاظ استعداد، از لحاظ کیفیت و امکاناتی که آنها دارند. در زیرساخت‌هایی که دارند، چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

از لحاظ زیرساختی ما عقب هستیم، ولی از لحاظ بازیکن و استعداد ایران با هیچ‌کدام از لیگ‌های آسیایی اصلاً قابل مقایسه نیست. خیلی از بازیکنان دنیا در لیگ چین، ژاپن و تایلند بازی می‌کنند. ولی از لحاظ استعدادی در هیچ کجای آسیا با بازیکنان ما قابل مقایسه نیستند. حتی بازیکنان ما در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، البته اگر به آنها رسیدگی شود. ولی متاسفانه از لحاظ امکانات خیلی ضعیف هستیم و باشگاه‌هایمان اصلاً در حد تیم‌های آسیا هم نیست.

خوشحالم که بهترین بازیکن آسیا شدم

*شما بهترین بازیکن آسیا شدید و تجربه داشتید. غیر از شما آقای شمسایی، آقا حسن‌زاده، آقای کشاورز بودند که این افتخار را کسب کرده‌اند. بهترین بازیکن شدن چه حسی دارد؟ آن لحظه‌ای که اسم‌تان را اعلام می‌کنند برای شما چه حسی داشت؟

اول لطف خدا و بعد لطف خانواده‌ام و تلاش همه هم‌بازی‌ها و مربی‌هایم بوده است. من در سال 2007 پدیده آسیا شدم، سال 2009 هم به منتخب جهان دعوت شدم، سال 2010 بهترین بازیکن سال آسیا و آقای گل آسیا شدم و همه اینها زحمات خانواده و هم‌بازی‌هایم بوده. یک حس غرور خیلی خوبی است. به عنوان یک ایرانی، به عنوان نماینده همه بازیکنان و مربیان ایران و جامعه فوتسال ایران وقتی یک جایزه را می‌گیرید، حس خیلی خوبی است که واقعاً با یک جمله نمی‌شود وصف کرد. خیلی خوشحالم که به عنوان نماینده ایران و به عنوان نماینده فوتسالیست‌های ایرانی در این مراسم شرکت کردم و این افتخار برای همه بچه‌های ایران و همه فوتسال ایران است و من به آن افتخار می‌کنم.

* آقای حسن‌زاده آخرین نفری بود که این جایزه را گرفت. ایشان چهار دوره بهترین بازیکن آسیا بودند. آیا بعد از آقای حسن‌زاده باز هم می‌توانیم شاهد این باشیم که بازیکنان ایرانی بتوانند به نتیجه برسند. من دوباره می‌خواهم به آن صحبت برگردم که شما گفتید بعد از یک مدت شاید فوتسال ما دچار بحران شود. آیا واقعاً باز هم می‌توانیم ببینیم که فوتسال کشور بهترین بازیکن آسیا و بهترین تیم آسیا را به خود اختصاص دهد.

قطعاً با وجود استعدادهای زیاد و بازیکنان خوبی که در کشور داریم، این عنوان باز هم برای ایران تکرار می‌شود و من مطمئنم بازیکنان ما باز هم این عناوین را تکرار خواهند کرد. بچه‌ها در خیلی جاها به خودشان سختی می‌دهند و کمبود امکانات را جبران می‌کنند و با تلاش خودشان، خودشان را به قله می‌رسانند. مطمئن باشید بازهم تکرار خواهد شد و باز هم این افتخار نصیب ایران و ایرانیان خواهد شد.

آقای گلی جهان برای شخص آقای شمسایی نیست

* در مورد آقای شمسایی هم بپرسم چون خیلی‌ها دوست دارند ایشان دوباره به تیم ملی برگردد و عنوان آقای گلی فوتسال جهان را دوباره پس بگیرد. فکر می‌کنید این اتفاق باید رخ دهد؟ انگار دو نگرش وجود دارد. مربی تیم ملی راضی نیست، ولی خیلی‌ها اصرار دارند که ایشان برگردند.

این افتخاری برای کشور است. برای شخص آقای شمسایی نیست و یک افتخاری است که واقعاً همه مردم کشور، حتی وقتی خودم را می‌بینند از من سوال می‌کنند آیا ایشان برمی‌‌گردد و آقای گلی را می‌گیرد. یک افتخار برای فوتسال ایران و جامعه ورزش ایران است. من امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. با توجه به اینکه می‌بینم وحید شمسایی انقدر پشتکار و انگیزه دارد... گاهی اوقات وقتی تمریناتش را می‌بینم حس می‌کنم یک جوان 20ساله است و با آن انگیزه تازه می‌خواهد خودش را بالا بکشد. واقعاً لذت می‌برم و برای خودم یک الگوی خیلی مناسب است وقتی تمریناتش را می‌بینیم که با این سن‌وسال پشتکار و انگیزه دارد و تلاش زیادی می‌کند. امیدوارم شرایطی فراهم شود که این افتخار که متعلق به ایران است، دوباره پس گرفته شود و به ایران برگردد.

ایران سالن اختصاصی فوتسال ندارد

* به عنوان سوال آخر با آقای شمس که صحبت می‌کردم، ایشان گفت فوتسال ما هنوز که هنوز است در تهران یک سالن اختصاصی برای خودش ندارد. فکر می‌کنید کمیته ملی المپیک باید برای این زیرساخت برنامه‌ریزی کند؟ فدراسیون فوتبال یا کمیته فوتسال باید این کار را انجام دهد؟ فکر می‌کنید کدام بخش باید وارد شود تا حداقل فوتسال در تهران هم به صورت اختصاصی، مثل خانه والیبال یا خانه بستکبال که سالنی دارند، سالن داشته باشد و چندمنظوره نباشد؟

حرف آقای شمس را که کاملاً تایید می‌کنم. در همین سالن بعد از این تمرینات شاید والیبال یا حتی رشته‌های دیگر هم برگزار شود. ما در ایران کلاً سالن اختصاصی فوتسال نداریم. به عنوان مثال، در بازی‌های دوستانه شاید به صورت مقطعی کف‌پوشی بیندازند و یکی، 2 سالن مخصوص فوتسال باشد ولی صرفاً برای فوتسال استفاده نمی‌شود، مسابقات دیگری هم در آن برگزار می‌شود و این برمی‌گردد به اینکه شاید فوتسال ما مستقل نیست. به عنوان مثال، هندبال یک تالار مستقل برای خودش دارد. اگر فوتسال فدراسیون بود دست‌شان بازتر بود و شاید از طریق اسپانسر یا از طریق جاهای دیگر می‌توانستند این کار را بکنند. ولی متاسفانه چون ما به صورت کمیته هستیم یک مقدار کار دشوارتر می‌شود و نمی‌توانیم امکاناتی را که جوانان و فوتسال کشور نیاز دارند داشته باشیم.

خانم مظفر برای فوتبال زنان زحمت زیادی کشیدند

* فوتسال زنان پیشرفت زیادی کرده، قهرمان آسیا می‌شود، و در جهان هم تقریباً حرفی برای گفتن دارد. جداشدن خانم مظفر از تیم ملی فوتسال زنان در روند رو به جلو و مثبتی که فوتسال زنان داشت تاثیر می‌گذارد؟

خانم مظفر برای فوتبال بانوان زحمت زیادی کشیدند. از بدو شروع کار بازیکنان خیلی خوبی را معرفی کردند. زمانی که فوتسال ایران تازه تشکیل شده بود کسی فکر نمی‌کرد یک روزی قهرمان آسیا شود. یک تیم خوب را جمع کرد و با آنها تمرین کرد و قهرمان آسیا کرد. فوتسال ایران را به آسیا و جهان شناساند. ما باید از این افرادی که واقعاً خاک فوتسال را خوردند و دانشش را دارند، استفاده کنیم و اجازه ندهیم خیلی راحت کشورهای دیگر جذب‌شان کرده و استفاده کنند.

*کشوری مانند کویت که سرمایه آنچنانی هم ندارد...

بله. اگر به کویت بروید، من در آنجا بودم، امکانات عالی است، ولی استعداد ندارند. برعکس ایران استعداد به وفور می‌بینید ولی متاسفانه امکانات نداریم.

*ممنون که وقت‌تان را در اختیار ما گذشتید.

در همه مراحل زندگی‌تان موفق باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها