کد خبر: 347608
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ۱۶:۰۰:۵۸
| |

10 استان سیل خیز زیر پوشش طرح کنترل سیلاب‌ها قرار می‌گیرند

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در طرح کنترل سیلاب‌ها در فاز اول 10 استان سیل خیز کشور زیر پوشش قرار می‌گیرند.

10 استان سیل خیز زیر پوشش طرح کنترل سیلاب‌ها قرار می‌گیرند
کد خبر: 347608
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ۱۶:۰۰:۵۸

اعتمادآنلاین| ‌ ابوالقاسم حسین پور در بازدید از طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کردستان اظهار کرد: اولویت اول منابع طبیعی کشور در حوزه آبخوانداری توسعه طرح های پخش سیلاب به عنوان مهمترین عامل نفوذ آب در زمین و مانع اصلی بروز سیلاب است، طرح‌های پخش سیلاب مانع تمرکز و تجمع سیلاب در مناطق آسیب‌پذیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت سیلاب برای مرطوب و آبدار کردن عرصه‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: بهبود پوشش، تغذیه آب‌های زیرزمینی و تقویت نفوذ آب باران و سیلاب در خاک از دیگر اثرات اجرای این طرح است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود: ایران کشوری خشک به شمار می‌رود در این راستا هدف ما تقویت کانون های تولید کشاورزی با تقویت منابع آبی است و حفظ خاک و احیای پوشش گیاهی تقویت عرصه‌های منابع طبیعی نیازمند افزایش نفوذ آب باران و سیلاب به درون زمین است که طرح‌های پخش سیلاب در قالب برنامه آبخوانداری این هدف را دنبال می‌کند.

حسین پور با اشاره اینکه طرح های پخش سیلاب با وجود تمام محدودیت‌های اعتباری، طرح ملی آبخیزداری و آبخوانداری در کشور فعال است، عنوان کرد: از 2 سال گذشته در سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها جلسات ستادهای هفتگی شروع شده است.

وی با بیان اینکه به برکت اعتبارات صندوق توسعه ملی امروز کشور کارگاهی فعال از فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری است، افزود: در بیش از 90 درصد شهرستان های کشور فعالیت هایی در دست اجراست که به طور متوسط نزدیک به 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تاکید کرد: بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری رسید و انتظار داریم که با شروع اولین بارش های پاییزی کارهایی که مراحل اجرایی آن به اتمام رسیده شروع و مردم از اثرات آن منتفع شوند.

حسین پور، به انجام فعالیت بیش از یک هزار حوزه آبخیز در کشور اشاره کرد و گفت: در مجموع کارهایی که در سال‌های گذشته انجام شده بیش از 12 میلیون هکتار حوزه آبخیز اجرایی شده و حدود 14 میلیون هکتار هم آماده اجراست که بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها تا آذرماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به بروز سیلاب در سال جاری، افزود: مناطقی که تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار داشت خسارتی به مراتب کمتر از بقیه مناطق را شاهد بودند که در همین راستا برنامه‌هایی را تدوین کرده ایم تا بتوانیم برای آینده کشور در این بخش با سیاست‌های درست، شرایط حوزه های آبریز کشور را ارتقا داده و شاخص های پایداری و سلامت آبخوانداری کشور را ارتقا دهیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ذکر کرد: 11 میلیون هکتار از اراضی مستعد کشور برای برنامه آبخوانداری شناسایی شده که به ترتیب اولویت برنامه‌ریزی و با استفاده از منابعی که در اختیار داریم این طرح ها اجرایی می‌شود.

حسین پور با اشاره به اینکه در طرح کنترل سیلاب‌ها در فاز اول 10 استان سیل خیز کشور زیر پوشش قرار می‌گیرند، افزود: طرح کنترل سیلاب‌ها به عنوان کاهش مخاطرات سیل در کانون های جمعیتی کشور در دست اجراست که مناطق شهری و روستایی ما که در معرض تهدید سیل هستند شناسایی و به‌ صورت ویژه تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب‌ها و آبخوانداری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور، گفت: این طرح به ما کمک می‌کند تا در حوزه‌های بالادست، از سیلاب پیشگیری و آن را مدیریت کرده و خسارت آن را به حداقل برسانیم.

حسین پور افزود: با توجه به اثر بخشی مناسب به طرح آبخیزداری و آبخوانداری و نقش پیشگیرانه باید از سمت تمرکز بر مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک در کشور حرکت کنیم و برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری‌های خود را مبتنی بر اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر پذیری و ریسک سیلاب در کشور حرکت دهیم.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات موثر در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری مدیریت حوضه های آبریز در مراکز جمعیتی و حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع کشور است که با اقدامات پیشگیرانه و هزینه کمتر از 10 درصد هزینه بازسازی مناطق سیل زده، می‌توانیم خسارت‌ها را به حداقل رسانده و ایمن‌سازی لازم را انجام دهیم.

حسین‌پور یکی دیگر از اولویت‌های آبخیزداری در کشور را در خصوص بالادست، مناطق شهری، روستایی و مناطق آبخیز، ایجاد پارک‌های آبخیز اعلام و خاطرنشان کرد: در هر مکانی که این ظرفیت به لحاظ آبخیزداری و مسائل طبیعی و زیرساختی قوی و بارشی وجود داشته باشد در راستای کنترل سیلاب و رسوب حوزه های آبخیز قبل از ورود به محیط های شهری در بالادست این پارک ها ایجاد می‌شود.

وی کاربرد دیگر پارک‌های آبخیز را استفاده از آن به عنوان تفرجگاه های طبیعی دانست و افزود: در تفرجگاه آبیدر سنندج هم پروژه درخواستی از استاندار کردستان داشتیم که در دست بررسی است، ضمن اینکه در تخصیص منابع اعتباری به پارک های آبی هیچ محدودیتی نداریم و در اولویت کارهای ما قرار دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها