فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

راهپیمایی اربعین باعث ناکام‌ماندن بسیاری از سیاست‌های تفرقه‌آمیز در عراق می‌شود

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت که مخالفان سنتی عراق ازاعتراضات مسالمت آمیز مردم این کشور برای پیگیری مطالبات به حقشان سوء استفاده کردند.

راهپیمایی اربعین باعث ناکام‌ماندن بسیاری از سیاست‌های تفرقه‌آمیز در عراق می‌شود
کد خبر: 348184
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۴:۱۸:۴۳

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در تحلیلی از شرایط اخیر عراق گفت: باید از هرگونه تحلیل مداخله جویانه در قبال تحولات عراق پرهیز کرد. واقعیت این است که در اتفاقات پیش آمده بخشی از مردم عراق ناراضی هستند چون در این کشور روزانه سه میلیون بشکه نفت صادر می‌شود اما مشکلات معیشتی مردم ادامه دارد و مطالبات واقعی آنها در موضوعاتی همچون اشتغال و امنیت اقتصادی وجود دارد. به ویژه این که در بخش هایی از حوزه‌های اقتصادی عراق نیز فساد دیده شده و این موارد غیر قابل انکار است.

وی گفت که در چنین شرایطی مردم عراق اعتراضات مسالمت آمیزی را برای بیان مطالباتشان به راه انداختند اما کسانی که دشمنان واقعی عراق بودند از این اعتراضات سوء استفاده می‌کنند. آنها همان مخالفان سنتی هستند که از هر موضوعی برای ایجاد ناامنی در عراق استفاده می‌کنند. در این بین برخی از بازیگران از عوامل ناامن سازی عراق حمایت می‌کنند. همان کسانی که بعد از سال 2003 و سقوط صدام بمب گذاری‌هایی را انجام دادند و سپس حامیان اصلی داعش بودند. آنها به دنبال تجزیه عراق هستند و سعی کردند در انتخابات این کشور نیز نقش میانجی بازی کنند.

فلاحت پیشه ادامه داد:‌ در این شرایط جریانات مخالف ثبات و توسعه در عراق سوار بر تحولات این کشور شدند که به ضرر مردم عراق خواهد بود. این موضوع را هم باید مردم عراق بدانند هیچ اقدام ایران در داخل عراق بدون دعوت این کشور انجام نشده اقداماتی که نتیجه آن توسعه عراق است.

وی توضیح داد: حضور جمهوری اسلامی در عراق در زمینه‌های نظامی امنیتی، سیاسی و اقتصادی به سود ملت این کشور بوده و در حوزه سیاسی و در جهت دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت مردم عراق و در حوزه نظامی در راستای مقابله با تروریست اقداماتی انجام شده است، جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی در احیای مبادله مرزی و صنایع سنگین نقش داشته و در نهایت نیز تجربیات بازسازی خود را در اختیار عراق داده است. این که برخی تلاش می‌کنند اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند کاملا کذب است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره‌ی پشت پرده اتفاقات اخیر برای تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم اربعین گفت: واقعیت آن است که راهپیمایی اربعین باعث ناکام ماندن بسیاری از سیاست‌های تفرقه آمیز در داخل عراق و بین عراق و کشورهای همسایه شده است. کشورهای مختلفی برای این که راهپیمایی اربعین را با شکست مواجه کنند اقداماتی را انجام می‌دهند اما نتیجه عکس خواهند گرفت. اربعین امسال هم نماد وحدت بین مردم عراق و همدلی و همسویی بین ملت ایران و عراق خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها