کد خبر: 347866
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۲:۱۵:۰۰
| |

احمد بخشایش، تحلیلگر مسایل خاورمیانه، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

ایران نباید از موضع بن‌سلمان ذوق‌زده شود/ هر چقدر جلوتر می‌رویم،‌ حتماً فضا به نفع ایران و حزب‌الله است/ عربستان در جنگ یمن بیش از 70 میلیارد دلار هزینه کرده است/ عربستان و امارات مترصد فرصتی بودند که جنگی ولو کوچک بین ایران و‌ آمریکا شکل بگیرد

احمد بخشایش گفت‌: دولت ایران از اینکه عربستان در شرایط اضطرار و اجبار قرار دارد ذوق‌زده نشود و تصمیم‌هایی همخوان با واقعیت‌های موجود در فضای بین 2 کشور اتخاذ کند.

ایران نباید از موضع بن‌سلمان ذوق‌زده شود/ هر چقدر جلوتر می‌رویم،‌ حتماً فضا به نفع ایران و حزب‌الله است/ عربستان در جنگ یمن بیش از 70 میلیارد دلار هزینه کرده است/ عربستان و  امارات مترصد فرصتی بودند که جنگی ولو کوچک بین ایران و‌ آمریکا شکل بگیرد
کد خبر: 347866
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| تحلیلگرمسایل خاورمیانه عقب‌نشینی عربستان و مشخصاً محمد بن‌سلمان در قبال جمهموری‌ اسلامی را نشانه‌ اضطرار این کشور می‌داند.

احمد بخشایش در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در همین رابطه توضیح داد: در شرایط کنونی چند عامل موجب شده دولت سعودی تصمیم بگیرد رابطه با ایران را به طور نسبی ترمیم کند. البته قبل از بحث درباره موضع‌گیری جدید بن‌سلمان باید این را در نظر گرفت که عربستان سعودی در پیش از انقلاب تمام و کمال زیر سلطه ایران بود و به همین دلیل بعد از انقلاب با دلایل فراوان نسبت به جمهوری‌ اسلامی نگاهی خصمانه داشتند و حتی در طول جنگ هشت‌ساله با عراق، حمایت‌هایی همه‌جانبه از صدام حسین داشتند که ایران بعدها سعودی‌ها را بخشید. با روی کار آمدن بن‌سلمان دوباره عربستان تحرکاتی خرابکارانه علیه ایران انجام داد و به همین دلیل فاصله 2 کشور روزبه‌روز در حالی بیشتر شد که آنها به ابراز تمایل دولت ایران به کرات پاسخ‌هایی منفی دادند.

این چهره ادامه داد: عربستان در طول یک سال گذشته شرایطی به چشم دید که موجب خدشه‌دار شدن وجهه‌اش در نظام بین‌الملل شد. مخصوصاً بعد از اینکه ایران پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد و آمریکایی‌ها هیچ واکنشی به این اتفاق نشان ندادند بر ولیعهد جنجالی تاثیر منفی زیادی گذاشت،‌ چون عربستان و حتی امارات مترصد فرصتی بودند که جنگی ولو کوچک بین ایران و‌ آمریکا شکل بگیرد. همچنین سه حرکت جدید انصارالله که شامل تهاجم به آرامکو بود، موجب شد عربستانی‌ها به این نتیجه برسند که از روی اضطرار به ایرانی‌ها چراغ سبز نشان بدهند. البته آنها همچنان از کوچک‌ترین فرصتی برای تخریب ایران بهره‌ خواهند گرفت و دقیقاً به همین دلیل تلاش می‌کنند تظاهرات مردمی در عراق را، که بهانه‌اش مشکلات اقتصادی است، به ایران مرتبط کنند تا چهره ایران را مخدوش کنند.

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس نهم ادامه داد: در کل باید گفت‌ عربستان که در قضیه یمن 70 میلیارد دلار هزینه کرده و چیزی عایدش نشده احساس می‌کند در مخمصه گیر کرده است و به همین دلیل تلاش دارد با ترمیم فضای بین خودش و ایران، به نوعی خودنمایی و عرض اندام کند تا در آینده تهدیدهای کمتری را متحمل شود.

احمد بخشایش در پایان سخنانش درباره نوع واکنش ایران به عقب‌نشینی دولت سعودی گفت: دولت جمهوری‌ اسلامی در شرایط فوق‌العاده حساس منطقه‌ای قرار دارد و هر چقدر جلوتر می‌رویم،‌ حتماً فضا به نفع ایران و حزب‌الله است و به همین دلیل دولت ایران از اینکه عربستان در شرایط اضطرار و اجبار قرار دارد ذوق زده نشود و تصمیم‌هایی همخوان با واقعیت‌های موجود در فضای بین 2 کشور اتخاذ کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها