در نشست نقد و اندیشه با موضوع «روانشناس‌نماها در فضای مجازی» مطرح شد:

بررسی روانشناس‌نماها در فضای مجازی/ آذین، متخصص پزشکی اجتماعی: اعتماد مردم به محتویات سلامت روان در فضای مجازی بالاست/ مصباح، معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی: برخی 500 هزار تومان حق مشاوره در فضای مجازی می‌گیرند

بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «روانشناس‌نماها در فضای مجازی» (بررسی و آسیب‌شناسی حضور روانشناسان و مشاوران فاقد تخصص لازم در فضای مجازی) روز چهارشنبه 10 مهرماه برگزار شد.

بررسی روانشناس‌نماها در فضای مجازی/ آذین، متخصص پزشکی اجتماعی: اعتماد مردم به محتویات سلامت روان در فضای مجازی بالاست/ مصباح، معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی: برخی 500 هزار تومان حق مشاوره در فضای مجازی می‌گیرند
کد خبر: 347425
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «روانشناس‌نماها در فضای مجازی» (بررسی و آسیب‌شناسی حضور روانشناسان و مشاوران فاقد تخصص لازم در فضای مجازی) روز چهارشنبه 10 مهرماه برگزار شد.

در این نشست سید علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی، حمزه علیمرادی، روانشناس و ر‌وان درمانگر و حسین مصباح، معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی و مشاوره به عنوان سخنران حضور داشتند.

خدمات حوزه سلامت روان را به فضای کلینیکی تقلیل ندهیم

آذین در ابتدای این نشست گفت: «بر اساس یک پیمایش، 22 درصد از کاربران فیس‌بوک در جهان اطلاعات حوزه سلامت روان را رد و بدل می‌کنند. 66 درصد مردم آمریکا به اطلاعات حوزه سلامت در فضای مجازی اعتماد دارند. پژوهشی در این زمینه در ایران نداریم اما پیش‌زمینه‌ها نشان می‌دهد میزان اعتماد مردم ایران به اطلاعات سلامت‌محور در فضای مجازی، اگر بیشتر از 66 درصد نباشد، کمتر هم نخواهد بود. با این قابلیت، نباید خدمات سلامت روان را به قالب کلینیک و فضای بالینی صرف محدود کنیم.»

او ادامه داد: «خدمات سلامت روان به بهره‌مندی مردم نمی‌رسد و امکان پرداخت تعرفه‌های جلسات مشاوره هم برای همه امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل مردم در فضای مجازی، سراغ فرمول‌های حاضر و آماده رفته‌اند تا به یک نسخه شفابخش برسند. این‌ها در حالی است که بیمه کشور به طور کلی از زیر بار موضوع سلامت روان فرار کرده و اهمیت آن را نادیده گرفته است.»

روانشناس‌نمایی را بازداشت کردیم که در خانه‌اش اسلحه داشت

حسین مصباح، معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی و مشاوره، در ادامه این نشست حرف‌هایش را این چنین آغاز کرد: «مردم سراغ هر روانشناس و روان‌پزشکی نروند. سایت سازمان نظام روانشناسی مشاوره کشور اسامی 6 هزار پزشک متخصص دارای مجوز و کلینیک‌های معتبر را اعلام کرده است. به تازگی مهندس عمرانی را بازداشت کردیم که در فضای مجازی مشاوره می‌داد و جلسه‌ای 500 هزار تومان پول برای ویزیت مراجعان می‌گرفت. گاهی افراد تخصص و مدرک هم دارند اما مجوز مطب و مشاوره ندارند و مردم نباید به آنها اعتماد کنند.»

او ادامه داد: «لازم است که مردم هم شناخت بیشتری در این زمینه داشته باشند و درباره پزشکی که به او مراجعه می‌کنند تحقیقات لازم را انجام دهند. مورد دیگری بود که چند وقت پیش دستگیر شد. او بالای 300 میلیارد کلاهبرداری کرده بود و حتی خانه یک نفر را هم به خاطر درمان گرفته بود. با پیگیری‌های بیشتر فهمیدیم که از آن دست افرادی است که دنبال جمع کردن مرید است و فرقه‌های خاص خود را دارد. او حتی توانسته بود از وزارت کشور مجوز انجمن شفای وسواس را بگیرد و در این زمینه کار کند. وقتی دستگیرش کردیم در خانه‌اش فشنگ و اسلحه‌های زیادی پیدا شد.»

مردم به روان‌شناسان نگاه فراروانشناسی دارند

علیمرادی که خودش جزو روان‌پزشکانی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارد با نقد برخی از همکارانش گفت: «به نظرم همکاران کاربلد من هم کم‌کاری می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی خود را نشان نمی‌دهند. وقتی بزرگان غیبت کنند، آدم‌های تقلبی رشد خواهند کرد.»

او در ادامه حرف‌هایش عنوان کرد: «گاهی اوقات مردم هم نگاه فراروانشناسی به این حوزه دارند. تا می‌فهمند کسی روانشناس است می‌‌پرسند من چطور آدمی هستم؟ یا اینکه دنبال کتاب‌هایی همچون 10 راه موفقیت و ثروتمند شدن می‌گردند، در حالی که این راه درستی نیست. روان‌شناسی فرمول و دمنوش و قرص نیست بلکه یک مسیر است که باید طی شود.»

علیمرادی با تقسیم‌بندی اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت روان در شبکه‌های اجتماعی گفت: «تابوهایی که در جامعه مردم از آن راحت حرف نمی‌زنند، اصلی‌ترین پرسش‌ها در شبکه‌های اجتماعی است؛موضوعات مرتبط با روابط جنسی زوجین، خیانت و امثالهم.»

این روانشناس در پایان عنوان کرد: «به نظرم سازمان روانشناسی هم باید دنبال راهی برای معرفی بهتر خودش و روانشناسان باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها