«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

راه‌‌حل‌های هوشمند برای شهرهای هوشمند/ نمایشگاه بین‌المللی اکسپو پکن میزبان دستاوردهای تکنولوژیک بود

نمایشگاه اکسپو پکن، برای نخستین بار، چشم‌انداز کوچکی از شهرهای هوشمند‌ آینده را معرفی می‌کند که به آخرین دستاوردهای تکنولوژی مجهز است. تکنولوژی‌هایی که زندگی در شهرهای آینده را بسیار ساده‌تر خواهند کرد و محیط‌زیست را آلوده نمی‌کنند.

راه‌‌حل‌های هوشمند برای شهرهای هوشمند/ نمایشگاه بین‌المللی اکسپو پکن میزبان دستاوردهای تکنولوژیک بود
کد خبر: 348983
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در نمایشگاه بین‌المللی باغبانی پکن که از 29 آوریل تا هفت اکتبر برگزار شد، شرکت‌کنندگان با معرفی آخرین دستاوردهای تکنولوژیک خود چشم‌انداز کوچکی از دنیایی را به تصویر کشیدند که شهرهای هوشمند آینده به آنها مجهز خواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به نقل از مجله «پکن ریویو»، در این نمایشگاه مجریان و غرفه‌داران برای کمک و تسهیل رفت‌وآمد 16 میلیون بازدیدکننده چینی و بین‌المللی از نسل جدید دستیاران و خدمه استفاده کردند.

یکی از این دستیاران iBEN نام دارد؛ روباتی به اندازه انسان و مجهز به صفحه‌نمایشی 27 اینچی. این صفحه‌نمایش با هدف پاسخگویی به پرسش‌های بازدیدکنندگان طراحی شده است. بازدیدکنندگان با کمک روبات iBEN می‌توانند در محیط نمایشگاه که وسعت آن به اندازه 500 زمین فوتبال است، به راحتی مسیرهای خود را بیابند یا برای پیدا کردن غرفه‌های مربوط به کسب‌وکار خود راهنمایی‌های کافی را دریافت کنند.

در بعضی از غرفه‌های غذا، روبات‌های قهوه‌چی فنجان‌های کاپوچینو را تمیز می‌کنند یا ظرف مدت کوتاهی کارهای نظافتی را انجام می‌دهند.

آینده‌ای که در نمایشگاه اکسپو پکن به نمایش گذاشته شده، علاوه بر سبز بودن از سیستم مدیریت هوشمندی بهره می‌برد که می‌تواند حدود پنج هزار تکنولوژی‌ خدماتی به‌کاررفته را مدیریت کند.

تکنولوژی برای زباله

در این نمایشگاه از سطل‌ زباله‌هایی استفاده شده است که در صورت پر شدن پیام هشدار صادر می‌کنند. حدود سه هزار دریچه دستی نیز از تکنولوژی مشابهی استفاده می‌کنند. زمانی که یک دریچه شل بسته شده باشد، پیام هشدار برای خدمه ارسال می‌شود. لامپ‌ خیابان‌ها به صورت خودکار و با توجه به نور محیط تنظیم می‌شوند.

پلتفرم هوشمند اکسپو شامل سیستم‌های کنترل هوا، ضدحریق، نظافت، نوردهی و دریچه‌های هوشمند می‌شود. این پلتفرم خدماتی از طریق حسگرها تمام تجهیزات به‌کاررفته در نمایشگاه را کنترل و داده‌های جمع‌آوری‌شده را برای کاربردهای آینده تحلیل می‌کند.

این تکنولوژی‌های پیشرفته‌ باعث شده مدیران نمایشگاه بدون اینکه از دفتر خود خارج شوند کنترل کاملی بر نحوه عملکرد تجهیزات داشته باشند. پلتفرم مدیریتی می‌تواند با کمک شبکه بی‌سیم نسل پنج (5G) و از طریق حسگرهای نصب‌شده در تجهیزات، تمام گوشه‌های پارک را نظارت کند.

به گفته لی لومین، یکی از خدمه شرکت تلکام چین: «ما کل این سیستم را چندین بار امتحان کرده‌ایم. نمایشگاه اکسپو می‌تواند نسخه مینیاتوری شهر هوشمند آینده‌ای باشد که 5G به طور کامل در آن عملیاتی شده است.»

1

از جمله دیگر تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در این نمایشگاه به کار رفته‌اند می‌توان به هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT) و کلان‌داده (بیگ دیتا) اشاره کرد.

به گزارش چاینا ریویو، بازدیدکنندگان در نمایشگاه اکسپو می‌توانند از عینک‌های قدرتمند واقعیت مجازی استفاده کنند و با آن از دریچه دوربین پهپادهایی که در خیابان نمایشگاه در حال پرواز هستند، تصاویر را به صورت زنده تماشا کنند. این تصاویر با کمک شبکه 5G منتقل می‌شوند. به لطف سرعت بسیار زیاد 5G، تاخیر در انتقال داده‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد، به طوری که می‌توان ویدئوها را تقریباً بلافاصله پس از ضبط شدن تماشا کرد.

شبکه سلولی 5G تقریباً در همه جای اکسپو استفاده شده است. در تالار نمایش 5G، متعلق به شرکت تلکام چین، یکی از شرکت‌های اصلی ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در چین، بازدیدکنندگان می‌توانند با گیاهان کمیاب سلفی بگیرند و تصاویر بسیار باکیفیتی را از پیشرفت تکنولوژی‌ وسایل نقلیه خودران، تله‌دارو، لجستیک، حمل‌ونقل پهپادها و... مشاهده کنند.

2

به گفته «گو زیلیانگ»، معاون رئیس اداره انفورماتیک بخش هماهنگی نمایشگاه اکسپو: «این اولین باری است که ما آخرین تکنولوژی‌ها را به نمایش می‌گذاریم و می‌خواهیم بازدیدکنندگان از آسایشی که تکنولوژی‌های پیشرفته به همراه می‌آورند لذت ببرند.»

بخش رسانه‌ای اکسپو برای گزارشگران محلی و بین‌المللی امکان دسترسی به اینترنت 5G را نیز فراهم کرده، اینترنتی که سرعت دانلود آن ده‌ها برابر بیشتر از اینترنت 4G است. در این نسل از اینترنت می‌توانید یک فیلم Full HD‌ با ظرفیت یک گیگابایت را ظرف چند ثانیه دانلود کنید.

چین در ششم ژوئن، زمانی که تلکام چین، چاینا موبایل، چاینا یونیکورن و شبکه صداوسیمای چین مجوز استفاده از سیستم ارتباطات دیجیتالی 5G‌ را دریافت کردند، لایسنس‌های تجاری 5G را صادر کرد. تجاری‌سازی 5G منجر به توسعه اینترنت اشیا خواهد شد و در نتیجه کمک قابل توجهی به رشد اقتصاد چین خواهد کرد.

نوآوران سبز

نمایشگاه اکسپو با شعار «سبز زندگی کن، بهتر زندگی کن» بهره زیادی از تکنولوژی برده است. فناوری نقش برجسته‌ای در پیشرفت محیط‌زیستی چین داشته است.

در گذشته، شمار رو به افزایش کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها آسیب‌های محیط‌زیستی وارد کرده‌اند و دولت برای حل این مشکل چند پروژه سبز به اجرا گذاشته است.

یکی از آخرین پروژه‌ها راه‌اندازی پلتفرم نظارتی با پشتیبانی هوش‌ مصنوعی است که با همکاری وزارت جنگلبانی و مراتع، موسسه تکنولوژی هاربین (HIT) و گروه کلان‌داده HIT ساخته شده است. این پلتفرم می‌تواند تحقیق روی سیستم‌های محیط‌زیستی، جمعیت حیوانات و حیوانات خاص را با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته تسهیل کند.

در حال حاضر، کاربرد اصلی این پلتفرم نظارت بر ببرها و پلنگ‌های سیبری است که نسل‌شان در خطر انقراض قرار گرفته و عموماً در مناطق شمال شرقی هیلونگ جیانگ، جی‌لین و نواحی میان چین و روسیه زندگی می‌کنند.

«انت فایننشال»، یکی از شرکت‌های وابسته به علی‌بابا، و یکی از شرکت‌های برتر اینترنتی در جهان، از تکنولوژی‌های دیجیتالی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های سبز استفاده می‌کند.

این شرکت برنامه‌ای را با نام «انت فارست» (Ant Forrent) اجرا کرده که از کاربرانش می‌خواهد تا در ازای گرفتن امتیازهای «انرژی سبز»، استفاده از کربن را کاهش دهند. زمانی که کاربران امتیاز کافی را کسب کنند، یک درخت واقعی کاشته می‌شود. انت فارست، از زمان اجرا در 2016 و طی همکاری با سازمان‌های غیردولتی، توانسته بیش از 122 میلیون اصله درخت در مناطق خشک چین بکارد و با این کار ظرفیت بزرگ سرمایه‌گذاری‌های تکنولوژیک برای توسعه پایدار را نشان دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها