کد خبر: 347626
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

نصرت‌الله تاجیک،کارشناس مسایل بین الملل در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

جنگ یمن حدود 65 تا 70 میلیارد دلار هزینه روی دست‌ عربستان گذاشته است/ سعودی‌ها هم از رویارویی مستقیم آمریکا با ایران مایوس شده‌اند/ دولت سعودی قصد دارد تا اجلاس گروه 20 سال 2020 را در ریاض برگزار کند/ سعودی دنبال ترمیم وجهه بین‌المللی‌ خود است/ ایران نبای

نصرت‌الله تاجیک گفت: ایران ضمن اینکه از هرگونه تنشی بین دو کشور استقبال کند،‌ نباید اشتیاق زیادی نشان بدهد و آغوش خود را به روی سعودی باز کند.

جنگ یمن حدود 65 تا 70 میلیارد دلار هزینه روی دست‌ عربستان گذاشته است/ سعودی‌ها هم از رویارویی مستقیم آمریکا با ایران مایوس شده‌اند/ دولت سعودی قصد دارد تا اجلاس گروه 20 سال 2020 را در ریاض برگزار کند/ سعودی دنبال ترمیم وجهه بین‌المللی‌ خود است/ ایران نبای
کد خبر: 347626
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نصرت‌الله تاجیک تغییر رویکرد محمد بن‌سلمان نسبت به ایران را ظاهری نمی‌داند و اعتقاد دارد ایران باید با هوشیاری به این مساله واکنش نشان بدهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این رابطه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین توضیح داد: تغییر رویه سعودی‌ها نسبت به ایران برایند دو مؤلفه است و مشخصاً می‌توان با قطعیت گفت نمایش نیست و تحرکی جدی است. به هر حال عربستان در تلاش است به هر طریق ممکن وجهه بین‌المللی خود را بهبود بخشد تا آسیب‌های هزینه سنگین یمن را تلطیف کند. در کل اگر به ایران چراغ سبزی نشان داده‌اند، بیشتر به دلیل فرار از مخمصه‌ای است که در یمن به آن دچار شده‌اند.

تاجیک گفت: درباره ایران آنها می‌دانند دیدگاه‌ها و رویکردهای 2 کشور به قدری با هم فاصله دارد که ترمیم رابطه کاری دشوار است. مؤلفه دوم هم این است که سلسله تحولاتی اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در خلیج فارس اتفاق افتاده؛ مثل جریان نفتکش‌ها و ساقط شدن پهپاد آمریکایی و 2 عملیات اخیر حزب‌الله در آرامکو و نجران، که اینها موجب شده حتی موضع‌گیری‌های ترامپ هم تغییر کند. در چنین حالتی سعودی‌ها هم از رویارویی مستقیم آمریکا با ایران مایوس شده‌اند. دقیقاً به همین دلیل سعودی‌ها به این تشخیص و تصمیم رسیده‌اند که در قبال جمهوری‌ اسلامی به جای خط سابق، رویکرد تعاملی‌تری اتخاد کنند تا از این طریق چالش‌شان با ایران را کاهش دهند.

این چهره ادامه داد: همچنین دولت سعودی دنبال این است که اجلاس گروه 20 را سال 2020 در ریاض برگزار کند، لازمه این میزبانی هم بزک شدن چهره بین‌المللی عربستان در سطح جهان است تا آنها بتوانند زمینه را برای دعوت از 20 رهبر جهان مهیا کنند.

وی افزود:‌ همچنین مؤلفه سوم نیز این است که سعودی‌ها در پی‌ آن‌اند تا حالا که جنگ یمن چیزی حدود 65 تا 70 میلیارد دلار هزینه روی دست‌شان گذاشته است، با فروش پنج درصد سهام آرامکو و تزریق 100 میلیارد دلار به بودجه‌شان، کسری ناشی از یمن را جبران کنند؛ از این رو مشخص است که این کار به ثبات نسبی نیاز دارد تا سرمایه‌گذار خارجی آمادگی سرمایه‌گذاری در عربستان را پیدا کند.

نصرت‌الله تاجیک در پایان گفت: واکنش ایران به تغییر رویکرد عربستان تاکنون خوب نبوده است؛ یعنی اگر دو مؤلفه سعودی‌ها را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم عربستان تمایلی برای برقراری رابطه با ایران ندارد و فقط سعی‌شان سامان دادن به چهره بین‌المللی‌شان است. به همین دلیل ایران نباید اشتیاق زیادی نشان بدهد و آغوش‌ خود را به روی سعودی باز کند. همچنین باید از پیام‌های چندگانه پرهیز کنیم و بدانیم چندصدایی در سیاست‌ خارجی موجب سوءاستفاده خارجی‌ها خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها