کد خبر: 348399
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

پنج پرسش در مورد برگزیت: باید منتظر چه توافق احتمالی‌ای بود؟/ آیا کسی از راه‌حل‌های جدید حمایت می‌کند؟/ آیا می‌توان برگزیت را به تعویق انداخت؟/ آیا می‌توان به سوی انتخابات زودرس رفت؟/ آیا می‌توان از برگزیت صرف نظر کرد؟

برگزیت هرچند تاکنون چند نخست‌وزیر انگلیس را راهی خانه کرده، اما پرسش و ابهامات در مورد آن همچنان وجود دارد.

پنج پرسش در مورد برگزیت: باید منتظر چه توافق احتمالی‌ای بود؟/ آیا کسی از راه‌حل‌های جدید حمایت می‌کند؟/ آیا می‌توان برگزیت را به تعویق انداخت؟/ آیا می‌توان به سوی انتخابات زودرس رفت؟/ آیا می‌توان از برگزیت صرف نظر کرد؟
کد خبر: 348399
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| برگزیت هرچند تاکنون چند نخست‌وزیر انگلیس را راهی خانه کرده، اما پرسش و ابهامات در مورد آن همچنان وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان، با نزدیک شدن به موعد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که تاریخ آن پایان اکتبر جاری است، نحوه خروج و نقشه راه لندن برای مدیریت جدایی از این اتحادیه، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در همین راستا شبکه الجزیره پنج پرسش را در این رابطه مطرح کرد و کوشید با پاسخ دادن به آنها، مخاطبانش را کمی با این روند آشناتر کند.

این پنج پرسش که الجزیره آنها را همچنان لاینحل توصیف کرده بدین ترتیب‌اند:

1- باید منتظر چه توافق احتمالی‌ای بود؟

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به اجرایی شدن « باک استاپ »، یا همان سازوکاری که در توافق امضاشده بین ترزا می نخست‌وزیر سابق انگلیس با اتحادیه اروپا به امضا رسیده، تمایلی ندارد. در قالب این سازوکار از مرزبندی بین ایرلند شمالی، که جزو قلمرو بریتانیا به شمار می‌رود، و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و در جنوب این منطقه قرار دارد، اجتناب می‌شود تا توافقنامه‌های صلح امضاشده در سال 1998 و نیز بازار واحد اروپا در قالب آن حفظ شوند.

نسخه فعلی این سازوکار که می‌تواند حل‌وفصل مساله را در لحظه آخر با مشکل مواجه کند، خواهان ایجاد منطقه گمرکی واحدی دربرگیرنده اتحادیه اروپا و بریتانیاست، این در حالی است که هواداران برگزیت معتقدند این راهکار کشورشان را همچنان به مدت نامعلومی در چارچوب بروکسل باقی نگه می‌دارد، از این رو باید راه‌حل‌های دیگری از جمله تاسیس مراکز متعدد گمرکی در چند کیلومتری مرز را در دستور کار قرار داد.

در مقابل، دوبلین این اقدام را به مثابه ترسیم مرزهای جدید قلمداد می‌کند. از دیگر راه‌حل‌های طرح‌شده، ایجاد مراکز نظارت در دریای ایرلند است، اما این کار برای طیف وسیعی از محافظه‌کاران انگلیسی غیرقابل تصور می‌نماید، زیرا می‌تواند حاکمیت بریتانیا را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

2- آیا کسی از راه‌حل‌های جدید حمایت می‌کند؟

نمایندگان پارلمان انگلیس پیشتر، سه بار توافقی را که ترزا می با دشواری زیاد با اتحادیه اروپا نهایی کرده بود، رد کردند. اگر جانسون بتواند به توافق جدیدی دست یابد، فقط چند روز برای پیشبرد و تصویب آن در پارلمان زمان خواهد داشت، این در حالی است که اکثریت محافظه‌کاران در انگلیس حامی تعویق زمان اجرای برگزیت هستند.

تشنج بین نخست‌وزیر و نمایندگان از چندی پیش، پس از لغو تعلیق پارلمان توسط دادگاه عالی انگلیس، به نقطه اوج خود رسیده است.

3- آیا می‌توان برگزیت را به تعویق انداخت؟

پیش از این نیز 2 بار زمان اجرای برگزیت- که موعد اصلی آن 29 مارس سال جاری بود- به تعویق افتاده است؛در دفعات قبل به دلیل نبود اکثریت در مورد نحوه جدایی، این مهم انجام گرفت.

اما قانونی که روز 10 سپتامبر گذشته به تصویب رسید جانسون را مجبور می‌کند تا در صورت دست نیافتن به توافق در نشست سران اتحادیه اروپا- که قرار است 17 و 18 اکتبر جاری برگزار شود- از اتحادیه اروپا بخواهد موعد برگزیت را به مدت سه ماه به تعویق بیندازد. این در حالی است که جانسون قانون مزبور را قانون تسلیم شدن تلقی کرد و آن را مورد نکوهش قرار داد و تاکید کرد که هرگز چنین درخواستی نخواهد داشت.

درخواست تعویق نیازمند موافقت 27 کشور اتحادیه اروپاست، اما این کشورها نیز خواهان مطلع شدن از گام‌های بعدی بریتانیا هستند.

4- آیا می‌توان به سوی انتخابات زودرس رفت؟

در سایه بحران مستمری که در بریتانیا حاکم است و نبود اکثریت در کابینه، ظاهراً احتمال انجام انتخابات زودرس طی چند هفته یا ماه آینده حتمی می‌نماید و همه احزاب با قدرت خود را برای این احتمال مهیا می‌کنند.

تا به امروز حزب کارگر همچنان در تلاش است تا با پیش کشیدن مساله تعویق زمان برگزیت، مساله برگزاری انتخابات را دور کند، در حالی که در سایه هرج‌ومرج فعلی مشخص نیست در انتخابات پیش رو بتوانند همچنان اکثریت را در دست داشته باشند.

5- آیا می‌توان از برگزیت صرف نظر کرد؟

به گفته مخالفان، برگزیت یک امر حتمی نیست. حزب کارگر قول داده است در صورت پیروزی در انتخابات این مساله را دوباره به همه‌پرسی بگذارد و در آن از سرگیری مذاکره برای خروج از اتحادیه اروپا یا بقا در این ساختار را تحت بررسی قرار دهد.

در نهایت ممکن است لیبرال دموکرات‌ها و جدایی‌طلبان اسکاتلندی مانع برگزیت شوند، اما برای تغییر این مسیر وقت بسیار تنگ است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها