بررسی عوامل تاثیرگذار روی قیمت برنج:

دلالان به دنبال گرانی کاذب برنج هستند

با وجود بارندگی‌های فراوان و حاصلخیزی کشاورزی در استان‌های شمالی، نرخ برنج در بازارهای داخلی رو به افزایش گذاشته است.

دلالان به دنبال گرانی کاذب برنج هستند
کد خبر: 348409
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۰:۰۰:۳۷

اعتمادآنلاین| امسال سالی پربرکت برای بخش کشاورزی و دامداری کشور بود. اگرچه بارندگی هایابتدای سال موجب خسارات فراوانی برای برخی از استانهای کشور و آسیب دیدن هموطنان در سیل شد اما در برخی استانهای خشک و گرمسیری نیز باعث سیراب شدن زمین‌های کشاورزی و همچنین پرآب شدن سفره‌های آبهای زیرزمینی شد.

برنج محصولی آب بر و خاص استانهای شمالی کشور است. البته این محصول در سایر استان‌های همجوار با رودخانه‌ها مانند خوزستان و استان فارس نیز کشت می‌شود اما در قیمت گذاری این محصولات استانهای شمالی کشور است که مظنه بازار را تعیین می‌کند.

امسال با وجود کفایت محصول اما نرخ برنج در بازارها رو به افزایش گذاشته است.

نادر عبدی فعال حوزه کشاورزی در استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین با تاکید بر اینکه بخشی از افزایش نرخ برنج مربوط به نگهداری محصول به صورت شلتوک بوده و ارتباطی به افزایش هزینه‌های تولید ندارد گفت: امسال سال پربارشی بود و این موضوع در عین حال که باعث حاصلخیز شدن تمام زمین‌های زراعی استانهای شمالی شد اما برای نشای برنج که در مرحله نخست در فروردین و اردیبهشت انجام شده بود زیان‌های بسیاری به دنبال داشت.

وی افزود: نشای برنج باید در سطح مشخصی از آب در زمین قرار گیرد تا به رشد مطلوب برای کشت در زمین برشد اما بارندگی‌های اردیبهشت باعث غرق شدن نشاها شده و شالیکاران مجبور به نشای دوباره شدند. این موضوع باعث شد تا بذر برنج مرغوب برای کشت نشاء افزایش قیمت پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر نرخ برنج افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بود. قیمت گندم و برنج با وجود تفاوتهای این دو محصول تابعی از یکدیگر هستند. وقتی قیمت گندم به 2560 تومان رسید نرخ برنج هم افزایش پیدا کرد.

عبدی در ادامه با اشاره به عوامل دیگری که در قیمت برنج مؤثر هستند به هزینه‌های کارگر روزمزد اشاره کرد و گفت: تا سال قبل دستمزد روزانه کارگران بین 60 تا 70 هزار تومان بود اما امسال دستمزد روزانه 120 تا 130 هزار تومان اعلام شد و این نرخ روی قیمت تمام شده محصول شالیکار تأثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: قیمت کودهای شیمیایی و طبیعی مورد نیاز برای شالیزارها و محصولات آفت کش و سمومی که برای آفت‌هایی مانند بلاست (ساقه خوار) که در بارندگی‌های زیاد احتمال افزایش آن وجود دارد نیز امسال بالاتر رفته بود از این رو کشاورز مجبور به هزنیه بیشتری برای این موارد شد.

گفتنی است بلاست، یکی از آفت‌های ساقه خوار برنج است و از اصلی‌ترین آفت‌های برنج در شمال کشور محسوب می‌شود. در این آفت، برگ، ساقه، خوشه و پوشش شلتوک برنج مورد هدف قرار می‌گیرد.»

این فعال حوزه کشاورزی در ادامه به گران شدن سایر فرآورده‌های شالیزار اشاره کرد و گفت: ساقه‌های برنج که برای خوراک دام و گاوداری‌ها خریداری می‌شود سال گذشته هر بسته حدود 4 هزار تومان بود اما در حال حاضر به 6 هزار تومان رسیده است که این نرخ در زمستان قطعاً بالاتر هم خواهد رفت.

وی به قیمت آب کشاورزی و تأثیر آن در نرخ تمام شده محصول اشاره کرد و گفت هنوز آب بهای کشاورزی مشخص نیست.

عبدی در ادامه افزود: امسال به برکت بارندگی‌های فراوان کشاورزی رونق و جان تازه‌ای گرفت اما همین بارندگی در مردادماه که درست زمان خشک شدن برنج و اصطلاحاً رسیدن خوشه‌ها است دوبار بارندگی فراوانی در این استان صورت گرفت. این بارندگی موجب «ورس» شد. ورس همان خوابیدن ساقه‌ها بر اثر بارندگی است که موجب از بین رفتن بخشی از محصول و مشکلاتی در درو می‌شود.

به گفته عبدی بعد از این بارندگی‌ها برخی شالیکاران ناچار به دروی زودتر از موعد محصول شده و برای خشک کردن و حفظ سلامت آن اصطلاحاً «مرحله‌تر کوب» شدند.

وی افزود: ترکوب کردن محصول خود هزینه‌ای جداگانه برای کشاورز دارد که روی قیمت تمام شده تولید تأثیر بالایی می‌گذارد.

این فعال حوزه کشاورزی در ادامه تاکید کرد: معدودی از کشاورزان و شالیکاران نیز با انبار کردن محصول و نگهداری آن به صورت شلتوک در و یا قبل از مرحله سفید کردن موجبات کاهش عرضه در بازار را فراهم می‌آوردند که اینموضوع نیز آر عوامل تأثیر گذار روی قیمت برنج است.

گفتنی است معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز درباره تاثیر بارش های تابستانی در کاهش محصول گفت: 96درصد مزارع شالیزاری استان در مرحله خوشه دهی هستند و تنها برنج 10درصد این مزارع رسیده که بارندگی برای آنها ضرر دارد.

حبیب جهانساز خاطرنشان کرد: در صورت ادامه بارندگی ها ، مشکلات بخش شالیکاری بیشتر می شود و ممکن است ورس (خوابیدگی) شالی را در پی داشته باشد و موجب خسارت شود.

وی اظهار داشت: این بارندگی ها برای چای، مرکبات و محصولات دیم استان بسیار مناسب و مفید است ولی برای برنج مشکل ایجاد می کند.

به گفته جهانساز، هم اکنون خطر بارندگی ها برای 10درصد برنج شالیزارهایی که در مرحله خوشه دهی قرار دارند، وجود دارد ولی برای بقیه شالیزارها که هنوز به مرحله خوشه دهی نرسیده اند، خطری ندارد.

وی یادآور شد: ورس یا خوابیدگی شالی بصورت پراکنده در 10درصد مزارع آماده درو گیلان رخ داده است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها