معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

پروژه‌های صنعتی نباید وقت‌گیر باشند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دستگاه‌ها باید بخشی از بودجه‌های خود را در قالب تحصیلات تکمیلی هزینه کنند گفت: این اعتبارات بالغ بر 260 هزار میلیارد تومان می‌شود.

پروژه‌های صنعتی نباید وقت‌گیر باشند
کد خبر: 347363
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۶:۱۹:۰۸

اعتمادآنلاین| ‌ مسعود برومند در نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها با اشاره به اجرای طرح فرصت مطالعاتی اساتید افزود: این طرح در گذشته با شکست مواجه شد ولی با ساز و کارهایی که در نظر گرفتیم زمینه‌های اجرایی سازی آن فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی برای دانشگاه‌ها به منظور ارتباط با دستگاه‌های صنعتی فراهم شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بند «هـ» تبصره 9 نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود و در سال جاری با تغییرات مواجه شده است.

برومند خاطرنشان کرد: بر اساس این تبصره در سال‌های گذشته شرکت‌های دولتی باید بخشی از اعتبارات خود را به حساب خزانه دولت واریز کنند ولی از سال جاری در صورت عدم پرداخت این هزینه‌ها دولت از حساب شرکت‌ها برداشت خواهد کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه شرکت‌ها باید در واریز این اعتبارات توجه لازم را داشته باشند خاطرنشان کرد: از این رو از آنجایی که این منابع به حساب خزانه می‌رود شرکت‌ها باید در انعقاد قراردادهای پژوهشی توجه لازم را داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به انجام پیمایشی در خصوص اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها تاکید کرد: گزارش‌های این پیمایش به دانشگاه‌ها ارسال شده است و از دانشگاه‌ها درخواست دارم تا نتایج این پیمایش را به دقت مورد مطالعه قرار دهند.

معاون وزیر علوم با اشاره به ابلاغ طرح تحول همکاری دانشگاه‌ها با صنعت تاکید کرد: در حال حاضر بخش‌های صنعتی به دنبال همکاری‌های جدیدی است. از این رو این همکاری‌ها را تنها نمی‌توان در قالب قراردادهای پژوهشی دنبال کرد.

وی از دانشگاه‌ها درخواست کرد که در خصوص مدل‌های جدید همکاری اقدام کنند.

برومند با اشاره به روش‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه این روش‌ها در حال بازنگری است خاطرنشان کرد: در خصوص بیمه و مالیات بخش‌های پژوهشی از دو سال قبل مشکلات آن رفع شده است ولی این را می‌پذیرم که ادارات بیمه گاهی راسا اقداماتی بر خلاف بخشنامه‌ها اجرایی می‌کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین با اشاره به بودجه‌های پژوهشی با تاکید بر اینکه بر اساس بند 1 تبصره 9 در سال جاری اعتباراتی بالغ بر 450 تا 500 میلیارد تومان ظرفیت ایجاد شده است و خاطرنشان کرد: از آنجایی که اعتبارات پژوهشی در وضعیت مناسبی قرار ندارد می‌توان از منابع شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه استفاده شود.

به گفته وی، در سال جاری بخشی از بودجه‌ها و اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در قالب تحصیلات تکمیلی هزینه شود که این میزان بالغ بر 260 هزار میلیارد تومان می‌شود.

برومند همچنین از انجام مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه خبر داد و در این باره توضیح داد: بر اساس مصوبات شورای عالی عطف مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه در دستور کار داریم که بر اساس آن اطلاعات شرکت‌ها بابت اجرای برنامه‌های پژوهشی و یا نیازهای پژوهشی آنها که در قالب فرم‌هایی به سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌شود باید دقیق‌تر اخذ شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس این مذاکرات دستگاه‌ها باید برنامه‌های پژوهشی خود را به صورت دقیق‌تر و شفاف‌تر به سازمان برنامه و بودجه اظهار کنند، اظهار کرد: این موارد همچنین در کمیسیون‌های شورای عطف دسته بندی می‌شود و به دانشگاه ابلاغ خواهد شد تا دانشگاه‌ها بدانند هر دستگاه چه طرح پژوهشی را در دستور کار قرار دارد.

برومند همچنین به قانون مصوب مجلس در زمینه رونق تولید کشور اشاره کرد و گفت:‌ در این راستا پیش نویس طرحی تهیه شده است که بر اساس آن اعضای هیات علمی که در چهارچوب رفع چالش‌های کشور پروژه‌هایی را اجرایی می‌کنند، باید امتیازات بیشتری نسبت به آئین‌نامه ارتقاء کسب کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های اجرای این طرح فراهم است گفت: ساختارهای اجرایی چنین پروژه‌هایی از پیچیدگی‌های این طرح به شمار می‌رود.

معاون پژوهشی وزارت علوم با انتقاد نسبت به طولانی شدن اجرای پروژه‌های صنعتی گفت: اینکه پروژه‌ای به جای 18 ماه 30 ماه به طول می‌انجامد موجب کاهش اعتمادها می‌شود. از این رو دانشگاه‌ها باید اجرای این پروژه‌ها را تحت کنترل داشته باشند. ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که اجرای پروژه‌های صنعتی نباید زمان بر باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها