کد خبر: 348232
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۵:۴۳:۲۸
| |

المصور مصر:

زمان گفت‌وگوی جهان عرب با ایران فرارسیده است

نشریه «المصور» مصر مطلبی را به قلم «سنا السعید» نویسنده مشهور مصری منتشر کرده که در آن آمده است: «ایران و کشورهای عربی اگر می‌خواهند در زمین آمریکا بازی نکنند، باید دور یک میز نشسته و با یکدیگر گفت‌وگو کنند.»

زمان گفت‌وگوی جهان عرب با ایران فرارسیده است
کد خبر: 348232
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۵:۴۳:۲۸

اعتمادآنلاین| در مطلب السعید آمده است: «تبادل تهدید و آتش در منطقه همچنان روندی تصاعدی دارد؛ پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، اعمال سیاست فشار حداکثری و افزایش وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تنش در منطقه به طور بی سابقه ای افزایش یافته است و با کنار گذاشتن «جان بولتون» مشاور تندروی امنیت ملی آمریکا، دنیا تصور می کرد که منطقه رو به آرامش می‌رود، اما همچنان آتش تنش میان ایران و آمریکا و احتمال وقوع درگیری نظامی وجود دارد.

خروج ترامپ از برجام در واقع تنها نقض عهد با ایران نبود، بلکه رییس جمهوری کنونی آمریکا عهد خود با کشورهای امضا کننده برجام را هم زیرپا گذاشت.

از سوی دیگر افزایش فشار ترامپ به ایران برای کشاندن تهران به میز مذاکره و امضای یک توافق جدید، اوضاع را به مراتب نابسامان‌تر کرده و منطقه را به سمت جنگ سوق می دهد، جنگی که اگر در بگیرد هیچگاه آمریکا خود را وارد آن نمی کند زیرا نمی خواهد منافعش را در خطر بیندازد.

همه می دانیم که درگرفتن یک جنگ جدید در منطقه خاورمیانه تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد، نمونه کوچکی از آن هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو عربستان بود که نشانه افزایش بی سابقه تنش بود.

به طور قطع در صورت وقوع جنگ در منطقه کسی نمی‌تواند تبعات آن را کنترل کند و به همین خاطر است که هر دو طرف (ایران و آمریکا) به شدت مراقب اقدامات خود در خلیج فارس هستند و نمی خواهند با یک اقدام محاسبه نشده منطقه را در آتشی خاموش نشدنی فرو ببرند.

افزایش این تنش ها و بالاگرفتن احتمال وقوع جنگ در منطقه تنها یک مقصر دارد و آن ترامپ است که از یک توافق بین المللی و نه توافق دو جانبه با ایران خارج شد و عهد خود با دنیا را نقض کرد؛ دوری از جنگ و به تبع آن دوری از نابودی اقتصاد و کشته شدن هزاران بی‌گناه راه حل دارد و بازگشت به برجام از سوی آمریکا و اتخاذ سیاست منطق و حکمت از سوی این کشور می‌تواند منطقه را نجات دهد.

اما در پیش گرفتن قلدرمآبی از سوی آمریکا و اجبار ایران برای امضای توافقی جدید تنها منطقه را به سوی تنش و جنگ سوق می دهد، در مقابل ایران نیز واکنش نشان خواهد داد، روندی که فقط خاورمیانه را به یک منطقه جنگی تبدیل می کند.

در این میان، ایران و کشورهای عربی اگر می خواهند در زمین آمریکا بازی نکنند باید دور یک میز نشسته و با یکدیگر گفت و گو کنند زیرا نشان دادن ایران به عنوان دشمن منطقه به مصلحت هیچ یک از کشورهای عربی منطقه نیست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها