کد خبر: 348850
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۱۱:۴۰:۰۰
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی:

استفاده از سرنگ آلوده از طرف نیروی وزارت بهداشت را تکذیب می‌کنم/ بهیار حاضر در روستای چنارمحمودی مسئولانه رفتار کرد/ 26 نفر از اعضای درگیر در چنارمحمودی اعتیاد داشته‌اند و از سرنگ آلوده مشترک استفاده کرده‌اند/ دموکراسی، پیگیری انتخابات آزاد، در کنار مردم

علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت: دموکراسی، پیگیری انتخابات آزاد، در کنار مردم ایستادن و شکستن حصر تحریم از اولویت‌های دولت است.

استفاده از سرنگ آلوده از طرف نیروی وزارت بهداشت را تکذیب می‌کنم/ بهیار حاضر در روستای چنارمحمودی مسئولانه رفتار کرد/ 26 نفر از اعضای درگیر در چنارمحمودی اعتیاد داشته‌اند و از سرنگ آلوده مشترک استفاده کرده‌اند/ دموکراسی، پیگیری انتخابات آزاد، در کنار مردم
کد خبر: 348850
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۱۱:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت، در آغاز نشست هفتگی خبری خود که در ساختمان کوثر برگزار شد با اشاره به اولویت‌های دولت تاکید کرد: دموکراسی پیگیری انتخابات آزاد، در کنار مردم ایستادن برای غرور از تحریم و شکستن حصر تحریم از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های دولت است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، سخنگوی دولت با اشاره به روز «روستا» ادامه داد: در این دولت سیاست‌های خوبی برای روستاها در نظر گرفته شده است.

تکذیب استفاده از سرنگ آلوده در روستای چنارمحمودی لردگان

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی لردگان که در روزهای گذشته با حواشی گسترده‌ای همراه بوده است با تاکید بر این موضوع که روز گذشته با مقامات محلی در چهارمحال و بختیاری در همه سطوح ذی‌صلاح صحبت کرده است، درخصوص اتفاقات اخیر در این شهرستان گفت: اولا هر گونه استفاده از سرنگ آلوده را از طریق نیروی وزارت بهداشت تکذیب می‌کنم.

او در ادامه در توضیح اتفاقات رخ داده در این روستا عنوان کرد: ماجرا از این قرار است که فردی به بهیار روستا مراجعه می‌کند و چون میزان ایمنی پایین بوده بررسی‌های بیشتری از سر مسئولیت‌پذیری انجام می‌شود. به نظر من مشکل از آنجا شروع شده و به انحراف رفته است که به‌ورز بازداشت شده آن هم بدون اینکه بررسی تخصصی در این باره انجام شود. البته اعلام کردند که این کار به دلیل تامین امنیت او بوده است. من همین‌جا از تریبون سخنگویی استفاده می‌کنم و از این بهیار که مسئولانه برخورد کرده، تشکر می‌کنم.

ربیعی در ادامه با تاکید بر تاثیر منفی موج‌سواری رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران گفت: مشکل از رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران است که مشکلات را به تهدید اجتماعی و امنیتی تبدیل می‌کنند. تیم‌های وزارت بهداشت در محل حاضر و در حال پیگیری موضوع هستند. این مشکل به هیچ عنوان اساسی نیست. حدود 26 نفر از این افراد اعتیاد داشته‌اند و ممکن است که در هر جای دیگری چنین اتفاقی رخ دهد. من آمار دقیقی از افراد آلوده ندارم. اما
آماری که درباره تعداد معتادان این ماجرا دیروز به دست آوردم 26 نفر است.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: موضوع با دقت در حال پیگیری است. مردم این منطقه با فرهنگ هستند و تحت تاثیر موج‌سواری‌های سیاسی رسانه‌های خارجی قرار نمی‌گیرند.

او همچنین با اشاره به پخش سرنگ‌ بین معتادان گفت: در دوره‌ای که وزاتر تعاون حضور داشتم دستور دادم که سرنگ‌های نو بین معتادان پخش شود تا درصد استفاده از سرنگ به تعدد جلوگیری شود.

ربیعی درباره اینکه این سرنگ‌ها همچنان به صورت رایگان پخش می‌شود بیان کرد که اطلاعی از این موضوع ندارد.

رخ دادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف است

سخنگوی دولت با اشاره به تلاش‌ها برای ارتباط موثر با همسایگان گفت: کسانی که تلاش می‌کنند ما صلح و دوستی با همسایگان نداشته باشیم بدانند موفق نخواهند شد. مردم ما می‌دانند همکاری با همسایگان اهمیت بالایی دارد.

ربیعی ادامه داد:از هرگونه تنش در کشورهای همسایه متاثر می‌شویم. رخ دادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف است. در روزهایی که دولت ایران و عراق خود را برای بزرگ‌ترین رویداد مذهبی دنیا آماده می‌کردند، شاهد حوادث تلخی بودیم. دولت عراق اطمینان داده است که دخالتی نداشته در این امر و حضور بدخواهان در این میان بوده است. دولت و ملت عراق از بلوغ و آگاهی کافی برخوردار هستند. راه درست وحدت عراق حول مرجعیت شیعه است. جمهوری اسلامی همکاری خود را برای همراهی برادران عراقی اعلام می‌کند و هیچ شکلی از بدخواهی این رابطه را از بین نخواهد برد.

من همسر ندارم/ تشابه اسمی بوده است/ شوکه شدم

علی ربیعی، سخنگوی دولت، همچنین در پاسخ به سوالی درباره دادگاه گروه عظام و طرح موضوعی درخصوص ارتباط مالی دو میلیاردی همسر سخنگو با یکی از متهمان این پرونده گفت: من همسر ندارم.

او با تاکید بر اینکه شوکه شدم گفت: من همسر ندارم. احتمالاً تشابه اسمی است. من از رئیس دادگاه می‌خواهم در خصوص این موضوع اطلاع‌رسانی کنند.

روحانی در پرونده فریدون دخالتی ندارد/ بردار رئیس‌جمهوری بودن مزیتی برای فریدون نداشته است

سخنگوی دولت درباره ابهاماتی که در خصوص پرونده حسین فریدون در رسانه‌‌ها منتشر می‌شود و برخی از نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند، بیان کرد: اتفاقاً من این موضوع را پیگیری کردم و صحبت‌های نماینده‌ها را دیدم. با دقت با آقای غلامی و برخی از اساتید دانشگاهی مطلع در این باره صحبت کردم. فریدون قبل از دولت آقای روحانی در یکی دانشگاه‌های گیلان پذیرفته شده و پس از آن به دانشگاه شهید بهشتی انتقال یافته است. رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی را که اکنون در دانشگاه ازاد فعال است، می‌شناسم و می‌دانم که کار خلاف قانون انجام نمی‌دهد.


ربیعی در ادامه با اشاره به سوابق حسین فریدون عنوان کرد: آقای فریدون در سن 16 سالگی یک سال در زندان‌های شاه بوده است. سابقه اسارت در کردستان و جانبازی دارد و براساس سابقه فعالیت گذشته انتقال او به دانشگاه شهید بهشتی ایرادی نداشته است.

او تاکید کرد: آقای روحانی تاکید کرده است که هیچ خط قرمزی ندارد و هیچ دخالتی هم در پرونده ایشان نداشته است. هیچ کمکی هم از سوی دولت صورت نگرفته است. برادر رئیس‌جمهور بودن هیچ امتیازی برای آقای فریدون نداشته، اجازه بدهید در مورد برعکسش اظهار نظر نکنم. ایشان مثل همه شهروندان باید رسیدگی‌های قانونی را طی کنند.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به فضاسازی‌هایی که از طرف مخالفان در این پرونده انجام می‌شود، بیان کرد: از مخالفان می‌خواهم که فضایی سنگین روی دادگاه ایجاد نکنند و اجازه دهند تا روند دادگاه به روال خودش پیش رود.

مگر تورم چقدر است که برخی گفته‌اند ما از کاهش چهل درصدی تورم گفته‌ایم

ربیعی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور آمارخلاف واقعه‌ای درباره آمارهای اقتصادی داده است، گفت: گاهی ما درمورد یک موضوع حرف می‌زنیم در مورد یک موضوع دیگر کلیپ می‌سازند. ما گفتیم تورم بهبود پیدا کرده است نگفتیم کاملا از بین رفته است.

او افزود: ما گفتیم 40 درصد ارزش پول ملی افزایش یافته است. مگر تورم چقدر است که برخی گفته‌اند ما از کاهش چهل درصدی تورم گفته‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در کشور تاکید کرد: می‌دانیم مردم زندگی سختی دارند اما کمک به مردم، کمک به دولت برای رفع مشکلات است. نباید غیرمنصفانه پنج سال کنترل تورم را نبینید و تاثیر تحریم را در نظر نگیرید.

ربیعی با تاکید بر محدودیت‌های دولت در فروش نفت و جابه‌جایی ارز با توجه به تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، گفت: دولت امکان واردات پول و فروش نفت ندارد، با این وجود وزارت نفت همه تلاش خود را انجام می‌دهد. ما تا به حال در برابر تحریم ایستاده‌ایم و همه تلاش خود را برای کنترل تورم کرده‌ایم. حتی برخی قیمت‌ها پایین آمده که البته هنوز ملموس نیست.

پرونده خبرنگار روس مربوط به معاونت ضدجاسوسی نیست

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به حواشی بازداشت یک خبرنگار روس در ایران در این باره توضیح داد: پرونده خبرنگار روس مربوط به معاونت ضدجاسوسی نیست. تا آنجا که می‌دانم و این موضوع را پیگیری کرده‌ام پرونده درباره تخلفات ویزاست و به سرعت هم بررسی می‌شود.

اولین بار آمار بیکاری انتقال یافته و مزمن در کشور در حال کاهش است


ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آمار دقیق اشتغال در کشور عنوان کرد: آمار من بر اساس آماری است که سازمان آمار اعلام کرده است. آمارها نشان می‌دهد افزایش اشتغال در تابستان صورت گرفته است. در بخش‌های صنعتی کاهش داشتیم، اما در بخش‌های تولید مولد رویش داشته‌ایم. شواهد تامین اجتماعی هم آمار را تایید می‌کند. اشتغال در یک سال گذشته 844 هزار نفر اعلام شده، خالص اشتغال ایجاد شده این رقم در روستاها هم افزایش داشته و نرخ مشارکت افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت در خصوص ملموس نبودن آمار اشتغال در کشور توضیح داد: اشتغال نهفته زیادی داشته‌ایم. یک بیماری مزمن که عمدتا از حضور تعداد زیاد دهه شصتی‌ها و تاخیر در فارغ‌التحصیلی آنها از دانشگاه‌ها نشات می‌گیرد در کشور وجود دارد که این بیکاری مزمن انتقال‌یافته است.

او در ادامه افزود: نیاز ما در پنجره جمعیتی سالانه بیش از یک میلیون شغل است. طبق آمار آقای نوبخت که عصر یکشنبه در هیات دولت اعلام کردند برای اولین بار آمار بیکاری انتقال یافته و مزمن هم در کشور در حال کاهش است.

ربیعی با اشاره به کاهش صادارات در کشور عنوان کرد: سیاست کاهش واردات به نظرم روی اشتغال تاثیر مثبت داشته است. البته تحریم‌ها برای خانواده‌ها فشار داشته اما من فکر می‌کنم که کاهش واردات روی اشتغال‌های کوچک تاثیر بدی نداشته است.

300 میلیون تومان برای بودجه شیر مدارس کنار گذاشته شد

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص بودجه شیر برای مدارس با بیان اینکه 300 میلیون تومان برای بودجه شیر مدارس کنار گذاشته شد، بیان کرد: امسال با اولویت سراغ مدارس خواهیم رفت، از مناطق ومدارس محروم شروع خواهیم کرد.


او در خصوص تایید یا تکذیب اختصاص بودجه 1440 میلیارد تومانی جهت تولید محتوا برای دولت گفت: 1440 میلیارد برای این کار؟ بودجه صدا و سیما چه قدر است؟ کسانی که این حرف را می زنند اعداد و ارقام می دانند؟ مبلغی که در نظر گرفته شده 1میلیارد و چهارصد میلیون تومان بوده که هفتصد میلیون آن تخصیص داده شده است.

سیاست‌های خوبی برای روستاها در نظر گرفته شده است

ربیعی همچنین با اشاره به وضعیت روستاها در کشور تاکید کرد: در این دولت سیاست‌های خوبی برای روستاها در نظر گرفته شده است.

او افزود: سیاست مهاجرت معکوس، توسعه بهداشت و درمان، ارتباطات گسترده دیجیتال، گسترش آموزش، مبارزه با بازماندگی از تحصیل، ایجاد اشتغال‌های خرد محلی برای روستاییان در کنار کشاورزی و دامپروری از جمله خدمات دولت به روستاییان و عشایر است. هرچند معتقدیم کارهایی زیادی هنوز باید انجام شود.

سخنگوی دولت درباره آمار سکونت در روستاها بیان کرد: 26 درصد از جمعیت در روستاها هستند و در سال گذشته 25 درصد از اشتغال کل کشور به روستاییان اختصاص یافته است.

او ادامه داد: در ادامه طرح‌ها و پروژه‌های دولت امروز همزمان با روز روستا و عشایر 2480 طرح رونمایی خواهد شد.

ربیعی در ادامه با تاکید بر تلاش‌ها برای فقرزدایی از روستاهای کشور و مهاجرت معکوس در دولت عنوان کرد: معتقد هستیم خدمت به روستا و فقرزدایی برنامه بلند مدتی است که باید تلاش بیش‌تری در راستای آن صورت بگیرد. سهم اشتغال روستاییان از اشتغال خرد 25 در صد افزایش پیدا کرده است. 140 هزار شغل از مجموع شغل‌های ایجاد شده مربوط به روستاییان بوده است، همین‌جا از مقام معظم رهبری برای پولی که از صندوق ذخیره ملی به دولت اختصاص دادند جهت این موضوع تشکر می‌کنم.

سخنگوی دولت گفت: 84 درصد آب آشامیدنی سالم داریم. تمام خانواده‌های بالای ده خانوار به غیر از مناطق صعب‌العبور گازکشی و برق‌کشی شده‌اند. صد در صد مراکز بهداشت تحت پوشش قرار گرفته‌اند. 90 درصد از روستاییان از بیمه سلامت مجانی استفاده می‌کنند.

اربعین پرشورتر از گذشت برگزار خواهد شد

ربیعی همچنین درباره برگزاری مراسم اربعین با توجه به مشکلاتی که در کشور عراق وجود دارد، تایکد کرد: درباره اربعین مشکلاتی در خصوص بلیت هواپیما بود که وزیر راه پای کار ایستاده و دنبال حل مشکلات است. هم وزارت خارجه و هم وزارت کشور در مرزها فعال هستند و امسال اربعین پرشورتر از گذشته برگزار خواهد شد. با عملی شدن توافقنامه‌های اقتصادی مرتبط با اوراسیا به بازاری 200 میلیون نفری دسترسی خواهیم داشت.

هدف ما گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه است

سخنگوی دولت با اشاره به سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاسیه اوراسیا در همین راستا صورت پذیرفت و از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام مسئولیت هایی که با همسایگان خواهیم داشت را ایفا خواهد کرد.

او ادامه داد: با پنج کشور که بازاری نزدیک به دویست هزار نفر خواهد داشت موافقت نامه بازار آزاد را امضا کردیم، به مجلس ارائه شده و از پنج آبان 98، 502 کالای کشاورزی و صنعتی کاهش تعرفه خواهد داشت.

ربیعی همچنین گفت: در دیدار سه جانبه با ترکیه و روسیه هم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. هدف ما گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه خصوصا خلیج فارس است. ما مایل نیستیم هیچ کشوری را در اطراف خودمان از دایره سیاسی اقتصادی و فرهنگی منع کنیم. به همین دلیل تلاش‌هایی شده که اوج آن ابتکار صلح هرمز بوده است.

وی ادامه داد: کسانی که تلاش می کنند ما صلح و دوستی با همسایگان نداشته باشیم بدانند موفق نخواهند شد. مردم ما می‌دانند همکاری با همسایگان اهمیت بالایی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها