مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفای وزارت نیرو:

زور بارش‌های امسال به خشکسالی نرسید

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه نمی‌توان با قاطعیت گفت که کشور وارد دوره ترسالی شده تاکید کرد: بارش‌های سال جاری خشکسالی در 80 درصد کشور را نتوانست جبران کند.

زور بارش‌های امسال به خشکسالی نرسید
کد خبر: 347367
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۶:۲۶:۳۸

اعتمادآنلاین| ‌ بنفشه زهرایی در نشست تغیر اقلیم و اصول سازگاری با کم‌آبی در فلات ایران در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب گفت: اگر بخواهیم به پدیده گرمایش در دنیا اشاره کنیم باید بگوییم این پدیده از اواخر قرن 19 آغاز شده است. اگر بخواهیم به این موضوع توجه کنیم می‌بینیم که این پدیده‌ باعث شده یخچال‌ها آب و ذوب شوند و سطح آب بالا بیایند.

وی افزود: اگر کمی توجه کنیم می‌بینیم غلظت گازهای گلخانه‌ای دلیل اصلی گرمایش جهانی است و این در دنیا ثابت شده است چرا که از سال 1920 دمای سطح زمین افزایش یافت. پس تغییر اقلیم یک پدیده‌ای که سال‌هاست به وجود آمده و غیرقابل انکار است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفای وزارت نیرو با نشان دادن آمار و جداولی که در دنیا به آن اشاره می‌شود، گفت:‌ چین و آمریکا و پس از آنها هند و روسیه و عربستان و کشورهای آمریکای لاتین بزرگترین کشورهای آلوده کننده و تولید کننده گازهای گلخانه‌ای هستند اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که اروپا تلاش‌های زیادی برای محدود کردن گازهای گلخانه‌ای انجام داده‌اند اما آمریکا از دهه 70 میلادی تغییری در روند انتشار گازهای گلخانه‌ای خود نداده است. همچنین باید اذعان کرد انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین در دهه 80 رو به افزایش رفته و نه تنها محدود نشد بلکه چندین برابر نیز افزایش یافت.

زهرایی گفت: تغییر اقلیم یکی از مشکلاتی است که کشورها با آن مواجه هستند وطبق آمارهای استخراج شده بین سال‌های 1980 تا 2011 بالغ بر 3 هزار و 455 سیل و 395 یخبندان شدید در سراسر جهان رخ داد.اما از سوی دیگر شاهد افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها،‌ذوب شدن برف‌ها هستیم که از دیگر تبعات تغییرات اقلیم محسوب می‌شود.

وی در خصوص اینکه آیا می‌توان با قاطعیت اعلام کرد ایران با این خشکسالی‌ها را پشت سر گذاشته است، گفت:‌ هیچ کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید ایران 15 سال دچار خشکسالی بوده و حال با این بارش‌های امسال دوره ترسالی را آغاز کرده است. پس بارش‌های امسال نتوانسته 80 درصد خشکسالی را در کشور جبران کند.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفای وزارت نیرو رژیم بارش‌ها در ایران به گونه‌ای تغییر یافته که نمی‌توان نه از این بارش‌ها منابع زیرزمینی کشور را تغذیه کنند چرا که برف تبدیل به باران شده و به جای زمستان در بهار بارش داریم.

زهرایی با بیان اینکه تعداد روزهای تر زیادتر شده اما این بارش‌ها تاثیری در منابع آبی ندارد، گفت: تغییرات اقلیم تبعاتی خواهد داشت به طوریکه تا سال 2050 میزان منابع آب قابل بهره‌برداری در مناطق خشک که ایران در آن واقع شده، بین 10 تا 30 درصد کاهش خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود برای حوزه خلیج فارس افزایش بارش‌های تابستانه و کاهش بار‌ش‌های زمستانه تا 30 درصد رخ دهد. البته پیش‌بینی می‌شود تا سال 2090 سطح تحت پوشش خشکسالی‌های شدید بین 10 تا 30 درصد فراوانی وقوع خشکسالی‌ها تا دو برابر و متوسط تداوم خشکسالی‌ها بین 2 تا 6 برابر افزایش یابند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها