اصغر سلمانی، مسئول بسیج اصناف یزد مطرح کرد:

ضعف نظارت بر قیمت‌ها عامل کاهش رونق بازار

اصغر سلمانی، مسئول بسیج اصناف یزد با اشاره به خلع مدیریتی در بحث نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و همچنین مقوله نرخ گذاری در این استان، گفت: در بحث نظارت بر نرخ گذاری، ابلاغ و اجرای نرخ مصوب در برخی صنوف یزد کم کاری شده است.

ضعف نظارت بر قیمت‌ها عامل کاهش رونق بازار
کد خبر: 348158
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۳:۳۶:۲۷

اعتمادآنلاین| اصغر سلمانی، مسئول بسیج اصناف یزد با بیان این که بحث نظارت بر نرخ‌گذاری یکی از مهمترین مباحث در حوزه مدیریت اصناف است، گفت: در اصناف سه گروه نرخ‌گذاری با اولویت‌بندی یک، ‌دو و سه انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش نرخ گذاری در استقبال شهروندان از بازارهای داخلی، افزود: اولویت یک تعیین نرخ در حقیقت به پیشنهاد اتحادیه مطرح، توسط کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف، کارشناسی و توسط کمیسیون نظارت اتاق اصناف تصویب می‌شود.

مسئول بسیج اصناف استان یزد با بیان این که تمام واحدهای صنفی ملزم به رعایت نرخ ابلاغی هستند، گفت: اولویت دوم تعیین نرخ صنوف مختلف در استان یزد با هماهنگی اتحادیه و انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده تهیه و بعد از تأیید رییس کمیسیون نظارت که رییس سازمان صمت است، ابلاغ می‌شود.

سلمانی در ادامه با اشاره به اهمیت نرخ گذاری در صنوف مختلف و همچنین الزام ابلاغ سریع این مهم به صنوف تابعه، تصریح کرد:‌ علی‌رغم تلاش‌های انجام شده در اتاق اصناف نزدیک به یک سال است که بحث نرخ مصوب چلوکبابی ها در یزد بلاتکلیف است.

این مسئول اولویت سوم تعیین نرخ صنوف را در حوزه اختیارات واحدهای صنفی دانست و بیان کرد:‌ در این اولویت، صنوفی که فعالیت آنها به عنوان مایحتاج ضروری مردم تعیین نشده باشد، خودشان می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات ابلاغی و بر اساس اصول رقابتی بازار نسبت به تعیین نرخ اقدام کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تمام واحدهای صنفی فارغ از هرگونه اولویت‌بندی ملزم به ارائه فاکتور هستند،‌تأکید کرد:‌ متأسفانه بحث نظارت بر نرخ گذاری آن طور که باید در اصناف یزد رعایت و انجام نمی‌شود، تا جایی که از این خلع مدیریتی زمینه‌ای برای سوء استفاده برخی افراد سودجود شده است.

مسئول بسیج اصناف استان یزد استفاده از ظرفیت نیروهای بسیجی اصناف برای تقویت نظارت‌های مستمر را ضروری دانست، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف متولیان اصلی نظارت بر اصناف هستند.

چرا بازرسان تخلف صنفی در یزد به واحد متخلف ابلاغ نمی شود؟

سلمانی در ادامه با بیان این که بازرسان موظفند حین نظارت از واحدهای صنفی تخلف کشف شده را در محل صورتجلسه کرده و میزان و علت جریمه را طی ابلاغیه‌ای کتبی همان موقع به واحد صنفی ابلاغ کنند، افزود: هر فرم بازرسی دارای سه نسخه ویژه واحد صنفی متخلف، بایگانی و تعزیرات حکومتی است که باید هرکدام در زمان خود به واحد مربوط ارجاع داده شوند.

این مسول عدم ارائه فرم و صورتجلسه تخلف به واحد صنفی در زمان بازرسی را یکی از تخلفات سازمانی در حوزه نظارت بر نرخ گذاری دانست و بیان کرد:‌ مسئولان و دست‌اندرکاران اتاق اصناف و سازمان صمت استان یزد بحث جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در حوزه کاری خود را در دستور کار ویژه خود قرار دهند.

مسئول بسیج اصناف استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در حال حاضر بعد از سپری شدن حدود یک سال نرخ چلوکباب در یزد تصویب شده است، گفت: علی رغم تلاش‌های متعدد انجام شده در این خصوص متأسفانه این مهم توسط چلوکبابی‌ها در یزد رعایت نمی‌شود.

وی عدم ابلاغ نرخ نامه به واحدهای صنفی چلوکبابی توسط اتحادیه مرتبط را از دیگر چالش‌های اجرایی در این خصوص دانست و بیان کرد: در حوزه نرخ‌گذاری و نظارت بر عملکرد صنوف مختلف در یزد کم کاری شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها