«اعتمادآنلاین» از وضعیت این روزهای بنیامین نتانیاهو گزارش می‌دهد:

همزمانی تلاش‌ برای تشکیل کابینه و بازجویی درباره سه پرونده فساد

نتانیاهو سه پرونده موسوم به «4000»، «2000» و «1000» را در مقابل خود دارد که خلاصه‌ی همه آنها اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت و دریافت رشوه است.

همزمانی تلاش‌ برای تشکیل کابینه و بازجویی درباره سه پرونده فساد
کد خبر: 347439
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- «نتانیاهو هیچ مطلب جدید و قانع‌کننده‌ای برای ارائه به بازجویان در اختیار نداشت.»

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص، نشست بنیامین نتانیاهو با بازجویان درباره پرونده‌های فساد او را در جمله فوق خلاصه کرد.

جلسات بازجویی از بنیامین نتانیاهو به دلیل پرونده‌های فساد او در حالی اولین روز از چهار روز را پشت سر گذاشت که اخبار رسیده از داخل این نشست حکایت از آن داشت که نتانیاهو 10 وکیل بسیار معروف و کارکشته را برای دفاع از خود بسیج کرده و آنها کار دفاع از او را در مقابل 20 کارشناس و بازپرس امور جنایی و اقتصادی قوه قضاییه رژیم صهیونیستی عهده‌دار خواهند بود.

از نکات جالب این بازجویی آن است که نتیجه‌گیری در مورد محاکمه یا عدم محاکمه نتانیاهو را مشاور حقوقی دولت که اتفاقاً توسط نخست‌وزیر رژیم اسرائیل منصوب شده بر عهده خواهد داشت.

نتانیاهو که به شدت در تکاپوی عبور از چالش حیاتی تشکیل کابینه است، با خطر بزرگی به نام پرونده‌های فساد نیز مواجه است.

نتانیاهو سه پرونده موسوم به «4000»، «2000» و «1000» را در مقابل خود دارد که خلاصه‌ی همه آنها اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت و دریافت رشوه است.

تیم وکلای مدافع نتانیاهو موفق شدند دادستانی را متقاعد کنند تا به جای بازجویی 2 روزه این جلسات به شکل متناوب در طول 2 هفته برگزار شود.

اولین جلسه روز چهارشنبه 2 اکتبر برگزار شد. دومین جلسه هم روز پنجشنبه برگزار شد که هر دوی این جلسات با پرونده 4000 ارتباط پیدا می‌کند، در حالی که جلسات سوم و چهارم روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته بعد از آن در رابطه با پرونده‌های 2000 و پرونده 1000 هستند و در آن به پرسش‌های بازپرسان پاسخ داده خواهد شد.

گفتنی است پرونده 4000 اتهاماتی مربوط به اعطای امتیازاتی خاص به شرکت ارتباطات سیمی و بیسیم «بیزیک» در مقابل پخش و پوشش اخبار مثبت از نتانیاهو و همسرش در پایگاه خبری «واللا» است.

در پرونده 2000 نیز نتانیاهو متهم است که طی توافقی با روزنامه «یدیعوت اخرونوت»، پرتیراژترین روزنامه در فلسطین اشغالی، با صدور دستورالعملی اجازه نداده روزنامه رقیب «اسرائیل هیوم» که در مالکیت دوستش است توسعه‌ بیشتری بیابد و در مقابل پوشش خبری بهتری از روزنامه یدیعوت آحارانوت دریافت کند.

مشروح پرونده 1000 هم حکایت از آن دارد که نتانیاهو و همسرش از یکی از تهیه‌کنندگان اسرائیلی‌تبار هالیوودی و یک میلیاردر استرالیایی هدایایی از جمله شامپاین و سیگار کوبایی دریافت کرده است.

به هر روی حامیان نتانیاهو در کنست اعلام کردند به دنبال اعطای مصونیت قضایی به او هستند، اما هنوز مشخص نیست آنها به تعداد آرای کافی برای حمایت از تصویب این قانون دست خواهند یافت یا خیر.

امروز مساله تشکیل کابینه و محاکمه 2 لازم و ملزوم یکدیگر برای نتانیاهو محسوب می‌شوند؛ اگر نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه شود، راهش هم برای حضور بر مسند نخست‌وزیری و هم فرار از محاکمه و زندان هموار خواهد شد، اما در صورتی که کرسی‌های طرفدارانش در پارلمان همچنان روی عدد 55 باقی بماند، او تا چند هفته دیگر هم نخست‌وزیری را از دست خواهد داد و هم احتمالاً باید جلسات کابینه و کنست را از داخل سلولش در زندان پیگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها