طرح آمریکا برای به راه انداختن دومینوی تعطیلی کارخانجات شکست خورد

رضا رحمانی با اشاره به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری که راه حل رفع مشکلات اقتصادی کشور را در رونق تولید توصیف نموده اند، افزود: توجه به بخش تولید علاوه بر اشتغال، در زدودن آثار فقر، معشیت عمومی، رفع معضلات بانکی و احیای ارزش پول ملی تاثیر مستقیم دارد.

طرح آمریکا برای به راه انداختن دومینوی تعطیلی کارخانجات شکست خورد
کد خبر: 348242
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۵:۵۸:۰۶

اعتمادآنلاین| ‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دشمن در ماه های پایانی سال 97 انتظار داشت دومینوی تعطیلی کارخانجات ایجاد شود که خوشبختانه با همراهی مردم، صنعتگران و همه عوامل موثر در حوزه تولید نقشه دشمن با کار جهادی شکست خورده است.

رضا رحمانی با اشاره به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری که راه حل رفع مشکلات اقتصادی کشور را در رونق تولید توصیف نموده اند، افزود: توجه به بخش تولید علاوه بر اشتغال، در زدودن آثار فقر، معشیت عمومی، رفع معضلات بانکی و احیای ارزش پول ملی تاثیر مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: امروز باید به وجود همه صنعتگرانی که در راستای تعمیق ساخت داخل گام بر می دارند، ببالیم و از آن ها حمایت جدی کنیم چرا که تحریم ها یک اراده واحد برای حل مشکلات کشور به وجود آورده است و در همین مسیر است که می توانیم از تحریمها فرصت بسازیم.

برگزاری 5 میز تخصصی قطعات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا پایان سال 5 میز تخصصی دیگر در حوزه ساخت داخل قطعات خودرو تکرار می شود و همچنین میز های تعمیق ساخت داخل برای حوزه فولاد،مس، پتروشیمی، موتور سیکلت، برق و الکترونیک، ICT و...؛ نیز برقرار است و با جدیت نتایج آن ها در حال پیگیری است.

رحمانی در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو تاکید کرد: عبارت نهضت ساخت داخل بار معنایی دارد و باید کارها نهضتی انجام شود.

او گفت: باید تغییری در نگاه همه احاد مردم ایجاد شود و همه به این باور برسند که راه نجات کشور تولید ملی و ساخت داخل است؛ با این باور بسیاری از رفتار های ما تغییر می یابد چر که همه مردم باید بدانند که ساخت داخل امروز یک تکلیف عمومی است.

وزیر صمت افزود: مقام معظم رهبری تولید را امری مقدس و حفظ تولید و اشتغال را امری جهادی دانسته اند و ما در این راستا 7 محور راهبردی برای رونق تولید اعلام کردیم که اولین آن تعمیق ساخت داخل است و نهضت ساخت داخل ذیل آن به عنوان یک برنامه عملیاتی پیگیری می شود.

رحمانی ادامه داد: در جلسات متعدد با خودرو سازان همواره به این نکته تاکید شده است که باید توقعات بجای مردم از صنعت خودرو در ایجاد تنوع در محصول، قیمت مناسب و کیفیت بالا برآورده شود.

وی اضافه کرد: باید در چارچوب یک هدف مشترک میان قطعه سازان و خودروسازان در برنامه ریزی ها نگاهمان به آینده باشد و متناسب با رشد صنعت خودرو در دنیا، این صنعت نیز در کشورمان پیشرفت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با داخلی سازی 3 قطعه از قرار داد انجام شده در نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حاشیه نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید برگزار شد، 20 هزار خودرو از کف پارکینگ خارج و تحویل مردم شده است که این رقم واقعا قابل توجه است.

دومینوی تعطیلی کارخانجات

رحمانی تصریح کرد: دشمن در ماه های پایانی سال 97 انتظار داشت دومینوی تعطیلی کارخانجات ایجاد شود که خوشبختانه با همراهی مردم، صنعتگران و همه عوامل موثر در حوزه تولید نقشه دشمن با کار جهادی شکست خورده است.

وی تاکید کرد: کار و تلاش مدیران و کارگران و مهندسان در این شرایط سخت اقتصادی قابل تقدیر است، چرا که در تقابل و عبور از بحران های تحمیلی این جنگ اقتصادی همه به نوعی مشارکت داشته و همت به خرج داده اند که جای تشکر ویژه دارد.

وزیر صمت با تاکید بر تدوام تعهدات خودرو سازان در قبال قطعه سازان، خاطر نشان کرد: نباید وقتی یک مدیر عوض می شود برنامه ها و منابع تامین قطعات تغییر کند، در همین راستا باید قراردادها طولانی مدت و با رعایت تمامی الزامات اخلاقی در تعهدات فی ما بین باشد.

کاهش22 درصدی واردات کالاهای صنعتی

رحمانی تصریح کرد: قطعه ساز و خودروساز در کنار هم اند، مشکلات یکی در واقع مشکلات دیگری است، به هم وابسته اند و این نزدیکی باید در رفع موانع و حل مشکلات نیز بیشتر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد: واردات کالاهای صنعتی سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است و این کاهش در کالاهای مصرفی بالای 30 درصد بوده است که این جهت گیری کشور با هدف تعمیق ساخت داخل است.

رحمانی تاکید کرد: هر کس در هر جای کشور می تواند قطعه و کالایی تولید کند پای کار بیاید، ما واردات کالای مشابه آن را ممنوع می کنیم همانگونه که واردات 1500 کد تعرفه را تاکنون ممنوع کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای رونق تولید همه باید پای کار بیایند، همه باید به این باور برسند که راه نجات کشور همین رونق تولید است.

وزیر صمت با اشاره به جمع بندی های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، گفت: تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به عنوان مهمترین مانع در توسعه صنعتی کشور است و باید نحوه دسترسی به منابع مالی برای حمایت از رونق تولید و تعمیق ساخت داخل مدنظر قرار گیرد، ظرفیت کم نظیری در تولید داریم و مشکلات باید برای استفاده از این ظرفیت ها رفع شود.

رحمانی به عنوان نمونه به برخی اقلام کالایی با ظرفیت های بالای تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 2 برابر مصرف کشور در کاشی و سرامیک تولید داریم، 2.5 برابر مصرف فولاد و 2 برابر مصرف کشور در پتروشیمی تولید داریم که ظرفیت های صادراتی بسیار خوبی برای کشور هستند.

او تاکید کرد: نهضت ساخت داخل مشمول همه حوزه‌های مختلف صنعت و معدن از جمله، فولاد، مس، آلومینیوم، لوازم خانگی، پوشاک، خودرو سازی و...؛ است که داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز آنها در دست اقدام است.

رحمانی با اشاره به اهمیت تامین الکترود گرافیتی مورد نیاز صنعت فولاد کشور در ماه های پایانی سال گذشته، تصریح کرد: با وجود خودکفایی خوبی که در صنعت فولاد داریم در برخی بخش های مهم مثل همین الکترود گرافیتی دغدغه هایی برای کشور ایجاد شده بود که علاوه بر تامین مناسب و به هنگام، طبق برنامه ریزی و اقدام انجام شده تا آخر امسال خط مونتاژ آن نیز در داخل کشور راه اندازی می شود.

او افزود: ظرفیت های تولیدی و البته بازار مصرف بالایی در بسیاری حوزه ها در داخل کشورداریم از جمله ظرفیت تولید 2 میلیون و 300 هزار دستگاه یخچال و تلویزیون که امسال 40 درصد ظرفیت تولید این‌حوزه را به 50 رسانده ایم.

وزیر صمت تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده بالغ بر 26 هزار و 730 میلیارد تومان برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهایی داریم که ظرفیت تولیدشان در کشور خالی است.

رحمانی اضافه کرد: برخی واحدها با توجه به ظرفیت های مناسب در بازار مصرف داخلی و خارجی با نقدینگی به راحتی قابل احیا هستند که در همین راستا احیای 2 هزار واحد را در سال جاری در دستور کار قرار دادیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه اکتشاف و معدن هم گام های بلندی برداشته شد، مثلا ذخایر ما در سنگ آهن 2 برابر شده و ذخایر مس هم حداقل به 2 برابر رسیده است.

رحمانی اعلام کرد: برای تولید داخلی چادر مشکی طرح داریم، بالای 80 درصد در این حوزه وارداتی است که برنامه داخلی سازی در دستور کار است و با افتتاح یک واحد تولیدی چادر مشکی در قزوین که حدود 30 میلیون متر مربع چادر مشکی می تواند تولید کند، حدود 30 درصد واردات این کالا کم می شود.

وی گفت: تامین لاستیک سنگین مورد نیاز کشور مورد دیگری از این اقلام وارداتی به کشور است که در همین خصوص 5 طرح برزگ در مناطق مختلف کشور آغاز شده که بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با راه اندازی آنها واردات ما در این بخش کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در مجموع داخلی سازی 10 میلیارد دلار قطعات و ملزومات وارداتی را برای کاهش ارزبری تا پایان سال 1400در دستور کار داریم و در این خصوص قطعات مدنظر برای داخلی سازی نیز شناسایی شده است.

رحمانی خاطر نشان کرد: در راستای تحقق اهداف ساخت داخل و رونق تولید هر یک از ما باید به عنوان سرباز وارد این میدان شویم و در راه رونق تولید مطالبه گر باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها