گزارش «اعتمادآنلاین» از سرنوشت طرح LEZ:

ادامه جنجال طرح کاهش آلودگی هوا بین شهرداری و پلیس راهور پایتخت/ طرح LEZ تغییر می‌کند؟

چالش پلیس راهور و شهرداری تهران بر سر طرح کاهش آلودگی هوا با گذشت بیش از سه ماه هنوز ادامه دارد و حالا به نظر می‌رسد این طرح در آستانه بازنگری و تغییر قرار گرفته است.

ادامه جنجال طرح کاهش آلودگی هوا بین شهرداری و پلیس راهور پایتخت/ طرح LEZ تغییر می‌کند؟
کد خبر: 347350
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ از ابتدای تیرماه 98 معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران طرح زوج یا فرد را حذف و طرح جدید محدوده کاهش آلودگی هوا را جایگزین آن کرد. طرحی که نتایج اولیه آن در تضاد با عنوان آن بوده است.

حدود یک ماه بعد از این اقدام بود که محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در یادداشتی به این موضوع پرداخت و آن را فاقد قدرت اجرایی قلمداد کرد. کرونی در بخشی از این یادداشت نوشته بود: «نتایج این طرح با نامش هم‌راستا نبوده است. هنگامی که الگوی سفرهای روزانه شهری، خصوصاً با هدف کاری که از یک مبدأ شروع می‌شود و به مقصد می‌رسد، از حالت برنامه‌ریزی منظم خارج و به صورت انتخابی در 20 روز در فصل به صورت رایگان با وسیله شخصی تبدیل می‌شود، عملاً تمایل ذهنی افراد به سمت استفاده از خودرو شخصی نیز افزایش می‌یابد و الزام به بهره‌مندی از تسهیلات ارائه‌شده ایجاد می‌شود و این مساله بر خانوارهای دارای بیش از یک خودرو تاثیرمضاعف خواهد گذاشت.»

او در ادامه این یادداشت گفته بود: «از طرف دیگر شاهد هستیم مخدوش‌سازی یا پنهان‌کاری پلاک در داخل محدوده زوج یا فرد سابق افزایش یافته، که این امر با توجه به وسعت این منطقه نشان‌ از سنجیده نشدن عوارض مترتب بر اجرای طرح دارد که دلیل اصلی آن توسعه نیافتن تسهیلات حمل‌ونقل عمومی همزمان با اعمال عوارض بر تردد در مناطق مرکزی شهر است. زیرا سیاست‌های مدیریت تقاضای سفر، سیاست‌هایی چندبعدی است و امکان‌پذیر نیست که فقط با اجرای یک بعد از آن بتوان نسبت به مدیریت تقاضا اقدام کرد.»

پلیس راهور تهران، منتقد سخت و جدی طرح کاهش آلودگی هوا

این تنها بخشی از انتقادات واردشده بر این طرح بود. پلیس راهور پایتخت اما در این ماجرا بیش از یک منتقد ظاهر شد. سردار کمال هادیانفر، رئیس‌پلیس راهور ناجا، میانه‌های مردادماه درباره این طرح گفت: «جریمه پلیس قانون است و کسی نمی‌تواند آن را حذف کند، اما پرداخت عوارض بر اساس مصوبه شورای شهر تهران است و بحث آن جداست. اگر شنیدید کسی گفت من جریمه را حذف می‌کنم، حرف اشتباهی زده است.»

رئیس پلیس راهور ناجا توضیح داد: «شاید عوارض بر اساس شکایتی که در دیوان وجود دارد حذف شود، اما جریمه پلیس حذف نخواهد شد، چراکه محدوده طرح ترافیک یا محدوده‌های زوج یا فرد، که در حال حاضر به محدوده طرح کاهش آلودگی هوا تغییر نام یافته، آن چیزی است که قانون تعیین کرده و افرادی که بدون مجوز در این محدوده تردد کرده‌اند، بر اساس قانون جریمه شده‌اند. بنابراین این جریمه حذف نخواهد شد، اما همان‌طور که گفتم پرداخت عوارض توسط افرادی که بدون مجوز در محدوده زوج یا فرد تردد کرده‌اند، همان پرونده‌ای است که در دیوان عدالت اداری در حال رسیدگی است و احتمال حذف آن وجود دارد.»

شهرداری اطلاعیه داد: سلامت شهروندان را به مذاکره نمی‌گذاریم

اما شهرداری هم در مقابل این اظهارنظر سکوت نکرد. شهرداری تهران در ا طلاعیه‌ای به اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا درباره طرح ترافیکی «کاهش» پاسخ داد و در مورد برخی ابهامات مطرح‌شده در مورد طرح ترافیکی جدید توضیحاتی ارائه کرد.

این اطلاعیه که 6 بند داشت در سرفصل‌هایی تقسیم‌بندی شده بود که عبارت است از: حل مشکل ترافیک با قاعده‌ای ممکن است که منجر به بهبود وضعیت هوا شود؛ وضع عوارض معطوف به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تثبیت درآمد پایدار است؛ تاکید بر جایگزینی رویکرد اصلاح رفتار با رویکردهای تنبیهی است؛ سلامت شهروندان را به مذاکره نمی‌گذاریم؛ قضاوت درباره طرح را به کارشناسان بسپریم؛ و درآمد شهرداری از محل طرح ترافیک کمتر شده است.

اولین زمزمه‌ها درباره احتمال تغییر طرح LEZ

اما ادامه اعتراضات سبب شد خبرهایی مبنی بر احتمال تغییر در این طرح شنیده شود. 29 شهریورماه بود که رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد اینکه احتمال اعمال چه تغییراتی در طرح ترافیک تهران وجود دارد گفت:‌ «پلیس در موارد مختلفی از ساعت اجرا تا شیوه اجرا نظراتی داشت که آن را مطرح کرده و در اختیار شهرداری قرار داده‌ایم تا در اولین جلسه شورای ترافیک بررسی و نتایج نهایی آن اعلام شود.»

شهردار تهران از شورای شهر تذکر گرفت

هفته گذشته هم حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، به شهردار پایتخت تذکر داد. نظری در یکصد و شصت و هفتمین نشست شورای شهر تهران ضمن تذکر به پیروزی حناچی گفت: «سه ماه و هفت روز از اجرای طرح کاهش می‌گذرد، اما به هدف اصلی که کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا بوده نرسیده است. در سال گذشته که طرح زوج یا فرد اجرا می‌شد طی 93 روز ابتدای سال هوا 80 روز سالم و 13 روز ناسالم بود، ولی امسال در همین مدت تنها 75 روز هوا سالم بود. معاون شهردار وعده داده بود با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا وضعیت هوای تهران بهبود یابد اما در تابستان این مساله محقق نشد و نگران هستیم در نیمه دوم سال مشکلات بیشتر شود. گره ترافیکی نیز امسال همزمان با بازگشایی مدارس بیشتر شده و نارضایتی‌های اجرای طرح کاهش آلودگی هوا را به همراه داشته، از طرفی درآمد شهرداری نیز کاهش یافته است.»

با وجود این، مجموعه شهرداری کماکان بر این نظر بود که ترافیک با این طرح کاهش یافته است. هفتم مهرماه، محسن سیدآقایی معاون شهردار تهران، با اشاره به اینکه قضاوت در مورد نتایج طرح کاهش آلودگی هوا باید بر مبنای مستندات باشد،‌ گفت: «ترافیک در پایتخت کم شده است. خوب نیست دستگاه‌هایی مانند پلیس به جای اینکه نظرشان را در شورای عالی ترافیک مطرح کنند به رسانه‌ها بگویند. ما از هر پیشنهادی استقبال می‌کنیم، اما باید توجه داشت که تغییرات باید در شورای عالی ترافیک بحث و بررسی شود. 6 درصد کاهش CO در شهر به ویژه محدوده طرح ترافیک را داشته‌ایم که مؤید کاهش ترافیک در تهران است.»

در آخرین اظهارنظرها درباره این موضوع هم سردار مهماندار دوباره خواستار بازنگری در این طرح ، به ویژه برای ساکنان منطقه طرح، شد. روز نهم مهرماه رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طرح کاهش آلودگی هوای پایتخت (‌در محدوده زوج یا فرد سابق) که از اول تیرماه امسال اجرا شد به بازنگری‌هایی برای تردد افراد ساکن در این محدوده نیاز دارد. در حال حاضر ساکنان این محدوده می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه «تهران من» به نشانی اینترنتی http://my.tehran.ir در صبح تا ساعت 8:30 از منازل خود خارج شوند و عصر نیز از ساعت 17 به بعد بازگردند. اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از نظر پلیس منطقی نیست، زیرا ممکن است برخی ساکنان مناطق داخل طرح کاهش آلودگی هوا با توجه به شغل‌شان ساعت 10 یا 11 صبح از منزل خارج شوند، از این رو این دسته از شهروندان این مناطق برای عبور و مرور خود دچار مشکل می‌شوند.»

پلیس راهور می‌خواهد طرح بازنگری شود

مهماندار ادامه داد: «از طرف دیگر از لحاظ ترافیکی نیز با این شیوه اجرا، شهروندان این مناطق مجبور به ترک منزل خود قبل از ساعت 8:30 (اوج ترافیک صبحگاهی) هستند و این امر خود باعث افزایش بار ترافیکی در ساعت اوج ترافیک می‌شود. از نظر پلیس بهتر است اجازه دهیم هر کدام از ساکنان محدوده کاهش آلودگی هوا یک بار خارج و یک بار هم وارد این محدوده شوند و اگر خواستند بیش از یک بار در طول ساعات اجرای طرح داخل طرح تردد داشته باشند، از سهمیه خود استفاده کنند.»

جنجال‌ها کماکان بر سر این موضوع ادامه دارد و باید دید کدام یک از طرفین در نهایت از موضع خود عقب‌نشینی می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها